تحلیل خویشکاری‌های زنان در داستان‌های عامۀ کهگیلویه‌ و ‌بویراحمد

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده
افسانه­ها در نگاهداشت میراث فرهنگی کهن ازجمله آیین­ها، آداب و رسوم و سنن همواره جایگاهی ویژه­ داشته­اند. مردم کهگیلویه و بویراحمد با انتقال سینه به سینۀ آن­ها به نسل­های آینده، یکی از اقوامی برشمرده می­شوند که توانسته­اند در پناه حفظ میراث نیاکان خود، فرهنگی دست­نخورده­ به جامعۀ­ کنونی عرضه کنند. در این پژوهش با استفاده از 130 داستان­ شفاهی این منطقه ـ که به روش میدانی ثبت و ضبط شده است ـ به بررسی چگونگی نقش زنان بر اساس الگوی ریختشناسی پراپ پرداخته می‌شود. زنان در ساختار این داستانها بهمنزلۀ قوۀ محرکۀ رخدادها در نقطههای فراز و فرود قصهها حضوری فعال و پربسامد دارند. نقش­های همسر، دختر، مادر، پیرزن، نامادری و کنیز به­ترتیب میزان کنشهایشان در قالب شخصیتهای شریر (24 بار)، یاریگر (20 بار)، قهرمان (17 بار)، شاهزاده­خانم (12بار)، بخشنده (8 بار)، قهرمان دروغین (4 بار) و گسیل­دارنده (2 بار) علاوه بر نشان دادن حضور پررنگ زنان در ساختار داستان­، عامل اثرگذاری­های عمیق در درک بایدها و نباید­ها محسوب میشوند. پیامد کنشهای زنان بهمنزلۀ عاملان اصلی، علاوه بر نهادینه کردن ارزشهای عمیق و مثبت فرهنگی و اجتماعی با توجه به رسوایی، تحقیر و مجازات شخصیتهای شریر و قهرمانان دروغین در پایان، می­تواند عامل بازدارنده در برابر اعمال غیراخلاقی و ناشایست جامعه باشد. زنان در نقش شریر و قهرمان دروغین در پایان داستان بهشدت مجازات شده و حتی در بسیاری موارد جان خود را ازدست دادهاند. این جریان از جنبه‌های مختلف فرهنگی میتواند زمینۀ عبرت‌گیری و اثرگذاری مثبت در سطح جامعه محسوب شود.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


الیاده،میرچا(1365). «ادبیات نانوشتاری: اسطوره، فولکلور، ادبیات عامه»، ترجمه مدیا کاشیگر-چیستا، شماره29، صص 686-698
بتلهایم، برونو(1383)، افسون افسانه‌ها. ترجمه اختر شریعت‌زاده، تهران: هرمس.
برفر، محمد(1388)، آیینهٔ جادویی خیال(پژوهشی در قصه‌های پریان). تهران: امیرکبیر.
بیات،حسین(1389)، «محوریت قهرمانان زن در قصه‌های عامیانه». فصلنامه نقد ادبی، سال سوم،شماره 11و12 (پاییز و زمستان): 87-115.
پراپ، ولادیمیر(1392)، ریخت‌شناسی قصه‌های پریان. ترجمه فریدون بدره‌ای، تهران: توس
چتروز تاجانی، پروانه(1394) افسانه‌های کهن ایرانی، تهران: آتریسا
حاتم‌پور، شبنم و محمودی کوهی وهرانگیز(1396)،ریخت‌شناسی قصه‌های عامیانۀ بختیاری ،دوفصل-نامۀ علمی- تخصصی مطالعات ایلات و عشایر دانشگاه آزاداسلامی واحد شوشتر، سال هفتم، شمارۀ دوم، پاییز و زمستان.
خدیش، پگاه(1391)، ریخت‌شناسی افسانه‌های جادویی، تهران: علمی و فرهنگی.
دریا بندری، نجف(1380)، افسانهٔ اسطوره(شرح چند نظریه در افسانه شناسی و نقد یک اصطلاح). تهران: کارنامه.
دلاشو، م. لوفر، (1366)، زبان رمزی قصه های پریوار، ترجمه جلال ستاری، تهران:انتشارات توس.
ساتن، ل.پ. الول(1374)، قصه‌های مشدی گلین خانم؛ 110 قصهٔ عامیانهٔ ایرانی. ویرایش اولریش مارتسلوف،آذر امیر حسینی، ترجمه احمد وکیلیان، تهران: نشر مرکز.
ستاری، جلال(1390)، سیمای زن در فرهنگ ایران. تهران: مرکز.
سیپک، ییری1384، ادبیات فولکلور ایران. تهران: سروش.
شاسنی، شهرزاد(1396)، تصویرسازی زنان در قصه‌های عامیانۀ فارس، مجلۀ علمی پژوهشی ادبیات کودک دانشگاه شیراز، سال هشتم، پاییز و زمستان.
شاکری، هومان(1395)ریخت‌شناسی قصه‌های عامیانۀ اصفهان،دومین همایش بین‌المللی شرق‌شناسی، مطالعات ایرانی و بیدل پژوهی.
شین تاکه هارا(1381)، افسانه های ایرانی بروایت امروز و دیروز،ترجمه احمد وکیلیان، تهران:نشر ثالث.
قراگزلو ذکاوتی، علی‌رضا(1387) قصه‌های عامیانۀ ایرانی، تهران: سخن.
کرمی، محمدحسین و حسام‌پور، سعید(1384)، «تصویر و جایگاه زن در داستان‌های عامیانه سمک عیار و داراب‌نامه»، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دورهٔ بیست و دوم، شماره اول، بهار 1384.
مارزلف، اولریش(1391)، طبقه‌بندی قصه‌های ایرانی. ترجمهٔ کیکاووس جهانداری، تهران: سروش.
محجوب،محمدجعفر(1382)، ادبیات عامیانه ایران"مجموعه مقالات درباره افسانه ها و آداب و رسوم مردم ایران" ،تهران: نشرچشمه.
مشهدی، محمد امیر و گلشنی، مقداد، ریخت‌شناسی حکایت‌های عاشقانه: مکر زن در هزار و یک شب بر پایه‌ی نظریۀ روایی پراپ، مقالۀ علمی پژوهی، سال ششم، شمارۀ سوم،پاییز1394.
ولی‌مراد، فرشته(1381)، «تصویر و جایگاه زن در داستان‌های عامیانهٔ غرب». مجله ادبیات داستانی،60، 54-43