مناسبات بین اسطوره و باورهای عامیانه

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
2 زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
چکیده
باورهای عامه که یکی از عناصر اساسی و قوام­بخش فرهنگ جامعه به­شمار می­روند، با اساطیر پیوندی ناگسستنی دارند. برای ریشه­یابی این­گونه باورها باید به دوران اساطیری بازگردیم و اندیشه­های پیشینیان را دربارۀ پدیده­های جهان هستی مرور کنیم. می­توان گفت بسیاری از آیین­هایی که امروزه در زندگی روزمرۀ مردم رواج دارند، همان اعتقادات اسطوره­ای­اند که به‌مرور زمان، تغییر کارکرد داده‌اند و با گذر از اسطوره به آیین، با حفظ بن­مایه­های اسطوره­ای خود، با تغییر و تحولاتی کلی یا جزئی به باورهای عامه تبدیل شده­اند. ازجمله باورهای عامه­ای که بن­مایه­های اسطوره­ای پررنگی دارند، می­توان به سه آیین «ازدواج با چشمه»، «شکستن تخم­مرغ برای دفع چشم­زخم» و «عبور بیمار از سوراخ دیوار» اشاره کرد که از دیرباز در میان اقوام مختلف ایرانی رواج فراوانی داشته­اند. مقالۀ حاضر با روش توصیفی‌ ـ تحلیلی، سه باور مذکور را ریشه­یابی و پیوند آن­ها را با اساطیر تبیین کرده ‌است. برایند پژوهش نشان می­دهد که هر سه آیین یادشده خاستگاهی اسطوره­ای دارند؛ بدین‌معنی که آیین ازدواج با چشمه بازماندۀ باور اسطوره‌ای قربانی ‌کردن برای چشمه به‌منظور خشنود کردن موکل آب­هاست که پس از نقل‌مکان از اسطوره به آیین، به ازدواج با چشمه تبدیل شده ‌است. آیین شکستن تخم‌مرغ نیز با اسطورۀ اعتقاد به تخم کیهانی پیوند دارد و می­توان آن را به مفهوم باززایی آفرینش نخستین تفسیر کرد و سرانجام، عبور دادن بیمار از سوراخ دیوار، تداعی­کنندۀ بازگشت به زهدان و تکرار عمل زایش و ولادت اولیه است که از دیدگاه اساطیری به­دلیل ارتباطش با صنع الهی، لحظه­ای پاک و آرمانی محسوب می‌شود.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


ابوالقاسمی، نرجس (1390)، «اساطیر آفرینش در یونان باستان»، مجلۀ هفت‌آسمان، سال 13، شمارۀ 50، صص 133-115.
اسفندیاری مهنی، فاطمه و خدیجه خدایاری (1391)، «جنبۀ خیر و شر و جاندارانگاری آب در شاهنامه»، فصلنامۀ تخصصی مطالعات داستانی، سال اول، شمارۀ اول، صص 30-20.
اسماعیل‌پور، ابوالقاسم (1391)، اسطوره، بیان نمادین، چاپ سوم: تهران: انتشارات سروش.
اکبری، محمود (1391)، خرافه‌ها و واقعیت‌ها، قم: فتیان.
الیاده، میرچا (1362)، چشم‌اندازهای اسطوره، ترجمۀ جلال ستاری، تهران: توس.
الیاده، میرچا (1384)، اسطورۀ بازگشت جاودانه، ترجمۀ بهمن سرکاراتی، تهران: طهوری.
الیاده، میرچا (1389)، رساله در تاریخ ادیان، ترجمۀ جلال ستاری، چاپ چهارم، تهران: سروش.
ایونس، ورونیکا (1373)، اساطیر هند، ترجمۀ باجلان فرخی، تهران: اساطیر.
باستید، روژه (1370)، دانش اساطیری، ترجمۀ جلال ستاری، چاپ اول، تهران: توس.
برفر، محمد (1389)، آینۀ جادویی خیال، تهران: امیرکبیر.
بیرل، آن (1384)، اسطوره‌های چینی، ترجمۀ عباس مخبر، تهران: مرکز.
بیرلن، ج. اف (1386)، اسطوره‌های موازی، ترجمۀ عباس مخبر، تهران: مرکز.
