چند روایت شفاهی و عامیانه از شاهنامه در تلمیحات حماسی دیوان خاقانی

نویسندگان
گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
خاقانی شروانی از شاعران سبک ارانی (آذربایجانی) است. از ویژگی­های برجسته این سبک استفاده از ابزارهای گوناگون جهت دشوار ساختن کلام است. او با بهره­گیری از پشتوانۀ عظیم فرهنگی و نیز با استفاده از دانش­ها و علوم و فنون زمان خود، تصاویر بدیع خلق کرده و کلام خود را از دام ابتذال رها کرده است. به دیگر سخن، شاید بتوان این تنوع و گونه­گونی در تصاویر شاعرانه را ناشی از وسعت اطلاعات خاقانی و تتبع و مداقۀ او در مطالعۀ کتب تفسیری و تاریخی دانست. از ابزار و وسایلی که خاقانی برای پروراندن تصاویر خود از آن بهره می­برد تلمیح است که به­دلیل بسامد بالای کاربرد آن در دیوان می‌توان آن را از خصایص سبکی خاقانی به حساب آورد. خاقانی گاه در تلمیحات خود به سراغ اشاراتی می­رود که در ادبیات رسمی و مکتوب نمی­توان منشأ و مأخذی برای آن پیدا کرد، لذا باید سراغ روایت­های عامیانه و شفاهی رفت و در آن روایات، مأخذ اشارۀ او را یافت. در این جستار بر آنیم تا به بررسی مأخذ چند تلمیح شاهنامه­ای خاقانی بپردازیم که بر اساس روایات شفاهی و عامیانه بنا نهاده شده و در روایات رسمی و مکتوب از آن­ها یاد نشده است.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


- آیدنلو، سجاد (1394). «برخی روایات نقالی و شفاهی در ملحقات نسخ و چاپ‌های شاهنامه». فرهنگ و ادبیات عامه. ش 5. صص 51-100.
- ــــــــــــــــ (1388). «مردم کدام فردوسی و شاهنامه را می‌پسندیدند؟». پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی. دورۀ جدید. ش 4. صص 59-78.
- ــــــــــــــــــــ (1387). «پیشنۀ مکتوب و چندصد سالۀ برخی روایات مردمی ـ شفاهی شاهنامه». فرهنگ مردم. ش 24-25. صص 74-83.
- ـــــــــــــــــ (1383). «نکته‌هایی دربارۀ تلمیحات شاهنامه‌ای خاقانی». پژوهش‌های ادبی. ش 4. صص 7-36.
- ابن اسفندیار، بهاء‌الدین محمد (1389). تاریخ طبرستان. تصحیح عباس اقبال. تهران: اساطیر.
- ابن بلخی (1385). فارسنامه. تصحیح گای لیسترانج و ر. نیکلسون. چ 1. تهران: اساطیر.
- ابن ندیم، محمد ‌بن اسحاق (1381). الفهرست. ترجمۀ و تحشیۀ رضا تجدد. چ 1. تهران: اساطیر.
- اردلان جوان، سید علی (1375). تجلی شاعرانۀ اساطیر و روایات تاریخی و مذهبی در اشعار خاقانی. چ 1. مشهد: آستان قدس رضوی.
- ارژنگی، کامران (1395). «چند نکته در شعر خاقانی شروانی». نقد کتاب. ش 5. صص 179-196.
- استعلامی، محمد (1387). نقد و شرح قصاید خاقانی بر اساس تقریرات استاد بدیع-الزمان فروزانفر. ج 1 و 2. چ 1. تهران: زوار.
- اسلامی‌نژاد، عباس (1372). «خاقانی و شاهنامه». فصلنامۀ هستی. ش 5. ص 185.
- اصفهانی، حمزه بن حسین (1367). تاریخ پیامبران و شاهان. ترجمۀ جعفر شعار. تهران: امیرکبیر.
- انجوی شیرازی، سید ابوالقاسم (1369). فردوسی‌نامه. چ 1. تهران: علمی.
- برزگرخالقی، محمدرضا (1387). شرح دیوان خاقانی، ج 1. چ 1. تهران: زوار.
- بلعمی، ابوعلی محمد بن محمد (1353). تاریخ بلعمی (تکمله و ترجمۀ تاریخ طبری). تصحیح محمدتقی بهار. چ 2. تهران: زوار.
- بیرونی، ابوریحان محمد بن احمد (1389). آثار الباقیه. ترجمۀ اکبر داناسرشت. چ 3. تهران: امرکبیر.
- ثعالبی، حسین ‌بن محمد (1372). شاهنامۀ کهن (پارسی تاریخ غررالسیر). پارسی گردان سید محمد روحانی. مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
- ثعالبی، حسین ‌بن محمد (1963). تاریخ غررالسیر. به کوشش ه. زوتنبرگ. تهران: چاپ اُفست.
- حسن‌آبادی، محمود (1394). «شفاهی یا کتبی، بررسی نظریات مربوط به سرچشمۀ شاهنامه». جستارهای ادبی. ش 188. صص 15-48.
