کهن‌الگوی قربانی در آیین‌های مهرپرستی و زرتشتی با محوریت قربانی‌شدن گاو

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
2 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی
3 دانشگاه قزوین
چکیده
در اجرای کهن­­الگوی قربانی، عنصر قربانی با توجه به نوع فرهنگ، آیین، معیشت و... انتخاب می­شده است و در ایران، گاو به­منزلۀ اسطوره­ای کهن که از آغاز داستان آفرینش در اساطیر آیینی حضور دارد، شاخص­ترین چهره برای عمل قربانی است و در آیین مهرپرستی به­مثابۀ یکی از مهم­ترین مراسمات اجرا می­شده است تا با ریخته شدن خون گاو، زمین به حیات دوباره برسد و با خوردن گوشت آن، پیروان این آیین به جاودانگی و نامیرایی رسند. پس از ظهور زرتشت به دلایلی مانندِ مقابله با نمادهای مهرپرستی، ترویج یگانه­پرستی، لزوم یکجانشینی و توسعه تمدن، با قربانی­کردن گاو به­شدت مقابله می­شود و حراست و حمایت از گاو مورد توجه خاص زرتشت قرار می­گیرد؛ اما با این همه، حتی در آیین زرتشت نیز روایت‌های از قربانی­کردن گاو گزارش شده است که از لزوم اجرای این عمل حکایت دارد و آن همانا کمک به باروری زمین و احیای چرخه حیات است؛ اما با این همه، برخورد زرتشت با قربانی­کردن گاو، اسطوره جاودانگی و مسئله حفظ زمین را وارد عرصه­های تازه­تری از معنا می­کند و مضامین اساطیری را با تعقل همراه می­سازد. این جستار به شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی و با توجه به نظریۀ یونگ، کهن­الگوی قربانی گاو را در دو آیین مهرپرستی و زرتشتی بررسی و واکاوی کرده است.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


آرون، ریمون (1382). مراحل اساسی سیر اندیشه در جامعه‌شناسی. ترجمه باقر پرهام. تهران: علمی فرهنگی.
آزادی‌ده عباسانی، نجمه (1394). «رمزگشایی آیین قربانی در اسطوره، عرفان و فرهنگ». مجله ادبیات عرفانی و اسطوره‌شناختی. شماره 38. صص 1-30.
آذرنیوش، زهرا (1396). «دوگانگی اجتماعی فرهنگی در اوستا». سال دوم، ش5. صص 102-120.
آقایی‌میبدی، احمد (1390). « فطری ‌بودن قربانی و راز انحرافات آن در ادیان ‌ابتدایی». مجله معرفت ادیان. سال دوم. ش2. صص 117-142.
بهار، مهرداد (1396). پژوهشی در اساطیر ایران. چ سیزدهم. تهران: آگه.
برسلر، چارلز (1386). درآمدی بر نظریه‌ها و روش‌های نقد ادبی. ترجمه مصطفی عابدینی‌فرد. چ اول. تهران: نیلوفر.
پالس، دانیل (1385). هفت نظریه در باب دین، ترجمه و نقد محمدعزیز بختیاری. قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
حسن‌آبادی، محمود و ادیبان، فاطمه (1395). «توصیف و تحلیل مضمون قربانی در اشعار بیدل». کهن‌نامه ادب پارسی. سال هفتم. ش1. صص 25-50.
خسروانی‌شریعتی، سید محمود (1370). «آب حیات در فرهنگ اسلامی». مجله مشکوه. ش 30. صص 63-74.
خسروی، یدا... (1383). «انوشگی در ایران باستان». کتاب ماه هنر. ش76 و 75. صص 84-97.
دوانی، فزونه و فشارکی، محمد (1394). «بازتاب نمادین قربانی میترایی، اسطوره کشتن گاو نخستین در هفت پیکر نظامی». مجله متن‌شناسی ادب فارسی. اصفهان. شماره دوم. صص 1-20.
