An Analysis of mythological indices of Plant and Tree in the culture of the people of Kohgiluye-va-Bouyar-Ahmad

Document Type : پژوهشی اصیل

Authors
1 university Esfahan
2 u. Esfahan
Abstract
The various representations of the sanctity of tree and plant have long been recorded in mythology, literature and culture. In the culture of the Kohgiluyvu-Bouir-Ahmad tribe, certain representations of the mythology of tree and plant enjoy from evident exemplifications. These include swearing, the ritual of the freshening up the houses, the alighnment of the human race with the plant, the symbol of the death and livelihood of the local poems, and the rituals of these people. The aim of this study is towards an analysis of mythological indices of plant and tree in the Kohgiluyvu-Bouir-Ahmad people with respect to the literary facets of these indices in their folk/local poem. Being fundamental in type, using content analysis, this study has been conducted based upon library-local resources and studies. Many of the indices such as hair cutting, freshening up the house using the plant smoke, believing in the healing power of plants and vegetal pedigree of human have got mythological representation, which can also be found in the culture of ancient Iran. Swearing to the tree is done mostly by farmers, intended to put an emphasis upon the greanness of the tree and proving the truthness of his words. They use mountain plants to freshen up their home environment and to treat illnesses. This is believed to remove the evils.
Keywords

Subjects


الف) منابع مکتوب
- اوستا (1392). گزارش و پژوهش جلیل دوستخواه. چ17. تهران: مروارید.
- آقاخانی‌بیژنی، محمود و همکاران (1396). «باور بلاگردانی در قوم بختیاری». دوماهنامه فرهنگ و ادبیات عامه. س.5. ش.14. خرداد و تیر. صص 49ـ67.
- آیدنلو، سجاد (1384). »ترنج بویا و به زرین». مجله رشد آموزش زبان و ادبیات فارسی. د. 18. ش. 73. بهار. صص 58ـ61.
- اسدی‌طوسی، ابونصر علی‌بن‌احمد (1393). گرشاسب‌نامه. به‌اهتمام و تصحیح حبیب یغمایی. چ3. تهران: دنیای کتاب.
- الیاده، میرچا (1376). رساله در تاریخ ادیان. ترجمه جلال ستاری. تهران: سروش.
- امیریان، فریدون (1392). گوشه‌هایی از فرهنگ بویراحمد. چ1. یاسوج: فرهنگ مانا.
- ایمان، محمدتقی (1388). مبانی پارادایمی روش‌های تحقیق کمی و کیفی در علوم انسانی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- بویس، مری (1393). تاریخ کیش زرتشت. ترجمه همایون صنعتی‌زاده. چ1. تهران: گستره.
- پورداوود، ابراهیم (1321). «سوگند». مجله مهر ایران. س.7. ش. 5 و 6. بهمن و اسفند. صص 281ـ292.
- پورداوود، ابراهیم (1347). یشت‌ها. ج1 و 2. چ2. تهران: طهوری.
- حسینی، ساعد (1381). شعر، موسیقی و ادبیات شفاهی استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد. چاپ اول. یاسوج: فاطمیه.
- دهخدا، علی‌اکبر (1376). لغت‌نامه. تهران: دانشگاه تهران.
- راشدمحصل، محمدتقی (1366). گزیده‌های زاد اسپرم. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
- روایت پهلوی (1367).ترجمه مهشید میرفخرایی. تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
- سیاسی، محمد (1389). پزشکی در شاهنامه. چ1. تهران: میرماه.
- عزیزی‌فر، امیرعباس و قاسمی، مریم (1395). «بررسی بنیاد‌های اساطیری و باستانی در فرهنگ‌عامه مردم ایلام». فرهنگ ایلام. د.17. ش.50و51. صص 76ـ92.
- عفیفی، رحیم (1374). اساطیر و فرهنگ ایرانی. تهران: طوس.
- غلام‌حسین‌زاده، غلام‌حسین و دیگران (1389). «عوامل چشم‌زخم در شعر شاعران فارسی». کهن‌نامۀ ادب فارسی. س. 1. ش. 1. صص 93ـ110.
- فردوسی، ابوالقاسم (1393). شاهنامه. ج1ـ2. پیرایش جلال خالقی‌مطلق. چ1. تهران: سخن.
- فریزر، جیمز جرج (1388) شاخۀ زرین. ترجمۀ کاظم فیروزمند. چ6. تهران: آگاه.
- کوپر، جی.سی. (1392).فرهنگ نماد‌های آیینی. ترجمه رقیه بهزادی.چ1. تهران: علمی.
- مختاریان، بهار (1387). «موی بریدن در سوگواری». نامه فرهنگستان. ش.4 (پیاپی 40). صص 50ـ55.
- مختاریان، بهار (1392). درآمدی بر ساختار اسطوره‌ای شاهنامه. چ2. تهران: آگه.
- هال، جیمز (1390). فرهنگ نگاره‌ای نماد‌ها در هنر شرق و غرب. ترجمۀ رقیه بهزادی. تهران: فرهنگ ‌معاصر.
- هینلز، جان‌راسل (1393). شناخت اساطیر ایران. ترجمه محمدحسین باجلان‌فرخی. چ4. تهران: اساطیر.
- ویدن‌گرن، گئو (1377). دین‌های ایرانی. ترجمه منوچهر هوشنگ. تهران: آگاهان ایده.
ب) منابع میدانی (مصاحبه‌شوندگان)
- پردل، حسین، 70 ساله، کهگلویه‌وبرویراحمد، چَرام، شیرازی.
- چرخ، سیروس، 76 ساله، کهگلویه‌وبرویراحمد، گچساران، روستای خیرآباد.
- پای‌مرد، فایز، 66 ساله، کهگلویه‌وبرویراحمد، بویراحمد، روستای فیل‌گاه.
- غفاری، یعقوب، 81 ساله، کهگلویه و برویراحمد، کهگلویه، روستای موردراز.
- نیک اقبالی، غلامحسین، 85 ساله، کهگلویه‌وبرویراحمد، سی‌سخت، روستای سرماهور.