1
Ph.D. candidate in Persian language and literature –Azad university – science and
2
Associate professor of Persian language and literature- Azad University – science and research branch – Tehran – Iran.
3
3. Assistant professor of Persian language and literature- Azad University – science and research branch – Tehran – Iran.
Abstract
Chehel-soroud is one of the most popular and current types of omen among Lorestan people which they perform collectively. In every presage, forty couplets are attributed to interpret the intended 40th couplet. In the present research and based on library resources, the aesthetic function of the 500 chehel-soroud couplets collected by the field method was analyzed in two parts of "Phones , Vocabulary, Musics and figures of speech " and the surface structure including Emotion, Thought and Meaning. The research findings showed that at surface structure of phones movement with music is sometimes created with serenity and sometimes with violence. The association of vocabulary plays a role in the association of emotions and the meaning of poetry. The association of vocabulary plays a role in the association of emotions and the meaning of poetry. In some parts of the verses, meter and rhyme are unacceptable, which is to some extent negligible. Internal music is due to figures like phonotactics , morphophonemics and pun. Spiritual musics in its turn is as a result of figures like Mora’at al nazir, Hossn-e- Ta’lil and hyperbole. Metonymy and assimilation play a key role in the creation of figures of speech. Emotionally, at deep structure level, good omens are accompanied by enthusiasm while sinister ones lead to despair. In terms of meaning and regarding the frequency , themes of love and friendship, natural resources such as mountains and trees, religious beliefs and interests such as hunting, breeding, agriculture etc. are evident in the couplets.
- آزادبخت، جهان شاه(١٣٨٧).سرودهای ماندگار.خرم آباد: شاپورخواست .
-ابراهیمی، معصومه(1393). «خاستگاه، تاریخ و فرهنگ لک ها». مجلة فرهنگ مردم ایران..ش 37. صص61-82..
-احمدپناهی سمنانی، محمد (1383). ترانه و ترانه سرایی در ایران. تهران: سروش.
-اسدیان خرم آبادی، محمد و محمدحسین باجلان فرخی و منصور کیایی(1358). باورها و دانسته ها در لرستان و ایلام. تهران: وزارت فرهنگ و آموزش عالی.
-چنگایی، عزت الله و محمد حنیف (1374). فرهنگ قوم لر. تهران: جهاد دانشگاهی.
-حسنلی، کاووس(1391).گونه های نوآوری در شعر معاصر ایران. تهران.نشر ثالث.چاپ سوم
- دیچز، دیوید(1373).شیوههای نقد ادبی. ترجمه محمدتقی صدقیانی-غـلامحسین یوسفی.تهران:نشر علمی.
-ذوالفقاری، حسن(1396).زبان و ادبیات عامه ایران. تهران:سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت).چاپ دوم
-رستم پور، سالومه(1381). مهرپرستی در ایران، هند و روم. تهران: خورشیدآفرین
-روح الامینی، محمود(1368). زمینه فرهنگ شناسی. تهران: عطارد
-روزبه، محمدرضا(1370).«عنصر اندیشه در شعر».مجله تربیت.ش60.صص46-79
- شفیعی کدکنی، محمدرضا(1370).مـوسیقی شـعر.تهران:آگاه.چاپ سوم.
-صهبا، فروغ(1384). «مبانی زیباییشناسی شعر»، مجلۀ علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دورۀ بیست و دوم، ش سوم، پیاپی 44.صص90-109
- عسگری عالم، علیمردان(1384). چِل سِرو و چیستان. خرم آباد: افلاک
- ______________(1382). فهلویات یا (پهلویانه ها) تک بیت های کهن سور و سوگ به زبان لکی. خرم آباد: افلاک
-غریب،رز(1378).نقد برمبنای زیباشناسی.ترجمه نجمهی رجایی.مشهد:دانشگاه فردوسی.چاپ اول.
-غضنفری امرایی، اسفندیار(1364). گلزار ادب لرستان. خرم آباد: چاپخانه دانش
- کمرپشتی، عارف(١٣٩٠). «وزن و قافیه در دوبیتی های مازندرانی ». مجموعه مـقالات هـمایش مـلی ادب محلی و محلی سرایان ایران زمین . یاسوج : دانشگاه آزاد اسلامی .صص477-485
- ماهیار، عباس (1387). عروض فارسی. تهران: قطره.
-محجوب، محمدجعفر(1382). ادبیات عامیانه ایران(مجموعه مقالات در باره ی افسانه ها و آداب و رسوم مردم ایران). به کوشش حسن ذوالفقاری. 2ج. تهران: نشر چشمه.
-نجف زاده قبادی، امیدعلی(1391). ادبیات عامه لکی. خرم آباد: انتشارات شاپورخواست.
-وحیدیان کامیار، تقی(1375). فرهنگ نام آوایی فارسی. مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی
-یوسفی، غلامحسین(1386).موسیقی کلمات در شعر فردوسی.مجموعه مقالات کاغذ زر.تهران:سخن،چاپ دوم،صص167-212
-افرادی که در گردآوری سروده ها همکاری نمودند: خانم ها: داطلا صحرایی- منیژه دلفان- روبخیر موسوی