مضامین، آیین‌ها و باورهای مردمی در رباعیات مولوی

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسنده
عضو هیات علمی دانشگاه جهرم
چکیده
بررسی فرهنگ عامه در آثار ادبی، از­جمله رویکردهایی است که می‌تواند در مطالعات میان‌رشته‌ای، همچون علوم اجتماعی، قوم‌شناسی، پژوهش‌های فرهنگی و... سودمند افتد. این‌ قبیل پژوهش‌ها، افزون بر بازنمایی فرهنگ پیشین هر سرزمین، تفاوت‌ها و فاصله‌های جامعۀ امروز را با گذشته نیز آشکار می‌سازد. بازتاب آداب و سنن، دانش‌ها و باورهای مردمی را در متون ادبی نیز می‌توان دید. شاعران و نویسندگان که برآمده از فرهنگِ پایۀ سرزمین خویش­اند، فرهنگ غالب اجتماع خود را در آثارشان بازتاب می‌دهند. از این رو، متون ادبی می‌توانند این گزاره‌های فرهنگی و اجتماعی را به خوانندگان نسل‌های بعد منتقل کنند. در این پژوهش تلاش بر آن بوده است تا رباعیات مولوی، از منظر غلبه و نفوذ باورهای عامیانه در آن، بررسی شود. هدف، تعیین بسامد و نیز چگونگی به‌کارگیری این‌ قبیل عقاید در رباعیات مولوی بوده ‌است. پژوهش در دو حوزۀ «بازتاب آداب و رسوم و باورهای اجتماعی در رباعیات مولوی» و «بازتاب باورها و عقاید مردمی در رباعیات مولوی» سامان یافته ‌است. حاصل بررسی، بیانگر بسامد بالای این آیین‌ها و باورها در رباعیات مولوی است. همچنین، پژوهش حاضر نشان می‌دهد شاعر تنها روایتگر برخی آداب و آیین‌ها و باورهای عصر خویش نبوده و عمدتاً با دست‌مایه قرار دادن این اندیشه‌ها و رسوم و آداب و عقاید، به مضمون‌پردازی هنری یا ملموس ساختن اندیشه‌های عرفانی، مذهبی و انسان‌شناسانۀ خویش، برای مخاطب پرداخته ‌است.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


.
امیدسالار، محمود. (1381). «نکاتی درباره فحش و فحاشی در زبان فارسی». ایران‌شناسی، سال14، شماره 54، صص 341- 350.
انوری، حسن. (1390). فرهنگ کنایات سخن. تهران: سخن.
بیهقی، حسینعلی. (1365). پژوهش و بررسی فرهنگ عامه ایران. تهران: آستان قدس.
پادشاه (شاد)، محمد. (1336). فرهنگ آنندراج. زیر نظر محمد دبیرسیاقی، تهران: خیام.
جعفری، مجید. (1390). «آداب و رسوم و باورهای عامیانه در مثنوی مولوی». پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه قم.
جعفری قنواتی، محمد. (1394). درآمدی بر فولکلور ایران. تهران: جامی.
دربدر. (1396). علوم غریبه و متافیزیک. Darbedar5356.mihanblog.com
دهخدا، علی‌اکبر. (1395). امثال و حکم. تهران: یاقوت کویر.
ذوالفقاری، حسن. (1394). باورهای عامیانه‌ی مردم ایران. تهران: چشمه.
سعیدی، علی. (1388). «باورهای عامیانه در غزلیات شمس». پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه رازی.
شریفی، محمد. (1388). فرهنگ ادبیات فارسی. تهران: فرهنگ نشر نو و انتشارات معین.
شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1386). قلندریه در تاریخ. تهران: سخن.
شمیسا، سیروس. (1387). سیر رباعی. تهران: نشر علم.
شوالیه، ژان و گربران، آلن. (1388). فرهنگ نمادها. ترجمه و تحقیق سودابه تفضلی، تهران: جیحون.
صرفی، محمدرضا. (1383). «بازتاب باورهای خرافی در مثنوی». نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه باهنر کرمان. دوره جدید، شماره 15، صص 103- 129.
غلام‌پور، لیلا. (1389). «تحلیل باورهای عامیانه در مثنوی معنوی». پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه مازندران.
فریزر، جیمز جورج. (1392). شاخه‌ی زرین. ترجمه‌ی کاظم فیروزمند، تهران: آگاه.
کلینی، محمد. (1359). اصول کافی. ترجمه و شرح سیدجواد مصطفوی، تهران: کتاب‌فروشی علمیه‌ی اسلامیه.
مباشری، محبوبه. (1389). فرهنگ عامه در مثنوی. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
محجوب، محمدجعفر. (1393). ادبیات عامیانه‌ی مردم ایران. به کوشش حسن ذوالفقاری، تهران: چشمه.
معین، محمد. (1382). فرهنگ فارسی معین. تهران: بهزاد.
مولوی، جلال الدین محمد. (1381). کلیات شمس تبریزی. به کوشش توفیق سبحانی، تهران: قطره.
________________. (1391). مثنوی معنوی. شرح کریم زمانی، تهران: اطلاعات.
نجفی، ابوالحسن. (1387). فرهنگ فارسی عامیانه. تهران: نیلوفر.
نفیسی، علی‌اکبر. (1355). فرهنگ ناظم‌الاطباء. با مقدمه‌ی محمدعلی فروغی، تهران: کتابفروشی خیام.
هدایت، صادق. (1377). فرهنگ عامیانه‌ی مردم ایران. به کوشش جهانگیر هدایت، تهران: چشمه.
یاحقی، محمدجعفر. (1386). فرهنگ اساطیر و داستانواره‌ها در ادبیات فارسی. تهران: فرهنگ معاصر.