دوستخواه، جلیل (1343). اوستا. نامه مینوی آیین زرتشت. چ اول. تهران: مروارید.
دیاکونوف، ایگورمیخایلوویچ (1379). تاریخ ماد. ترجمه کریم کشاورز. تهران: علمی فرهنگی.
راشد محصل، محمد تقی (1366). گزیده‌های زاداسپرم. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
رضی، هاشم (1381). تاریخ رازآمیزی میترایی در شرق و غرب (پژوهشی در تاریخ آیین میترایی از آغاز تا عصر حاضر). تهران: پایتخت.
رضی، هاشم (1379). «اساطیر و هنر میترایی». کتاب ماه هنر. ش26و 25. صص 90-94.
زینر، رابرت چارلز (1388). طلوع و غروب زرتشتی‌گری. ترجمه تیمور قادری. تهران: مهتاب.
سجادی‌راد، سیدکریم (1390). «بررسی تطبیقی اسطوره گاو در اساطیر ملل مختلف». مطالعات ادبیات تطبیقی. سال پنجم. ش19. صص 29-44.
شولتز، دوان (1387). نظریه‌های شخصیت. ترجمه یحیی سیدمحمدی. چ اول. تهران: ویرایش.
عفیفی، رحیم (1374). اساطیر و فرهنگ ایران. تهران: توس.
علی‌پورگسکری، بهناز (1390). «تحلیل داستان کوتاه لاتاری با توجه به اسطوره کهن‌الگوی قربانی». نامه
فرهنگستان. ش2. صص 53-58.
فراهانی، حسن (1380). «قربانی در ادیان». مجله معرفت. ش51. صص 71-89.
فروید، زیگموند (1326). توتم و تابو. ترجمه ایرج باقرپور. تهران: آسیا.
فریزر، جیمز جرج (1395). شاخه زرین. ترجمه کاظم فیروزمند. چ نهم. تهران: آگاه.
کریستین‌سن، آرتور (1393). کیانیان. ترجمه ذبیح‌ا... صفا. چ هشتم: علمی فرهنگی.
کریستین‌سن، آرتور (1368). نمونه‌های نخستین انسان و شهریار در تاریخ افسانه‌های ایران. ترجمه و تحقیق از احمد تفضلی و ژاله آموزگار. ج دوم. تهران: نشر نو.
مصاحب، غلام‌حسین (1380). دائره المعارف فارسی.ج 2. چ 2. تهران: امیرکبیر.
نیولی،گراردو (1381). زمان و زادگاه زرتشت (پژوهشی درباره مزداگرایی). ترجمه سید منصور سید سجادی. تهران: آگه.
ورمازرن، مارتین(1393). آیین میترا. ترجمه بزرگ نادرزاده. تهران: چشمه.
وهابی دریاکناری، رقیه و حسینی، مریم (1396). «اسطوره قربانی در آثار بهرام بیضایی». ادبیات عرفانی و اسطوره‌شناختی. ش49. صص 299-337.
هنوی، ال دبلیو (1374). «قربانی و جشن در منظومه‌های منوچهری». ترجمه افسانه منفرد. فرهنگ. ش16. صص 263-280.
هینلز،جان(1385). شناخت اساطیر ایران. ترجمه ژاله آموزگار و احمد تفضلی. چ دهم. تهران: چشمه.
یونگ، کارل گوستاو(1396). ناخودآگاه جمعی و کهن‌الگو. ترجمه فرناز گنجی و محمدباقر اسمعیل پور. چ اول. تهران: جامی.
منابع انگلیسی
Faherty. Robert L.(1974/1353 sh)”saceifice”. in: (The New Encyclopedia Biritanica).15th Ed.Chicago. Encyclopedia Biritanica.
Eliade.M.(1987/1366 sh). (The Encycclopedia of Religion).New York: Macmillan.
Carver. Chares and Scheier(2000/1379 sh).(PerspecTive On Personality). Fiurth Edition. ALLYN and BACON.