واکاوی ساختار اسطوره‌ای سفر «قهرمان درون» قصۀ بهرام و گل‌اندام با تکیه بر نظریۀ جوزف کمپبل، پیرسون و کی‌مار

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
2 استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران.
چکیده
شباهت ساختار اسطوره و قصه به پیدایی نظریه­های منجر شده است که بر مبنای آن­ها می­توان عناصر تکرارشونده میان اساطیر و قصهها را کشف و تحلیل کرد. این پژوهش به شیوه توصیفی ـ تحلیلی و بر اساس چارچوب نظری تحلیل روان‌شناختی ـ کهن‌الگویی کارول. اس. پیرسون و هیو.کی‌مار در نظریه «بیداری قهرمان درون» و در بستر نظریه «سفر قهرمان» جوزف کمپبل تلاش کرده ‌‌است روند سفر «قهرمان درون» در قصۀ «بهرام و گل­اندام» را واکاود. پژوهشگران تلاش می‌کنند تا ضمن بررسی روند سفر قهرمان درون، چگونگی تجلی کهن­الگوها را در مراحل سفر تحلیل کنند تا نشان دهند قهرمان قصه‏های عامه نیز همچون شخصیت‌های هشیوار با تجلی این کهن‌الگوها می‌توانند در فرایند تفرّد گام نهند و سفر قهرمانی را پیش گیرند. از تحلیل ساختار اسطوره­ای این قصه چنین بر‏می‏آید که قصه با بهره از سه مرحلۀ «عزیمت»، «تشرف» و «بازگشت»، زمینه را برای ظهور کهن­الگوها فراهم می­سازد. قهرمان نیز سفر خود را با ترک خانه و کهن‏الگوی «جست­وجوگر»آغاز می‏کند و در روند سفر بنا بر موقعیت‏های داستانی، کهن‏الگوی درون قهرمان با دگردیسی مواجه می‏شود و سایر کهن‏الگوها پدیدار می‏شوند. تغییر کهن‏الگوی درون قهرمان سبب نمودهایی در کنش‏های بیرونی شخصیت می‏شود. بارزترین کهنالگوهای بهرام، «عاشق»، «جست­وجوگر» و «جنگجو» است که درنهایت، با تشکیل خانواده که به­نوعی «بازگشت» به محیط خانه است کهنالگوی «حاکم» بیدار میشود. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد قصۀ «بهرام و گل‏اندام» ساختاری اسطورهای دارد و به­دلیل رویکرد روان‌شناختی خود بر پایۀ نظریات کهن‌الگویی قابل تحلیل و انطباق است.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


منابع:
1. امامی، نصرالله (1385). مبانی و روش‌های نقد ادبی، تهران: جامی
2. انجوی شیرازی، ابوالقاسم (1371). گذری و نظری در فرهنگ مردم، تهران: اسپرک.
3. آدسون، پاتریشیا (1384). بیداری قهرمان درون، ترجمه سیمین موحد، تهران: انتشارات بنیاد فرهنگ زندگی.
4. بلای، رابرت(1393)، مَردِ مرد، ترجمه فریدون معتمدی، تهران: مروارید.
5. پیرسون، کارول اس. و هیو کی مار(1390)، زندگی برازنده من، ترجمه کاوه نیری، تهران: بنیاد فرهنگ زندگی.
6. خوانساری، نصرالله، (1308). بهرام و گلندام، تهران: علمی(افست از چاپ سنگی)
7. ذوالفقاری، حسن (1386). «بن‌مایه‌های داستانی بهرام و گلندام صافی سبزواری، فصل‌نامه علمی پژوهشی کاوش‌نامه، سال هشتم، شماره پانزدهم، صص 89-111.
8. ذوالفقاری، حسن (1394). زبان و ادبیات عامه ایران، تهران:سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).
9. ذوالفقاری، حسن و پرویز ارسطو، (1387). بهرام و گلندام، تهران: انتشارات چشمه.
10. سرلو، خوان ادواردو (1389). فرهنگ نمادها، ترجمه مهرانگیز اوحدی، تهران: انتشارات دستان.
11. سرمدی، مجید و همکاران (1392). «بررسی سفر قهرمانی شخصیت در بوف کور با تکیه بر کهن‌الگوهای بیداری قهرمان درون»، فصلنامه تخصصی مطالعات داستانی، سال دوم، شماره اول، صص60-67.
12. سرمدی، مجید و همکاران(1393). «بررسی سفر قهرمانی شخصیت در رمان شازده احتجاب با تکیه بر کهن‌الگوهای بیداری قهرمان درون»، ادبیات پارسی معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال چهارم، شماره دوم، صص81-53
13. شوالیه، ژان و آلن گربران (1379). فرهنگ نمادها: اساطیر، رویاها، رسوم و ....، ترجمه‌ی سودابه فضایلی. تهران: انتشارات جیحون.
14. قاسم‌زاده، سید علی(1395). «کیفیت بیداری قهرمان درون در داستان ماهی سیاه کوچولو»، نشریه ادبیات پارسی معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،سال ششم، شماره سوم، صص 75-55.
15. قاسم‌زاده، سیدعلی (1393). «تحلیل کیفیت بیداری قهرمان درون در شخصیت سیاوش و کی‌خسرو با تکیه بر نظریه پیرسون- کی‌.مار»، پژوهشنامه ادب حماسی، سال دهم، شماره هفدهم، صص 107- 134.
16. قاسم‌زاده، سیدعلی و فاطمه سرباز(1392). «تحلیل روانشناختی–مدرنیستی رمان بی و تن بر مبنای نظریه‌ی بیداری قهرمان درون»، پژوهش‌های ادبی، سال دهم، شماره چهل و دوم، صص 142-113.
17. کاشفی خوانساری، سیدعلی(1380). بچه‌‌خوانی‌های قرن سیزدهم، پژوهشنامه ادبیات کودکان و نوجوانان، شماره بیست و پنجم، صص 81-85.
18. کمپل، جوزف(1377). قدرت اسطوره، ترجمه عباس مخبر، تهران: نشر مرکز.
19. کمپل، جوزف(1389) قهرمان هزار چهره، ترجمه شادی خسروپناه، چاپ چهارم، مشهد: انتشارات گل آفتاب
20. گلچین معانی، احمد، (1360). فهرست نسخه‌های خطی آستان قدس، مشهد.
21. محجوب، محمدجعفر،(1383)، ادبیات عامیانه ایران، (مجموعه مقالات دربارة افسانه‌ها و آداب و رسوم مردم ایران)، به کوشش حسن ذوالفقاری، تهران: انتشارات چشمه.
22. مشهدی، محمدامیر و فاطمه ثواب (1393). «تحلیل ساختاری روایتی بهرام و گل‌اندام بر پایه نظریه گریماس»، متن‌پژوهی ادبی، سالهجدهم، شماره شصت و یکم، صص83-104.
23. مکاریک، ایرنا ریما (1383). دانش‌نامه نظریه‌های ادبی معاصر. ترجمه محمد نبوی و مهران مهاجر. تهران: نشر آگه.
24. نوردبای، هال. اس. کالوین و رنون جی(1375). مبانی روان‌شناسی تحلیلییونگ. ترجمه محمد حسین مقبل. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
25. وگلر، کریستوفر (1385). ساختار اسطوره‌ای در داستان و فیلمنامه. ترجمه عباس اکبری. تهران: نیلوفر.
26. هدایت، صادق (1344). مجموعة نوشته‌های پراکنده، حسن قائمیان، تهران: امیرکبیر.