بررسی و تحلیل اسطورۀ شاماران در منطقۀ مکریان مهاباد

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
چکیده
با گذشت زمان، بسیاری از اسطوره­ها بنا به­عللی در پشت پردۀ تاریک تاریخ پنهان شده و به ­دست ما نرسیده‌اند. امروزه بیشتر مردم جهان مار را جانوری مضر و موذی می‌دانند و این هم صرفاً به­دلیل ترس نیش‌زدگی و مرگ است. به همین دلیل، انسان در افسانه‌ها که پدیده­ها و حقایق تلخ و شیرین زندگی آن قوم است و با گذشت زمان در هاله­ای از داستان­ها و

خیالپردازی­ها پنهان شده و به­عنوان بازتاب استمرار یک سنت قدیمی به ­دست ما رسیده است، ترکیبی از خود و جانوران را می­سازد که نقش رام­کنندگی دارد و نماد قدرت در مقابل حیوانات محسوب می‌شود. در ارتباط با اسطورۀ شاماران، به­مرور زمان رابطۀ انسان و مار شکل تازه‌ای به­خود می­گیرد و تا جایی پیش می‌رود که مار جزئی از وجود انسان می‌شود و با هم تشکیل یک موجود هیبریدی را می‌دهند. شاماران (نیمه‌انسان - نیمه‌مار)، اسطورۀ کردیِ سرزمین کردستان، یکی از این نقوش است که از زمان‌های قدیم با فرهنگ این سرزمین گره خورده است. شاماران در نقوش مربوط به مردم کرد­زبان منطقۀ مکریان مهاباد، خدا­بانوی مارها، گنج و ثروتی که به شاماران نسبت داده می‌شود و استعاره‌ای کهن از دانش‌هایی است که در اختیار اوست. اسطوره، تکرار نقوش جانوران و فراوانی کاربرد آن‌ها، بازتاب اعتقاد مردمان هر سرزمین است. مار مهم‌ترین نماد قدسی و شاماران نمایندۀ دانش‌های مادی و غیرمادی و نگه‌دارندۀ رازها برای کردهاست. روش به‌­کار برده­شده در این تحقیق، از نظر ماهیت، توصیفی - تحلیلی و تاریخی است و سعی شده است از طریق توصیف و بررسی نقش این جانور، مقایسه‌ای در مناطق مختلف مکریان به مرکزیت شهر مهاباد صورت گیرد. نتیجه نشان داد شاماران نماد قدرت، دانایی، برکت‌خیزی، دوستی و محافظت است و نقش آن روی دست­بافته­ها و دست­ساخته­های مردمان این منطقه همچون پرده، دستمال­جیبی و گهوارۀ کودک، روبالشی و غیره حضوری پررنگ دارد.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


− آرش، نگین. ١٣٨۶. مهاباد شهر من. دیار من. تهران: سیروان
− صمدى، سید محمد صمدى. ١٣٧٣. نگاهی به تاریخ مهاباد. مهاباد: رهرو.
− حکیم‌زاده، فریدون. ١٣٨٩. ساوجبلاغ مکری (مهاباد در آیینه‌ی اسناد تاریخی). مهاباد: نشر فرهنگی هیوا.
− اقتداری، احمد. ١٣٧۵. دیار شهریاران. تهران: انجمن آثار ملی
− الیاده، میرچا. ١٣٧٢. رساله در تاریخ ادیان. ترجمه جلال ستاری. تهران: سروش.
− پیت‌من، هالی. ١٣٩٢. هنر عصر مفرغ. ترجمه کوروش روستایی. تهران: موسسه پیشین پژوه.
− سکاراتی، بهمن. 1378. بازشناسی بقایای افسانه گرشاسب در منظومه های حماسی ایران. تهران: مجله فرهنگستان
− شرفکندی، عبدالرحمن. ١٣٨١. فرهنگ کردی-فارسی (هه‌نبانه‌بورینه). تهران: سروش.
− هینتس، والتر. ١٣٧١. دنیای گمشده ایلام. ترجمه فیروزنیا. تهران: نشر علمی فرهنگی.
− کوپر، جی‌سی. ١٣٨٠. فرهنگ مصور نمادهای سنتی. ترجمه ملیحه کرباسیان. تهران: نشر فرشاد.
− هال، جیمز. ١٣٨٠. فرهنگ نگاره‌ای نمادها در شرق و غرب. ترجمه رقیه بهزادی. تهران: فرهنگ معاصر.
− هینتس، والتر. ١٣٧١. دنیای گمشده ایلام. ترجمه فیروزنیا. تهران: نشر علمی فرهنگی.
− علیزاده، عباس. ١٣٨٣. منشأ نهادهای حکومتی در پیش از تاریخ فارس، تل‌باکون، کوچ‌نشینی باستان و تشکیل حکومت‌های اولیه. ترجمه کوروش روستایی. مرودشت: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فارس، بنیاد پژوهشی پارسه پاسارگاد.
− بهار، مهرداد. ١٣۶٢. پژوهشی در اساطیر ایران. تهران: توس
− بهار، مهرداد. ١٣٧٧. از اسطوره تا تاریخ. گردآورنده و ویراستار ابوالقاسم اسماعیل‌پور. تهران: چشمه
− رفیع‌فر، جلال‌الدین؛ ملک، مهران. ١٣٩٢. آیکونوگرافی نماد پلنگ و مار در آثار جیرفت، هزاره سوم قبل از میلاد. پژوهش‌های باستان‌شناسی ایران، شماره ۴، دوره 3، بهار و تابستان.
− گدار، آندره. ١٣٧٧. هنر ایران. مترجم بهروز حبیبی. تهران: شهید بهشتی.
− ذکرگو، امیرحسین. ١٣٧٧. اسرار اساطیر هند. تهران: فکر روز.
− ذکرگو، امیرحسین. ١٣91. نمادشناسی هنر شرق(2)، مار در هنرهای بودایی و هندویی. تهران: مؤسسه تألیف.



− Ahmady, K. 2009. Another look at East and Southeast Turkey, Diyarbakir, Turkey.
− Barzan, B. 1993. Šahmeran, Stockholm: Sara.
− Cauvin, J. 1994. Naissance des divinités. Naissance de l'agriculture. La Révolution des symbols au Néolithique. CNRS Edition, Paris.
− Hart, G. 2005, Dictionary of Egyptian Gods and Goddesses, Routledge, London.
− Delougaz, P., and Kantor, H 1996. Chogha Mish. The University of Chicago, Oriental Institution Publication, Vol.101.
− Cooper, J.C. 1983. The Curse of Agade, Baltimore and London.
− ​http://Google.earth.com