آسمند، علی و خسروی، حسین (1377). افسانههای چهارمحال بختیاری. شهرکرد: انتشارات ایل.
ازکیا، مصطفی و پاکسرشت، سلیمان (1377). «فرهنگ توسعه در ادبیات کرد». نامه علوم اجتماعی. دوره دوازدهم، شماره دوازدهم: صص 25-41.
استریناتی، دومینیک (1392). مقدمهای بر نظریههای فرهنگ عامه. ترجمة ثریا پاکنظر. تهران: انتشارات کتابخانه فروردین.
افتخارزاده، افسانه؛ نورزایی، مریم؛ و ایجاد، غلامرضا (1388). قصههای بلوچی. تهران: چشمه.
برنارد، الن (1394). تاریخچه و نظریههای انسانشناسی. ترجمة محمدرضا ایروانی محمدآبادی، شهرام باسیتی و کرمالله جوانمرد. تهران: سخنوران.
بلوچ، رسولبخش (1391). بررسی ادبیات منظوم بلوچ با تأکید بر حماسه و مقایسه آن با شاهنامه فردوسی. پایاننامه دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.
پناهیسمنانی، حسین(1379). «فرهنگ عامه». نشریه دانش و مردم، دوره اول، شماره دوم.
خسروی، عبدالعلی (1384). فرهنگ سیاسی عشایر جنوب ایران، چ2. اصفهان: شهسواری.
جهاندیده، عبدالغفور (1388). بررسی و تحلیل شعر بلوچی و سنجش آن با شعر فارسی. پایاننامه دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علامه طباطبایی.
___________ (1390). حماسهسرایی در بلوچستان. تهران: معین.
___________ (1390). منظومههای عاشقانه بلوچی. تهران: معین.
___________ (1394). «داستان منظوم حیدر و سمنبر به روایت مردم بلوچ». ویژهنامه آواها و نواها و اشعار عامه در فرهنگ مردم ایران؛ دوره سوم، شماره هفتم: صص 153-177.
___________ (1397). «امبا، سرود ماهیگیران بلوچ». دوماهنامه فرهنگ و ادبیات عامه؛ دوره ششم، شماره بیست و دوم: صص 1-25.
دولتی بخشان، عبدالعزیز (1389). پیران زمانگ: زن در آیینه مثل بلوچی. تهران: موسسه فرهنگی هنری مهر تابان.
ذبیحنیا عمران، آسیه؛ و پردل، زهرا (1396). «انواع استحالههای انسانی در افسانههای مکتوب سیستان و بلوچستان». فصلنامه فرهنگ و ادبیات عامه؛ دوره پنجم، شماره دوازدهم: صص 1-23.
رشید خان (2010). بتل، گشتن، پژدانک گهنت. گوادر: وفا لبزانکی مجلس تمپ.
رضایی، حمید و ظاهری عبدوند، ابراهیم (1392). «تصویر زن در قصههای عامیانه فرهنگ بختیاری». زن در فرهنگ و هنر. دوره پنجم، شماره دوم: صص 239-260.
رضایی، مهدی و زارعیفرد، رها (1390). «درآمدی بر بررسی تاریخی واژههای جهرمی». ادبیات و زبانهای محلی ایرانزمین. دوره اول، شماره چهارم: صص 69-94.
ریویر، کلود (1386). درآمدی بر انسانشناسی. ترجمة ناصر فکوهی. تهران: نی.
ساروخانی، باقر و قبادی، علیرضا (1386). «روایت اجتماعی-فرهنگی قصههای ترکمنی». فصلنامه مطالعات ملی. دوره هشتم، شماره سی و یکم: صص 119-136.
شاد، فقیر (2008). میراث. کراچی: آکادمی آل بلوچستان.
___________ (2016). درج. کویته: فاضل ادبی کاروانمند.
___________ (2016). هزانگ. کراچی: شفق پرینتینگ پرس کراچی.
شی رگام(2012). بتل گوشتنٍ گال بند. کویته: بلوچی آکادمی.
عابدی جعفری، حسن و همکاران (1390). «تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی». اندیشه مدیریت راهبردی. دوره پنجم، شماره دوم: صص 151-198.
فرزین نیا، صمد (1393). فرهنگ فارسی جهرمی؛ واژه ها، اصطلاحات، ضرب المثل ها، باورها و آیین ها. چ 2. شیراز: دانشگاه آزاد اسلامی.
فکوهی، ناصر (1386). تاریخ اندیشه و نظریههای انسانشناسی. تهران: نی.
کشاورز، رسولبخش (1393). بتل گنج و بلوچی زبان گالوار. قم: سرزمین سبز.
لیموچی، کتایون (1385). افسانههای مردم بختیاری. تهران: پازیتیگر.
