One of the distinguishing features of Khāghāni’s Divan is the reflection of various people’s beliefs, socio-cultural customs of the people of that time including childish games, and superstitious beliefs .The popular and sometimes superstitious beliefs that have been prescribed in the past for the treatment of various disease have been reflected among the ancient Persian literary works especially Khāghāni’s Divan. One of these ancient medical beliefs about the treatment of animals and insects bites and stings, the treatment of some other disease, such as plague and colic, was the use of a tired cock which has run a lot before Dhabīḥah. In Folk medical and traditional books, different ways have been examined in order to use them in the case of this medical belief. To make run the old cock with other animals, however and according to ancient beliefs makes their meat tender. This research investigates these cases based on verses of Khāghāni’s Divan.
-آملی، شمسالدین محمد بن محمود (1381). نفائس الفنون فی عرائس العیون. به تصحیح ابراهیم میانجی و مقدمۀ هدایتالله مسترحمی. تهران: اسلامیه.
-افضلالملک، غلامحسین (1361). افضلالتواریخ. به کوشش سیروس سعدونیان. تهران: نشر تاریخ ایران.
-امیری، منوچهر (1353). فرهنگ داروها و واژههای دشوار الأبنیه عن حقایق الأدویه. تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
-اولمان، مانفرد (1383). طب اسلامی. ترجمۀ فریدون بدرهای. تهران: توس.
-بیرونی، ابوریحان (1386). آثارالباقیه. ترجمۀ اکبر داناسرشت. تهران: امیرکبیر.
-تبریزی، محمدحسین بن خلف (1376). برهان قاطع. به اهتمام محمد معین. تهران: امیرکبیر.
-جرجانی، اسماعیل بن حسن (1345). الأغراض الطبّیه و المباحث العلائیه. تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
-جرجانی، اسماعیل بن حسن (139۱). ذخیره خوارزمشاهی. قم: موسسه احیاء طب طبیعی.
-جمالی یزدی، ابوبکر (1386). فرخنامه. به کوشش ایرج افشار. تهران: امیرکبیر.
-حاجیشریف، احمد (1388). دائرۀالمعارف گیاهدرمانی ایران. تهران: حافظ نوین.
-حسینی تبریزی، علی بن محمد (1382). قانونالعلاج. به کوشش محمدمهدی اصفهانی. تهران: دانشگاه علوم پزشکی ایران، موسسۀ مطالعات تاریخ پزشکی.
-خاقانی شروانی، افضلالدین بدیل (1378). دیوان. به کوشش ضیاءالدین سجادی. تهران: زوّار.
-دنیسری، شمسالدین محمد (1387). نوادرالتبادر لتحفهالبهادر. به کوشش محمدتقی دانشپژوه و ایرج افشار. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
-دولتآبادی، سیدعلیمحمد (1390). خاطرات و ملاحظات. به کوشش ایرج افشار. تهران: سخن.
-دهخدا، علی اکبر و دیگران (1377). لغتنامه. تهران: دانشگاه تهران.
-ذوالفقاری، حسن (1392). «درمان عامیانه نزد مردم ایران». مجلۀ طب سنتی اسلام و ایران. سال چهارم، شمارۀ دوم. صص 138- 160.
-شاه ارزانی، محمد اکبر بن محمد (1387الف). طب اکبری. تصحیح و تحقیق موسسه احیاء طب طبیعی. قم: جلالالدین.
-شاه ارزانی، محمد اکبر بن محمد (1387ب). فصوالالأعراض. شرح قاسم قادری. تهران: دانشگاه علوم پزشکی ایران.
-شریف، محمدمهدی بن علینقی (1387). زادالمسافرین. قم: جلالالدین.
-شمسالدین آملی، محمدبن محمود (1381). نفائسالفنون فی عرائسالعیون. تصحیح ابراهیم میانجی. تهران: اسلامیه.
-شمسالدین احمد (1387). خزائنالملوک. با مقدمۀ محمدمهدی اصفهانی. تهران: دانشگاه علوم پزشکی ایران.
-شیرازی، محمود بن الیاس (بیتا). غیاثیه. قم: إحیاء طب.
-عطار نیشابوری، فریدالدین محمدبن ابراهیم (1387). الهینامه. تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی. تهران: سخن.
-عقیلی علوی شیرازی، محمدحسین بن محمد هادی (1385). خلاصۀالحکمه. به تصحیح اسماعیل ناظم. قم: اسماعیلیان.
-عقیلی علوی شیرازی، محمدحسین بن محمدهادی (1380). مخزنالأدویه. تهران: باورداران.
-فخر رازی، محمدبن عمر (1390). حفظالبدن. مقدمه و تصحیح محمدابراهیم ذاکر. تهران: میراث مکتوب.
-فردوسی، حکیم ابوالقاسم (1382). شاهنامه. بر پایۀ چاپ مسکو. تهران: هرمس.
-قزوینی، زکریا (1340). عجایبالمخلوقات و غرائبالموجودات. تصحیح و مقابلۀ نصرالله سبوحی. تهران: بینا.
-کثیری، مسعود (1395). «تأثیر باورهای طبی مغولان در طب عامیانۀ دورۀ قاجار». مجلۀ اخلاق و تاریخ پزشکی. دورۀ نهم. شمارۀ ۴. صص 30- 42.
-کزازی، میرجلالالدین (1389). گزارش دشواریهای دیوان خاقانی. تهران: مرکز.
-محمدصادق علیخان (1323). مخازنالتعلیم. دهلی: مطبع فاروقی.
-معین، محمد (1392). فرهنگ فارسی. تهران: امیرکبیر.
-ناظم جهان، محمد اعظم (1387). اکسیر اعظم. با مقدمۀ محمدمهدی اصفهانی. تهران: دانشگاه علوم پزشکی ایران.
-نخعی آشتیانی، محمد مومن بن محمدحسین (1387). تذکرۀالعلاج و رساله خواص بیخ چینی. تهران: دانشگاه علوم پزشکی ایران، موسسۀ مطالعات تاریخ پزشکی.
-یاقوت حموی، یاقوت بن عبدالله (1383). معجمالبلدان. ترجمۀ علینقی منزوی. تهران: سازمان میراث فرهنگی.
-یوسفی هروی، یوسف بن محمد (1382). جامعالفوائد. با مقدمۀ محمدمهدی اصفهانی. تهران: دانشگاه علوم پزشکی ایران، موسسۀ مطالعات تاریخ پزشکی.