پارسانسب، محمد و مهسا معنوی (1392)، «تطور بن‌مایۀ کلاغ از اسطوره تا فرهنگ عامه»، دوفصلنامۀ فرهنگ و ادبیات عامه، دورۀ 1، شمارۀ 1، بهار و تابستان 1392، صص 92-71.
پهلوان، کیوان (1385)، فرهنگ عامۀ الاشت، تهران: آرون.
جباره، عظیم (1397)، «بررسی باورهای عامیانه و اساطیری در روایتی نقّالی از داستان رستم و اسفندیار»، پژوهشنامۀ ادب حماسی، سال چهارم، شمارۀ دوم، پاییز و زمستان 97، صص 74-51.
جکسون، آبراهام و والنتاین ویلیامز (1357)، سفرنامۀ جکسون: ایران در گذشته و حال، ترجمۀ منوچهر امیری و فریدون بدره‌ای، چاپ دوّم، تهران: خوارزمی.
دادگی، فرنبغ (1369)، بندهشن، ترجمۀ مهرداد بهار، تهران: توس.
درویشیان، علی‌اشرف (1379)، سال‌های ابری، 4 جلد (در دو مجلد)، چاپ چهارم، تهران: چشمه.
دلاشو، م. لوفلر (1386)، زبان رمزی قصه‌های پری‌وار، ترجمۀ جلال ستاری، چاپ اول، تهران: توس.
ذوالفقاری، حسن (1394)، باورهای عامیانۀ مردم ایران، با همکاری علی‌اکبر شیری، تهران: نشر چشمه.
رستگار فسایی، منصور (1365)، اژدها در اساطیر ایران، شیراز: دانشگاه شیراز.
رضایی، مهدی (1383)، آفرینش و مرگ در اساطیر، چاپ اول، تهران: اساطیر.
رضی، هاشم (1381)، دانشنامۀ ایران باستان، عصر اوستایی تا پایان دوران ساسانی، جلد دوّم، چاپ اوّل، تهران: سخن.
رنجبر، محمود (1380)، مردم‌شناسی با تکیه بر فرهنگ ایران، تهران: دانش‌آفرین.
زمردی، حمیرا (1382)، نقد تطبیقی ادیان و اساطیر در شاهنامة فردوسی، خمسة نظامی و منطق‎الطیر، تهران، زوّار.
سالاری، عبدالله (1379)، فرهنگ مردم کوهپایۀ ساوه، تهران: سازمان میراث فرهنگی ایران.
شعبانلو، علیرضا (1396)، «تحلیل عناصر آشوب ازلی»، فصلنامۀ ادبیات عرفانی و اسطوره‌شناختی، سال 13، شمارۀ 49، زمستان 96، صص172-147.
شکورزاده، ابراهیم (1363)، عقاید و رسوم عامۀ مردم خراسان، چاپ دوم، تهران: سروش.
شمس، اسماعیل (1393)، فولکلور و تاریخ کُرد، قم: مجمع ذخائر اسلامی، مؤسسۀ تاریخ علم و فرهنگ.
شوالیه، ژان و آلن گربران (1385)، فرهنگ نمادها، ترجمۀ سودابه فضائلی، تهران: جیحون.
شهری، جعفر (1383)، طهران قدیم، 5 جلد، چاپ هفتم، تهران: انتشارات معین.
طوسی، محمد ابن محمود (1382)، عجایب‌المخلوقات و غرایب‌الموجودات، به کوشش منوچهر ستوده، تهران: علمی و فرهنگی.
فرخی، باجلان و محمدحسین اسدیان (1379)، باورها و دانسته‌ها در لرستان و ایلام، تهران: مرکز مردم‌شناسی ایران.
فروم، اریک (1378)، دل آدمی، ترجمۀ گیتی خوشدل، چاپ یازدهم، تهران: پیکان.
فره‌وشی، بهرام (1387)، جهان فروری، بخشی از فرهنگ ایران کهن، تهران: فروهر.
قریشی، امان‌الله (1380)، آب و کوه در اساطیر هند و ایرانی، تهران: هرمس.
کاویانی‌پویا، حمید (1396)، «بررسی تطبیقی آفرینش انسان در اساطیر و ادیان ایران و میانرودان»، دوفصلنامۀ ادبیات تطبیقی، سال هشتم، شمارۀ هفدهم، بهار و تابستان 1396، صص156-139.
کالیراد، علی (1393)، «نقطه‌ای در تاریک‌خانه (تحلیل روان‌شناختی دو داستان کوتاه تاریک‌خانه اثر صادق هدایت و نقطه‌ای روی نقشه اثر سعید فائق)»، دوفصلنامۀ پژوهش‌های ایران‌شناسی، سال 4، شمارۀ 2، پاییز و زمستان 1393، صص 63-45.
کریم‌زاده، منوچهر (1376)، چهل قصه، تهران: طرح نو.
کوپر، جی.سی (1379)، فرهنگ مصور نمادهای سنتی، ترجمۀ ملیحه کرباسیان، تهران: فرشاد.
گرین، ویلفرد و دیگران (1385)، مبانی نقد ادبی، ترجمۀ فرزانه طاهری، چاپ چهارم، تهران: نیلوفر.
ماسه. هانری (1357)، معتقدات و آداب ایرانی، ترجمۀ مهدی روشن‌ضمیر، چاپ اوّل، تبریز: دانشگاه تبریز.
مختاریان، بهاره (1384)، «الگوی پیشنهادی رده‌بندی داستان‌های پریان بر بنیاد اسطوره‌ها»، مجلۀ نامۀ انسان‌شناسی، سال 4، شمارۀ 8، صص 139-119.
مدرسی، فاطمه (1390)، فرهنگ توصیفی نقد و نظریه‌های ادبی، چاپ اول، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
مسعودی، ابوالحسن (1370)، مروج‌الذهب، ترجمۀ ابوالقاسم پاینده، چاپ چهام، تهران: علمی و فرهنگی.
مظفریان، فرزانه (1391)، «اسطوره و قصه‌های عامیانه»، فصلنامۀ ادبیات عرفانی و اسطوره‌شناختی، دورۀ 8، شمارۀ 28، پاییز 91، صص 247-213.
مقیمی، محمداسماعیل (1370)، جغرافیای تاریخی شیروان، مشهد: آستان قدس رضوی، معاونت فرهنگی.
موسوی، مصطفی و ثمین اسپرغم (1389)، «نقد اسطوره‌شناسی قصۀ دختر نارنج و ترنج و بررسی پیش‌زمینه‌های فرهنگی کاربرد نارج، ترنج و انار در این قصه»، فصلنامۀ نقد ادبی، سال 3، شمارۀ 11 و 12، پاییز و زمستان 1389، صص 255-233.
نیکوبخت، ناصر و همکاران (1391)، «مقایسة ایزدان آب در اسطوره‌های ایران و ویتنام»، فصلنامة ادبیات عرفانی و اسطوره‌شناختی، سال 8، شمارۀ 29، صص 84-103.
هاشمی، علیرضا (1388)، سفرهای زیارتی در فرهنگ مردم، تهران: مشعر.
همیلتون، ادیت (1376)، سیری در اساطیر یونان و روم، ترجمۀ عبدالحسین شریفیان، تهران: اساطیر.
هینلز، جان راسل (1389)، شناخت اساطیر ایران، ترجمه و تألیف محمدحسین باجلان فرخی، چاپ سوم، تهران: اساطیر.
یاحقی، محمدجعفر (1386)، فرهنگ اساطیر و داستان‌واره‌ها در ادبیات فارسی، تهران: فرهنگ معاصر.
یاوری، حسین و مریم مسیحا (1389)، فرهنگ عامه (1)، تهران: سیمای دانش.
یونگ، کارل گوستاو (1390)، چهار صورت مثالی، ترجمۀ پروین فرامرزی، چاپ سوم، مشهد: به‌نشر.
‌ Graves. R (1995), The Greek Myths, London: penguin books.
‌ Hardacre, H. (1983), The Cave and the Womb World, Japanese Journal of Religious Studies, 10/2-3, 149-176.
‌ McCafferty, S. and G. McCafferty. (2008), Back to the womb: Caves, Sweat baths and Sacred Water in ancient Mesoamerica, Flowing through Time. Calgary, AB, The Chacmool Archaelogical Association of the University of Calgary, 26-33.