میان دو سرزمین ایران و هند، شباهتهای فرهنگی، اعتقادی و ادبی بسیاری دیده میشود. یکی از موارد مشابهت در ادبیات این دو سرزمین، همانندی میان قصۀ مشهور ایرانی «فایز و پری» و اسطورۀ هندی «ازدواج گنگا و شاه شانتن» است که تاکنون کسی بدان نپرداخته است. در این مقاله، به کمک نظریۀ «اسطورهشناسی ساختارگرا»ی لوی استروس به بررسی ساختاری این قصه و اسطوره میپردازیم. بررسی ساختاری این روایات، توجه به نمادها و نشانههای موجود در آنها و کارکردهای شخصیتها، شباهت ساختاری بسیاری از این روایات به یکدیگر را آشکار میکند. چنین مینماید که اسطورۀ هندی یادشده، صورت کهنتر قصۀ «فایز و پری» است. همچنین نتیجۀ پژوهش حاضر نشان میدهد این روایتها در ژرفساخت خود بیانگر تقابلهای دوگانۀ «باروری/ بارخواهی(ناباروری)» و «آسمان/ زمین» هستند.
-Darian, Steven.G. (1978). The Gang in Myth and History. The University Press of Hawaii.
-Dowson, John (2000). A Classical Dictionary of Hindu Mythology and Religion. D.K. Printworld. New Delhi.
-Levi-Strauss, Claude (1969). The Raw and The Cooked. Harper and Row.
-Ooyo, G. Mend (2013).“Ganga River, Ganga Lake, Folktales and Poetry: The Five of US”. journal of Indian Research. Vol. 1. No. 2. pp. 153-157.
-Macdonell, A.A. (1897). Vedic Mythology.Strassburg: Verlag Von Karl J.trubner.
-Mackenzie, Donald. A .(n.d) Indian Myth and Legend. Gresham Publishing Company.
اسپرغم,ثمین , قوام,ابوالقاسم و بامشکی,سمیرا . (1397). بررسی ساختاری قصۀ «فایز و پری» و اسطورۀ هندی «ازدواج گنگا و شاه شانتن». فرهنگ و ادبیات عامه, 6(21), 1-23.
MLA
اسپرغم,ثمین , قوام,ابوالقاسم , و بامشکی,سمیرا . "بررسی ساختاری قصۀ «فایز و پری» و اسطورۀ هندی «ازدواج گنگا و شاه شانتن»", فرهنگ و ادبیات عامه, 6, 21, 1397, 1-23.
HARVARD
اسپرغم,ثمین,قوام,ابوالقاسم,بامشکی,سمیرا. (1397). 'بررسی ساختاری قصۀ «فایز و پری» و اسطورۀ هندی «ازدواج گنگا و شاه شانتن»', فرهنگ و ادبیات عامه, 6(21), pp. 1-23.
CHICAGO
ثمین اسپرغم, ابوالقاسم قوام و سمیرا بامشکی, "بررسی ساختاری قصۀ «فایز و پری» و اسطورۀ هندی «ازدواج گنگا و شاه شانتن»," فرهنگ و ادبیات عامه, 6 21 (1397): 1-23,
VANCOUVER
اسپرغم,ثمین,قوام,ابوالقاسم,بامشکی,سمیرا. بررسی ساختاری قصۀ «فایز و پری» و اسطورۀ هندی «ازدواج گنگا و شاه شانتن». فرهنگ و ادبیات عامه, 1397; 6(21): 1-23.