نوع و اجزای جمله در واستونک‌های منتخب شهرستان فسا

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس
2 دانشگاه پیام نور بندرعباس
چکیده
ادبیات عامه یا همان ادبیات شفاهی، پیشینۀ ادبیات مکتوب است و ناقلان آن­ها ضمیر پاک و باصفای مردمانی است که سواد خواندن و نوشتن را نداشتند و جنبۀ ماندگاری­ آن، انتقال سینه­به­سینه از نسلی به نسل دیگر بوده ­است. بخشی از ادبیات عامه و شفاهی، «ترانه­های عروسی» است که در منطقه­های مختلف کشور به­نام­های مختلفی از آن یاد می­شود. در شهرستان فسا این نوع ادبی با عنوان «آسونک یا واستونک» شناخته شده ­است. مقالۀ حاضر به بررسی ساختار نحوی این نوع از ادبیات شفاهی از نظر نوع و اجزای جمله، در فرهنگ عامۀ مردم فسا می­پردازد. به ­همین منظور پژوهشگران، ابتدا به­صورت میدانی و مصاحبه با زنان سال­خورده و ترجیحاً بی­سواد، تعداد 127 واسونک از فرهنگ عامۀ مردم فسا، جمع­آوری و آوانویسی، آن­گاه این واسونک­ها را از لحاظ ساختار نحوی (نوع و اجزای جمله) بررسی کرده­اند. بر مبنای تحلیلی که در 127 واستونک بر اساس نرم­افزار اس. پی. اس. اس. 25 انجام شد. نتیجۀ به­دست آمده، نشان می­دهد، بسامد جمله­های ساده از مرکب بیشتر است و در بیشتر ­جمله­های مرکب، حروف ­هم­پایه یا وابستۀ آن به­دلیل ریتم و آهنگ شعر حذف است و بعد از تعداد اجزای جمله، جمله­های سه­جزئی و چهارجزئی بیشترین و کم­ترین بسامد را در واستونک­ها داشته­اند.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


الف)کتاب:
انجوی شیرازی، ابوالقاسم(1384)، فرهنگ مردم و طرز گردآوری و نوشتن آنها، تهران: چاپخانۀ وزارت اطلاعات.
رستگار فسایی، منصور(1372)،انواع شعر فارسی، شیراز: نوید.
طوفان،جلال(1381)، شهرستان جهرم، چاپ سوم، نشر کوشامهر.
فقیری، ابوالقاسم،(1385)، سیری در ترانه های محلی، چاپ اول، شیراز: نوید
محجوب، محمد جعفر،(1382)، ادبیات عامیانۀ ایران، به کوشش حسن ذوالفقاری، تهران:چشمه.
معین، محمد، (1371)، فرهنگ فارسی،تهران: امیرکبیر.
وحیدیان کامیار، تقی و عمرانی، رضا،(1389)، دستور زبان فارسی(1)چاپ دوازدهم، تهران: سمت.
هدایت، صادق،(1394)، نوشته های پراکنده، تهران: ثالث.
همایونی، صادق،(1356)، ترانه‌های محلی فارس، شیراز: بنیاد فارس شناسی.
ب)مقاله:
امین پور، قیصر، (1380)، « سنت و نو آوری در فرهنگ عامه ایران»،زبان و ادبیات فارسی، ش32،صص248-233.
دبیرمقدم، محمد،(1387)، «زبان، گونه، گویش، لهجه:کاربردهای بومی و جهانی»، مجلۀ ادب‌پژوهی، ش 5،صص128-91.
ذوالفقاری، حسن و احمدی، لیلا(1388)، «گونه شناسی بومی سروده های ایران»، مجلۀ ادب پژوهی، شمارۀ هفت و هشت، صص170-140.
فاضلی،نعمت الله،(1381)، « فرهنگ عامه و ادبیات عامیانۀ فارسی»، نامه فرهنگ، ش 39.
ج) منابع شفاهی:
شیرین نصیر، 80 ساله؛ اقدس علیزادگان،72ساله؛ زهرا بیگم علیمرادی،75ساله؛
ثریا قلی زاده،65ساله؛ صغری رهنورد، 69 ساله؛ منیژه علیمرادی،69ساله؛ معصومه غزنوی52ساله؛
مرضیه جهانگیرنژاد، 50 ساله.