بازنمایی فرهنگ کار و کارآفرینی در ضرب‌المثل‌های بختیاری

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسنده
استادیار دانشگاه شهرکرد
چکیده
کارآفرینی، در محیط­­هایی گسترش می­یابد که ارزش­ها و باورهای آن محیط، متناسب با فرهنگ کارآفرینی باشند. بنابراین، شناخت فرهنگ­ کار و کارآفرینی در محیط­ها و در میان اقوام مختلف، امری ضروری است. ضرب­المثل­ها، می­توانند در این زمینه بسیار مؤثر باشند؛ زیرا تجلی­گاه ارزش­ها و باورهای هر قومی هستند و نگرش­های آنان را به امور مختلف مانند فرهنگ کار و کارآفرینی نشان می­دهند. هدف این پژوهش، بررسی فرهنگ کار و کارآفرینی، بر اساس ضرب­المثل­ها در فرهنگ بختیاری، با روش تحلیل محتواست. سخت­کوشی، مسئولیت­پذیری، مراقبت، تقدیرگرایی، نگرش جنسیتی به کار، خلاقیت، قانون­مندی و عقل­گرایی، از­جمله مؤلفه­های فرهنگ کار در فرهنگ بختیاری هستند. نتایج پژوهش نشان می­دهد، از طریق ضرب­المثل­ها در فرهنگ بختیاری، این ارزش­ها و باورها در مورد کار و کارآفرینی، نهادینه می­شود که انسان باید در انجام کارها، پشتکار و سخت­کوشی داشته، مسئولیت­پذیر باشد. بر اساس مهارت عمل کند و کارها را به­صورت گروهی انجام دهد. در ضمن، داشتن ثروت، به­عنوان یک ارزش مطرح است. این نگرش­ها، با فرهنگ کارآفرینی همخوانی دارند؛ اما نگرش مثبت به تقدیرگرایی، توجه به پایگاه انتسابی و نگرش منفی به خلاقیت و کار زنان، از­جمله موارد ضعف فرهنگ کار و کارآفرینی در ضرب­المثل­های بختیاری هستند که با مؤلفه­های کارآفرینی همخوانی ندارند.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


-آبوت، پاملا و والاس، کلز(1387). جامعه‌شناسی زنان. ترجمۀ منیژه نجم عراقی. تهران: نشر نی.
Abbottو Pamela(1387)