- خاقانی شروانی، افضل‌الدین بدیل (1388). دیوان خاقانی شروانی. تصحیح ضیاء‌الدین سجادی. چ 1. تهران: زوار.
- خواندمیر، غیاث‌الدین بن همام الدین (1380). تاریخ حبیب السیر فی اخبار افراد بشر. زیر نظر محمد دبیرسیاقی. تهران: خیام.
- خطیبی، ابوالفضل (1389). «منشأ ضرب‌المثل نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب». فرهنگ-نویسی. ش 3. صص 252-255.
- دنبلی، عبدالرزاق بیگ (1349). تجربۀالاحرار و تسلیه‌الابرار. تصحیح و تحشیۀ حسن قاضی طباطبایی. تبریز: انتشارات مؤسسۀ تاریخ و فرهنگ ایران.
- دوستخواه، جلیل (1370). «کاوۀ آهنگر به روایت نقالان». ایران‌نامه. ش 37. صص 122-144.
- ریاحی، محمد امین (1382). سرچشمه‌های فردوسی‌شناسی. چ 2. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی.
- عبدالرزاق سمرقندی، عبدالرزاق‌ بن اسحاق (1383). مطلع سعدین و مجمع بحرین. به کوشش عبدالحسین نوایی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی.
- شریفی، جواد (1382). «خاقانی شروانی». دانشنامۀ ادب فارسی (ادب فارسی در قفقاز). به سرپرستی حسن انوشه. ج 5. تهران: سازمان چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
- صدیقیان، مهین‌دخت (1375). فرهنگ اساطیری – حماسی ایران. ج 1 و 2. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی.
- طبری، محمد بن جریر (1375). تاریخ طبری. ترجمۀ ابوالقاسم پاینده. چ 5. تهران: اساطیر.
- طرسوسی، ابوطاهر (1374). داراب‌نامه. به کوشش ذبیح‌الله صفا. تهران: علمی و فرهنگی.
- علیزاده، جمشید (1378). ساغری در میان سنگستان (زندگی، اندیشه و شعر خاقانی). تهران: نشر مرکز.
- غلامرضایی، محمد (1382). سبک‌شناسی شعر پارسی (از رودکی تا شاملو). ویرایش دوم. تهران: جامی.
- قدیانی، عباس (1392). تاریخ کامل ایران زمین (از پادشاهان افسانه‌ای تا پایان دورۀ پهلوی). ج 1. چ 3. تهران: آرون.
- حسینی قزوینی، شرف‌الدین فضل‌الله (1383). المعجم فی آثار ملوک‌العجم. به کوشش احمد فتوحی‌نسب. چ 1. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
- کزازی، میرجلال‌الدین (1389). گزارش دشواری‌های دیوان خاقانی. چ 6. تهران: نشر مرکز.
- کندلی هریسچی، غفار (1374). خاقانی شروانی (حیات، زمان و محیط او). ترجمۀ میرهدایت حصاری. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
- گردیزی، ابوسعید عبدالحی ‌بن ضحاک ‌بن محمود (1384). زین‌الاخبار. تصحیح رحیم ملک‌زاده. چ 1. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
- مجمل‌التواریخ و القصص (1383). تصحیح ملک‌الشعرا بهار. تهران: دنیای کتاب.
- محجوب، محمدجعفر (1382). ادبیات عامیانۀ ایران. به کوشش حسن ذوالفقاری. 2 ج. چ 3. تهران: نشر چشمه.
- محمدپور، محمد امین و عبدالله حسن‌زاده میرعلی (1393). «افسانۀ کاوه نماد پیروزی در تاریخ ملی ایران». جامعه‌شناسی تاریخی. د 6. ش 1. صص 73-92.
- مستوفی، حمدالله (1364). تاریخ گزیده. به کوشش عبدالحسین نوایی. چ 3. تهران: امیرکبیر.
- مسعودی، علی بن حسین (1973). مروج الذهب و معادن الجوهر. تصحیح شارل بلا. بیروت: منشورات جامعه لبنانیه.
- مهناج سراج، عثمان بن محمد (1363). طبقات ناصری. تصحیح و مقابلۀ عبدالحی حبیبی. تهران: دنیای کتاب.
- مهین‌فر، سیاره (1383). اسطورۀ حماسۀ ضحاک و فریدون. چ 1. تهران: قصه.
- میرخواند (1380). تاریخ روضۀالصفا. تصحیح و تحشیۀ جمشید کیانفر. ج 1. چ 1. تهران: اساطیر.
- نظامی، الیاس ‌بن یوسف (1368). شرف‌نامه. تصحیح بهروز ثروتیان. تهران: توس.
- ــــــــــــــ (1379). اقبال‌نامه. تصحیح بهروز ثروتیان. تهران: توس.
- نوریان، مهدی (1380). «خاقانی بر خوان رنگین فردوسی». نشر دانش. ش 98. صص 20-24.
- هفت‌لشکر (طومار جامع نقالان) (1377). تصحیح مهران افشاری و مهدی مداینی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی