- آزادبخت، جهانشاه (1396). قصۀ سهچارکی و ... . خرمآباد: شاپورخواست.
- ــــــــــــــــــ (1388). پاچا (هشت قصه در یک کتاب). خرمآباد: شاپورخواست.
ـ بتلهایم، برونو (1392). افسون افسانهها. ترجمۀ اختر شریعتزاده. تهران: هرمس.
ـ پراپ، ولادیمیر (1394). ریختشناسی قصههای پریان. ترجمۀ فریدون بدرهای. تهران: توس.
ـ جابز، گرترود (1395). فرهنگ سمبلها. اساطیر و فولکلور. ترجمۀ محمدرضا بقاپور. تهران: اختران.
ـ حسینی، مریم و مریم عظیمی (1395). «تحلیل قصههای پریان ایرانی بر اساس آرای بتلهایم». فرهنگ و ادبیات عامه. س 4. ش 9. صص 103 – 124.
ـ سیاسی، علیاکبر (1381). نظریههای شخصیت یا مکاتب روانشناسی. تهران: مؤسسۀ انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
ـ سیف نراقی، مریم و عزتالله نادری (1379). اختلالات رفتاری کودکان و روشهای اصلاح و ترمیم آن. تهران: بدر.
ـ شعارینژاد، علیاکبر (1392). روانشناسی رشد. تهران: اطلاعات.
ـ شوالیه، ژان و آلن گربران (۱۳۷۹). فرهنگ نمادها. ترجمه و تحقیق سودابه فضایلی. تهران: جیحون.
- عسکریعالم، علیمردان (1390). افسانهها و باورداشتهای غرب ایران. تهران: آرون.
ـ فرانتس، ماری ـ لوئیزفن (1395). تعبیر قصههای پریان و آنیما و آنیموس در قصههای پریان. تهران: مهراندیش.
فرهوشی، بهرام (1397). داستانهای عامیانۀ لرستان. بهکوشش نادره نفیسی. تهران: مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی.
ـ کریمی، عبدالعظیم (1385). مراحل شکلگیری اخلاق در کودک با تأکید بر رویکرد تحولی. تهران: عابد.
ـ کشاورز، عزیزالله (1391). افسانههای لرستان. خرمآباد: سیفا.
ـ کمپبل، جوزف (1398). قهرمان هزارچهره. ترجمۀ شادی خسروپناه. مشهد: گل آفتاب.
ـ محمدی، ایوب (1385). تاریخچۀ افسانه کودکان. ج 1. تهران: علامه.
-وارستهفر، افسانه (1387).«آیا کودکان مخاطب افسانههای شاه و پریان هستند؟» پژوهشنامۀ فرهنگ و ادب. ش 7. صص 41 – 47.
ـ واعظی دهنوی و همکاران (1396). «بررسی افسانۀ دژهوشربا بر مبنای نظریۀ برونو بتلهایم». ادبیات کودک. س 8. ش 2. صص 143 – 160.
-Bettelheim, Bruno (1989). The uses of enchantment: the meaning and importance of fairy tales. New York: Vintage Books.
-Bettelheim, B. (1950). Love Is Not Enough.NewYork, the Free Press.
-Bettelheim, B. (1987). A Good Enough Parent. NewYork, Alfred A. Knopf.
-Bettelheim, B. (1966). Violence: a Neglected Mode of Behavior. The Annals of the American Academy of Political and Social Sciences (Philadelphia, PA), Vol. 364, March.