آیین‌های زایش در فرهنگ و ادبیات عامۀ استان بوشهر

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 دانشگاه کاشان
2 مدرس دانشگاه کاشان
چکیده
باروری و هنجارهای قومی، دو مفهوم مرتبط به همدیگر هستند که در شیوه‌های قومی و مناسک جمعی معنا می‌یابند. هر ساختار قومی، مناسک و آیین زایش متناسب با خود را دارد که امری جمعی ـ فرهنگی و دارای کارکرد اجتماعی است. تلفیق باورهای باروری به‌منزلۀ پدیده­ای زیستی ـ فرهنگی در گروه­های چند قومیتی قابل بررسی است. بر این اساس، در پژوهش حاضر کوشش شده با تمرکز بر مفهوم «آستانگی» نزد ویکتور ترنر و نظریۀ «تشرف» ون­جنپ به بررسی آیین‌ها و مناسک مرتبط با زایش در استان بوشهر پرداخته شود. همچنین سعی شد این مسئله در مباحث فرهنگ­ عامه، از منظر فرهنگی و اجتماعی مورد مقایسه و تحلیل قرار گیرد. روش پاسخ به این پرسش، مبتنی بر روش تاریخی (اسناد دست‌اول مردم­شناسی) و مصاحبۀ گروه کانونی بوده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می‌دهد که مطابق نظریۀ تشرف ون جنپ، ابعاد سه­گانۀ زایش در فرهنگ بوشهری شامل مناسک الحاق (آش هف­دنگرو، پا گرفتن، نون پوشی، توه­ترسک، نذر گلال، ختنه­سوران)، مناسک انتقال (مختک درآوردن، ناف بریدن، چله شورون، اُوسی و پریزگار) و مناسک جدایی (چله‌بر، گل مسه، کیزه انداختن، دریا مابر) هستند.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


- احمدی‌ریشهری، عبدالحسین (1380). سنگستان. جلد دوم، شیراز: نوید.
- آپادورای، آرجون (1380). چشم اندازه‌ای قومی جهانی: یادداشت‌ها و پرسش‌هایی درباره انسان‌شناسی فراملی. ترجمه: فریده ممتاز. انسان‌شناسی1: 35 – 27.
- آتشی، منوچهر (1380). اتفاق آخر. چاپ اول. تهران: نگاه.
- آتشی، منوچهر (1390). مجموعه اشعار جلد 1 و 2. چاپ اول. تهران: نگاه.
- بیتس، دانیل و پلاگ، فرد (1389-1375) انسان‌شناسی فرهنگی، مترجم: محسن ثلاثی، انتشارات: علمی، تهران.
- بختیاری، محمد‌عزیز؛ حسامی، فاضل (۱۳۸۷). درآمدی بر نظریه‌های اجتماعی دین. قم: موسسه آموزشی امام خمینی(ره).
- پراپ، ولادیمیر (1371). ریخت‌شاسی قصه‌های پریان. ترجمه: فریدون بدره‌ای. تهران: توس.
- پرویزی، رسول (1357). شلوارهای وصله‌دار. تهران: جاودان.
- ترنر، ویکتور (۱۳۸۱). اسطوره و نماد، ترجمه: علیرضا حسن‌زاده، کتاب ماه هنر، ش۵۱-۵۲، ص۷۰-۷۷.
- جهازی، ناهید (1381). افسانه‌های جنوب (استان بوشهر). تهران.
- چوبک، صادق (1352) سنگ صبور. انتشارات جاویدان.
- چوبک، صادق (1352) روز اول قبر. تهران: جاویدان.
- دریانورد، غلامحسین (1389) «مطالعه آیین‌ها، باورها، اصطلاحات عامیانه و موجودات خیالی استان بوشهر و ردپای آن در ادبیات معاصر جنوب». فصلنامه پژوهشی فرهنگ بوشهر. شماره 5 و 6. 53-70.
- رنجبر، احمد (1380). روش تحقیق و مأخذشناسی، چاپ دوم، تهران: اساطیر.
- روانی پور، منیرو (1368). اهل غرق. تهران: خانه آفتاب.
- روانی پور، منیرو (1378). کولی کنار آتش. تهران: مرکز.
- رودنبولر، اریک (1387) ارتباطات آیینی از گفتگوهای آیینی تا جشن‌های رسانه‌ای شده، ترجمه: عبدالله گویان. تهران: دانشگاه امام صادق(ع).
- شهپر، ساره (1396). «آیین‌های زایش در فرهنگ‌عامۀ منطقۀ لارستان». دوماهنامه فرهنگ و ادبیات‌عامه. سال‌5. شماره‌17. صص: 1-20.
- شیاسی، مرتضی؛ ولی‌عرب، مسعود (۱۳۹۶). «بررسی تأثیر دریا بر فرهنگ‌عامه مردم بوشهر». تاریخ‌نامه خوارزمی. سال پنجم. شماره ۱۵. صص: ۱۱۶-۱۳۲.
- طبیبی، حشمت‌الله (1371). مبانی‌جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی ایلات و عشایر، انتشارات دانشگاه‌تهران.
- فکوهی، ناصر (1388). «تاریخ اندیشه و نظریه‌های انسان‌شناسی». تهران: نی.
- نوروزی، فاطمه؛ جعفری، مریم (1391) «نگاه جنسیتی به باورهای‌عامیانه در زمینۀ نازایی، حفظ جنین و پیشگویی جنسیت فرزند (مطالعۀ موردی شهر گراش)»، مجلۀ انسان‌شناسی، سال دهم، شماره شانزده، ص: 161-178.
- یاحقی، محمدجعفر (1369). فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی در ادبیات فارسی. تهران: سروش.
- کرمی‌پور اله‌کرم؛ صالحی‌اردکانی مصطفی (۱۳۹۴) تحلیل و بررسی ماهیت و کارکرد آیین از دیدگاه ویکتور ترنر، فصلنامه پژوهش‌های ادیانی، دوره۳، شماره۵، صص ۷۹-۹۸.
- مور، جری.دی.(1391).زندگی و اندیشه بزرگان انسان‌شناسی؛ ترجمه: هاشم آقابیگ پور، جعفر احمدی تهران: جامعه شناسان.
- موریس، برایان (1383). مطالعات مردم‌شناختی دین، ترجمه: حسین شرف‌الدین و فولادی، قم: کوثر.
- Turner, V (1979), Frame, flow and reflection: Ritual and drama as public liminality, Japanese Journal of Religious Studies,pp.465-499.
- Turner, V. W. (1969). The Ritual Process: Structure And Anti-Structure, Hawthorne, NY: Aldine De Gruyter.
- Van Gennep, A. (1975). The Rites of Passage. Chicago, University of Chicago.
- Westerveld, Judith (2010), liminality In Contemporary Art, Amsterdam.