- ابراهیمینیا، علی و علیرضا شوندی (1398). «روش تدریس مبتنی بر ضربالمثل معرفی یک روش تدریس جدید». نخستین کنفرانس ملی مدرسۀ آینده. اردبیل.
- اسماعیلزاده آشینی، زهرا و علیاکبر شریفی مهرجردی (1394). «افقهای آینده تصویرگری ضربالمثل در آموزش و پرورش». کنفرانس بینالمللی معماری، شهرسازی، عمران، هنر و محیط زیست؛ افقهای آینده، نگاه به گذشته. تهران: دبیرخانۀ دائمی کنفرانس.
- بیگدلی، ایمان (1398). «مدیریت روابط درونفردی و میانفردی مبتنی بر مدل نظمجویی هیجانها». معرفی الگوی مفهومی آموزش. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
- پوررضوی، سیده صغری و مریم حافظیان (1396). «اثربخشی آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی دانش آموزان». روانشناسی مدرسه. ش 1(6). صص 26-48.
- پیشقدم، رضا (1391). «معرفی «زباهنگ» بهعنوان ابزاری تحولگرا در فرهنگکاوی زبان». مطالعات زبان و ترجمه. ش4. صص 47-62.
- پیشقدم، رضا و ابراهیمی، شیما (زیرچاپ). معرفی زباهنگ: مطالعهای در ژنهای فرهنگی ایران. مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
- ـــــــــــ (1397). «نسبیت حسی و تأثیر آن بر مهارت نوشتاری زبانآموزان غیرفارسیزبان». جستارهای زبانی. 9(6)، 213-240.
- پیشقدم، رضا و همکاران (در دست چاپ). «معرفی «زباهیجان» بهعنوان حلقۀ مفقودۀ قومنگاری ارتباط: مکمل الگوی SPEAKING هایمز». جستارهای زبانی.
- پیشقدم، رضا و آتنا عطاران (1392). «نگاهی جامعهشناختی به کنش گفتاری قسم: مقایسۀ زبانهای فارسی و انگلیسی». مطالعات زبان و ترجمه. ش 46. صص 25- 50.
- ـــــــــــ (1395). گفتمانشناسی «قسمت» در زبان و فرهنگ مردم ایران. مطالعات فرهنگ-ارتباطات، 17(35)، 129- 149.
- پیشقدم، رضا و آیدا فیروزیانپور اصفهانی (1396). «تأملی جامعهشناختی پیرامون کاربردهای گفتمانی «نمیدانم» در زبان فارسی در پرتو الگوی هایمز». مطالعات فرهنگ ـ ارتباطات. ش 18. صص 7- 35.
- پیشقدم، رضا و همکاران (1396). «واکاوی عبارت «نازکردن» و ترکیبهای حاصل از آن در زبان فارسی در پرتو الگوی هَیَجامَد». مطالعات فرهنگ ـ ارتباطات. ش 18(39). صص 67- 152.
- پیشقدم، رضا و همکاران (1399). «معرفی زباهنگ مرگ محوری و شادیگریزی از طریق تفحص در گفتمان-شناسی «مرگ» در زبان فارسی». مطالعات فرهنگ – ارتباطات.
- پیشقدم، رضا و فاطمه وحیدنیا (1394). «کاربردهای «دعا» در فیلمهای فارسی و انگلیسی در پرتو الگوی هایمز». جستارهای زبانی. ش 7. صص 1-23.
- پیشقدم، رضا و همکاران (1393). «نگاهی جامعهشناختی به کنش گفتاری نفرین: مقایسۀ زبانهای فارسی و انگلیسی». مطالعات زبان و ترجمه. ش 47. صص 45-72.
- خزلی، مسلم و همکاران (1398). «جایگاه کار، تلاش و همت در ضربالمثلهای کردی و عربی». ادبیات و زبان-های محلی ایران زمین. ش 9(3). صص 71-90.
- ذوالفقاری، حسن (1387). «تفاوت کنایه با ضرب المثل». پژوهش زبان و ادبیات فارسی. ش10. صص109- 134.
- ـــــــــــ (1392). فرهنگ بزرگ ضربالمثلهای فارسی. تهران: علم.
- سعادتنژاد، زهرا و محمدرضا فارسیان (1398). «تقویت توانش بینافرهنگی از خلال متون ادبی و راهبردهای آموزش آن در زبان فرانسه». جستارهای زبانی. د 10. ش 6 (پیاپی54). صص 345-372.