مقصودی، سوده (1380). «بررسی نقش زنان در داستانهای کودکان». زن در توسعه و سیاست. دوره سوم، شماره دهم: صص 41-55.
موحد، مجید و همکاران (1391). «تحلیلی جامعهشناختی از ضربالمثلهای زنانه در شهرستان لامرد استان فارس». زن در فرهنگ و هنر. دوره چهارم، شماره دوم: صص 105-124.
مور، جری دی (1389). زندگی و اندیشه بزرگان انسانشناسی. ترجمه: هاشم آقابیگ پوری . جعفر احمدی. تهران: جامعهشناسان.
نادری، احمد (1391). «کلیفورد گیرتز، از پوزیتیویسم تا انسانشناسی تفسیری». پژوهشهای انسانشناسی ایران؛ دوره دوم، شماره اول: صص 84-61.
ناگمان(2011). نوکاز. کراچی: آکادمی سیدهاشمی.
نصیر، گلخان (1988). شیرین و دوستین. کویته: اداره ثقافت بلوچستان.
نوین، حسین (1387). «تحلیل روانشناختی امثال و حکم فارسی». دوفصلنامه علمی-پژوهشی پژوهش زبان و ادبیات فارسی. شماره دهم: صص 85-108.
هاشمی، سیدظهورشاه (2000). سید گنج. کراچی: آکادمی سیدهاشمی.
_ Attride-Stirling, J. (2001), “Thematic Networks: An Analytic Tool for Qualitative Research”. Qualitative Research; Vol 1, No 3, Pp: 385-405.
Badalkhan, S. (1992). »A Glance at Balochi Oral Poetry«. Newsletter of Balochistan Studies; Vol 8: Pp. 3-45.
___________ (2000). »Ropes Break at the Weakest Point«. Proverbium; Vol 17: Pp. 45-68.
___________ (2003). »Balochi Oral Tradition«. Oral Tradition; Vol 2, No 18: Pp. 229-235.
___________ (2003). »Tawkali Mast, Lover, Poet and Saint of Eastern Baloch Tribes«. Ulus; Vol 1, No 3: Pp. 87-104.
___________ (2004). »Lord of the Iron Bow: the Return Pattern Motif in the Fifteenth-century Baloch Epic Hero Sey Murid«. Oral Tradition; Vol 2, No 19: Pp. 253-298.
Bausani, A. (1971). »Baluchi Language and Literature«. Mahfil; Vol 7, No 1-2: Pp. 43-54.
Benedict, R. (1959). Patterns of Culture.New York: Houghton Mifflin.
Braun, V. & Clarke, V. (2006), “Using thematic analysis in psychology”. Qualitative Research in Psychology; Vol 3, No 2, Pp: 77-101.
Dames, M. LW. (1905). A Text Book of the Balochi Language. Lahore: Punjab Government Press.
____________ (1988). Popular Poetry of the Baloches. Quetta: Balochi Academy.
____________ (2010). Balochi Tales (Folklore History Series). Carolina: Lulu Press.
Huber, H. and Mauss, M. (1964). Sacrifice: Its Nature and Function. Chicago: University of Chicago Press.
Geertz, C. (1966). »Religion as a Cultural Syste«. In Anthropological Approaches to the Study of Religion; Pp 1-46. London: Tavistock.
____________ (1973). The InterPretation of Culture. New York: Basic Books.
____________ (2000). Available Light: Anthropological Reflections on PhilosoPhical Topics. Princeton: Princeton University Press.
Kroeber, A. (1948). Anthropology: Race, Language, Culture, Psychology, Pre-History. New York: Harcourt, Brace.
____________ (1952c). Introduction. In the Nature of Culture. Chicago: University of Chicago Press.
Levi-Strauss, C. (1963a). Structural Anthropology. (Vol. 1). New York: Basic.
____________ (1969a). The Elementery Structural of Kinship. Boston: Beacon.
____________ (1974). Tristes Tropiques. New York: Atheneum.
Needham, R. (1963). Introduction. In Primitive Classification. Chicago: University of Chicago Press.
Noblit GW. and Hare RD. (1988). Meta-ethnography: synthesizing qualitative studies. Newbury Park: Sage.
Payne, G. and Judy, P. (2005). Key Conceps in Social Research. London: Sage.
Shah, M. A. (2008). Essays on Balochistan: Society, Polity, and Tribal Administration. Lahore: Classic.
Sureniants, V. B. (2003). »A Story of Mir Hamza, the Forefather of the Baluches«. Iran and Caucasus; Vol 7, No 1-2: Pp. 133-146.
Yoder, D. (1963). »The Folklife Studies Movement«. Pennsylvania Folklife; Vol 13, No 3: Pp. 49-56.