The wedding and its rituals have always been regarded as a matter of concern to the people of this land and humans. Wooden Horse is one of the ancient ritual plays that was performed in some parts of the central plateau, especially in Khorasan during the wedding ceremony and celebration. But Sabzevar is one of the main centers of its implementation. This ritual has a symbolic aspect. In this study, various aspects of this ritual are examined. What is the significance of the wedding ceremony and the presence of a horse in this ritual? In this analytic-descriptive study, firstly, the ways and means of holding this ritual, the method of making this doll and its components are discussed, and then, in terms of the drama of this ritual and the presence of the horse in rituals and myths, and the ritual of the wedding in the myth The remainder of this research explores its background and origin. The registration of this ritual and the fact that the ceremony is gradually forgotten and lost is a necessity for this research. This ceremony has now been revived in the Khorasan region and the village of Hossein Abad. It is hoped that in the present study, we will introduce these ritual ceremonies to the art of friends and make everyone familiar with these customs.
*بیهقی، محمود،(1386)،دایره المعارف بزرگ سبزوار،مشهد : سنبله.
توحدی، کلیم ا...، (1388)،معرفی نمایش های آیینی، وبلاگ شخصی استاد کلیم ا... توحدی، تیرماه 1388. *
*جاوید، هوشنگ،(1381)، نگرشی بر نمایش های آیینی نواحی کاشان، فصلنامه تئاتر، شماره 31_33، صص 153_224.
*داور، ابوالقاسم، مبینی، مهتاب، (1388)، جانوران ترکیبی در هنر ایران باستان، تهران : دانشگاه الزهرا، چاپ اول.
*درویشی، محمد رضا،(1380)، از میان سرودها و سکوت ها، تهران : موسسه ماهور، چاپ اول.
*ستاری، جلال، (1374)، نماد و نمایش(مجموعه مقالاتی از مارتین اسلین و دیگران)، تهران : توس.
* عظیم پور تبریزی، پوپک، (1389)، فرهنگ عروسک ها و نمایش های عروسکی آئینی و سنتی ایران، تهران: نمایش.
* قدیریان، اندیشه و محمود رضا سلیمانی (1390)، نمایش آیینی اسب چوبی، نماد پایداری و وحدت مردم خراسان، پژوهشنامه فرهنگ خراسان بزرگ، سال دوم، شماره 70، 3_80.
* کارگری، حسین، (1369)، درباره اسب چوبی، فصلنامه تئاتر،جلد 9 و 10، تهران : انتشارات مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صص 268_ 277.
* مقصودی، منیژه و موسی الرضاغربی،(1392)، مراسم آیینی اسب چوبی، در کتاب مجموعه مقالات انسان شناسی هنر، به کوشش بهار مختاریان و محمدرضا رهبری، اصفهان :حوزه هنری اصفهان.
*نصری اشرفی، جهانگیر، (1383)، نمایش و موسیقی در ایران،(ج1)، تهران : آرون.
* یاحقی، محمد جعفر،(1391)، فرهنگ اساطیر و داستان وارهها در ادبیات فارسی، تهران : فرهنگ معاصر، چاپ چهارم.
sajjadi,S. M. (2019). The origin of the rituals of the Wooden Horse Show and the importance of the wedding ceremony and the presence of the horse in it. Culture and Folk Literature, 7(26), 81-100.
MLA
sajjadi,S. M. . "The origin of the rituals of the Wooden Horse Show and the importance of the wedding ceremony and the presence of the horse in it", Culture and Folk Literature, 7, 26, 2019, 81-100.
HARVARD
sajjadi,S. M. (2019). 'The origin of the rituals of the Wooden Horse Show and the importance of the wedding ceremony and the presence of the horse in it', Culture and Folk Literature, 7(26), pp. 81-100.
CHICAGO
S. M. sajjadi, "The origin of the rituals of the Wooden Horse Show and the importance of the wedding ceremony and the presence of the horse in it," Culture and Folk Literature, 7 26 (2019): 81-100,
VANCOUVER
sajjadi,S. M. The origin of the rituals of the Wooden Horse Show and the importance of the wedding ceremony and the presence of the horse in it. Culture and Folk Literature, 2019; 7(26): 81-100.