- طبیب، سید محمدتقی (1379). «تذکره و تکملهای بر فرهنگ مردم». مجلۀ پژوهشی دانشگاه اصفهان (علوم انسانی). ش 1و2. صص24-25.
- عمادی نژاد، سیده کبری (1392). «مقایسۀ مثبت اندیشی، کیفیت زندگی و رضایت شغلی در معلمان و مشاوران زن دبیرستان». پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد ساری .
- غلامی، فاطمه و فاطمه احمدی (1398). «سخن و شایست و نشایستهای آن در آیینۀ ضربالمثلها». پژوهشنامۀ ادبیات تعلیمی. ش11(41). صص87-130.
- کلاشی، ناهیده (1392). «جایگاه دستور زبان در آموزش از دیدگاه فرهنگی». زبانپژوهی. 7(17)، 123-142.
- فرنام، علی و محمدحمیدی (1395). «اثربخشی آموزش مثبتنگری در افزایش امید با تأکید بر قرآن و آموزههای اسلامی». مطالعات روانشناسی بالینی. ش 6(22). صص 1-24.
- فرنام، علی و طاهره مددیزاده (1396). «اثربخشی آموزش مثبتنگری بر حالتهای روانشناختی مثبت (توانمندیهای منش) دانشآموزان دختر دبیرستانی». پژوهشنامۀ روانشناسی مثبت. ش 3(1). صص61-67.
- Agar, M. (1994). Language Shock. Understanding the Culture of Conversation. New York: NY: William Morrow.
- Brooks, M. D. (2019). "Language, Culture, and the Education of Indigenous Children: An Interview with Mary Eunice Romero-Little". Language Arts. no. 96(4). pp. 224-228.
- Farah, I. (1998). The Ethnography of Communication. In N. H. Hornberger and P. Corson (eds) Encyclopedia of Language and Education: Research Methods in Language and Education. (pp.125-127). Dordrecht: Kluwer.
- Greenidge D., Devonish D. (2010). "The Effect of Organizational Justice on Contextual Performance, Counterproductive Work Behaviors, and Task Performance: Investigating the Moderating Role of Ability-based Emotional Intelligence. International Journal of Selection and Assessmen. no.18(1): 75-86.
- Halliday, M. A. K. (1978). Language as Social Semiotic: The Social Interpretation of Language and Meaning: Hodder Arnold.
- Hymes, D. (1972). Models of the interaction of language and social life. In J. J. Gumperz and D. Hymes (eds) Directions in sociolinguistics: The ethnography of communication. (pp. 35-71), New York: Holt, Rinehart & Winston.
- Hymes, D. (1974). Foundations of sociolinguistics: Ethnography of speaking. Philadelphia: University of Pennsylvania.
- Hymes, D. (1967). "Models of the Interaction of Language and Social Setting". Journal of Social Issues. no. 23(2). pp. 8-28.
- Langacker, R. W. (1994). "Culture, Cognition, and Grammar". ed. M. Pütz. Language Contact and Language Conflict (pp. 25-53). Amsterdam, Netherlands: John Benjamin's Publishing Company.
- Lopez, S. J. et al., (2018). Positive Psychology: The Scientific and Practical Explorations of Human Strengths. Sage Publications.
- Luthans, F. et al., (2004). "Positive Psychological Capital: Human and Social Capital". Business Horizons. no.47(1). pp. 45–50.
- Nabi, A. (2017). "Language and Culture". Journal of Humanities and Social Sciences. no. 22. pp. 91-94.
- Nunan, D. (1999). Second Language Teaching & Learning. Heinle & Heinle Publishers, 7625 Empire Dr., Florence, KY 41042-2978.
- O'Hanlon, B. & B. Bertolino (2012). The Therapist's Notebook on Positive Psychology: Activities, Exercises, and Handouts. Routledge.
- Risager, K. (2011). "The Cultural Dimensions of Language Teaching and Learning". Language Teaching. no. 44(4). pp. 485-499.
- Risager, K. (2012). "Linguaculture and Transnationality: The Cultural Dimensions of Language". The Routledge Handbook of Language and Intercultural Communication (pp. 117-131): Routledge.
- Ryan, R. M. & E. L. Deci (2001). "On Happiness and Human Potentials: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being". Annual Review of Psychology. no. 52(1). pp. 141-166.
- Sapir, E. & B. Whorf (1956). Language, Thought, and Reality. Cambridge, MA: MIT Press.
- Vygotsky, L. (1978). "Interaction between Learning and Development". Readings on the Development of Children. no. 23(3). pp. 34-41.
- Vygotsky, L. (1986). Thought and Language. Cambridge, MA: MIT Pre.