هویت دینی در ضرب‌المثل‌های بختیاری

نویسندگان
1 گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور
2 گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد
چکیده
ضرب­المثل­‌ها گنجینه‌­ا­ی هستند که هم در بازنمایی هویت دینی و هم در نهادینه کردن هویت آن، نقش مهمی بر عهده دارند. بنابراین، برای شناخت رویکردهای دینی در فرهنگ مردم، واکاوی آن­ها امری ضروری است. در جستار حاضر، مؤلفه­‌های شناختی هویت دینی در ضرب‌­المثل‌­های بختیاری با روش تحلیل محتوا بررسی شده است تا نشان داده شود که چه شناختی و دریافتی از این مؤلفه‌­ها در ضرب‌­المثل‌­ها بازتاب یافته است و کارکرد این نوع شناخت چیست.

مسائل مربوط به خداشناسی، معاداندیشی، نبوت و امامت، احکام عملی دین، قرآن، مکان­‌های مذهبی و شخصیت­‌های قرآنی به‌­عنوان مؤلفه­‌های شناختی هویت دینی در ضرب­‌المثل­‌های بختیاری بازتاب یافته‌­اند که در این بین، بیشترین فراوانی مربوط به خداشناسی است. هویت دینی در این ضرب­‌المثل‌­ها، هم کارکردی روان­‌شناختی دارد و هم کارکردی جامعه­‌شناختی. افراد با توکل و امید به خداوند و توسل به پیامبر(ص) و امامان(ع) در زندگی خود روحیۀ امید دمیده و با یادآوری جهان آخرت و صفات جلالی خداوند، کژروی­‌های اخلاقی و اجتماعی را اصلاح کرده‌­اند.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


-قرآن.
-آذربایجانی، مسعود (1387). روان‌شناسی دین از دیدگاه ویلیام جیمز. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
-ﺍﺑﻦ ﻣﻨﻈﻮﺭ، محمد بن مکرم (1988). لسان العرب. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
-الطایی، علی (1373). بحران هویت قومی در ایران. تهران: شادگان.
-ایزوتسو، توشیهیکو (1374). خدا و انسان در قرآن: معنی‌شناسی جهان‌بینی قرآنی. ترجمۀ احمد آرام. تهران: نشر فرهنگ اسلامی.
-بیتس، دانیل و پلاگ، فرد (1387). انسان‌شناسی فرهنگی. ترجمۀ محسن ثلاثی. تهران: انتشارات علمی.
-بصام، محمد (1394). تاریخ اسلام (از ظهور اسلام تا بنی عباس). تاریخ کامل ایران. تهران: یقظه.
-پترسون، مایکل (1379 ). عقل و اعتقاد دینی: درآمدی بر فلسفۀ دین. ترجمۀ احمد نراقی و ابراهیم سلطانی. تهران: طرح نو.
-تمیم‌داری، احمد (1393). فرهنگ عامه. تهران: مهکامه.
-حجتی، محمدباقر و حمیدرضا مناقبی (1394). «بررسی تطبیقی دیدگاه فخر رازی و علامه طباطبایی دربارۀ صفات خبری». اندیشۀ علامه طباطبایی. س2. ش 2. صص 7-30.
-حسین‌پور، علی (1391). فرهنگ و ادبیات کودکان بختیاری. شهرکرد: نیوشه.
-حلبی، علی‌اصغر (1377). تأثیر قرآن و حدیث در ادبیات فارسی. تهران: اساطیر.
-حنیف، محمد (1386). سور و سوگ در فرهنگ عامۀ لرستان و بختیاری. تهران: آینده.
-خرمشاهی، بهاالدین (1389). قرآن‌پژوهشی(1). تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
-ذوالفقاری، حسن (1386). «هویت ایرانی و دینی در ضرب‌المثل‌های فارسی». مطالعات ملی. ش2. صص 27-53.
-رضایی، حمید و ابراهیم ظاهری عبدوند (1394). «تأثیر جنسیت بر اشعار عامۀ بختیاری». فرهنگ و ادبیات عامه.س3. ش7. صص43-71.
-رئوفی، محمود (1389). «مؤلفه‌های هویت دینی». دین و ارتباطات. ش 1-2. د 17. صص91-112.
-سبحانی، جعفر و علی ربانی (1390). ترجمۀ محاضرات فی الالهیات به ضمیمه: فرهنگ مصطلحات. تلخیص و مقدمه علی ربانی گلپایگانی. ترجمۀ عبدالرحیم سلیمانی. قم: رائد.
-سیپک، پیری (1384). ادبیات فولکلور ایران. ترجمۀ محمد اخگری. تهران: سروش.
-طریحی، فخرالدین (1989). مجمع البحرین. بیروت: دار و مکتبه الهلال.
-فروتن، فریبرز (1375). گنجینۀ مثل‌های بختیاری. اهواز: خوزستان.
-فضایی، یوسف (1356). بنیان‌های اجتماعی دین. تهران: چاپار.
-قنبری، عباس (1381). امثال حکم بختیاری. شهرکرد: ایل.
-ـــــــــــ (1391). فولکلور مردم بختیاری. شهرکرد: نیوشه.
-ــــــــــ (1392). «تأثیر مذهب بر نام‌گذاری مردم چهارمحال و بختیاری». فرهنگ و ادبیات عامه. د 1. ش 2. صص 84-107.
-کاظمی، بهمن (1380). هویت ملی در ترانه‌های اقوام ایرانی. تهران: مؤسسۀ مطالعات ملی.
-کلینی، محمد بن یعقوب (1394). اصول من الکافی. ترجمۀ محمدباقر کمره‌ای. تهران: اسلامیه.
-کیانی، کیانوش (1378). ضرب‌المثل‌های بختیاری. تهران: مؤلف.
-گل‌سفیدی، مصطفی (1388). تشیع در بختیاری. اصفهان: سرو چمان.
-محجوب، محمدجعفر (1387). ادبیات عامیانۀ ایران. به کوشش حسن ذوالفقاری. تهران: چشمه.
-مطهری، مرتضی (1384). مجموعه آثار. تهران: صدرا.
-مکارم شیرازی، ناصر (1388). رسالۀ توضیح المسائل آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی. اهواز: پیام عدالت.
-معین، محمد (1363). فرهنگ فارسی. تهران: امیرکبیر.
-نجم‌رازی، عبدالله بن محمد (1383). مرصادالعباد. به اهتمام محمدامین ریاحی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.