باورهای عامیانه دربارۀ اختلاج و بازتاب آن در ادبیات فارسی

نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد رشتۀ زبان وادبیّات فارسی دانشگاه سمنان
2 استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سمنان
3 استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سمنان، ایران
چکیده
باورهای عامه بخش بزرگی از فرهنگ و ادبیات هر قوم را تشکیل می‌دهد و برای تحقیق در افکار، عقاید، فرهنگ، تمدن و همچنین رفع مشکلات و دشواری­های موجود در فهم اشعار و متون برجای­ماندۀ هر قوم باید دقیقاً مورد بررسی قرار گیرند.

یکی از باورهای عامیانۀ ایرانیان، اختلاج است. خلاف طب قدیم و جدید- که آن را حرکتی غیرارادی در اندام­ها و اعضای بدن می­داند- قدما حوادث و پیشامدهایی را که ممکن بود برای شخص، متعلقان، خویشان و دارایی او رخ دهد، به اختلاج اعضای بدن نسبت می­دادند و با توجه به آن پیشگویی­هایی می­کردند که با طب قدیم و یافته­های علم پزشکی و روان­شناسی امروز قابل تفسیر و تبیین نیست. باورهای عامه دربارۀ اختلاج آن­قدر گسترده بود که در ادبیات منثور و منظوم فارسی از کتاب کلیله­و­دمنه گرفته تا شعر شعرای گذشته، همچون اشعار خاقانی، نظامی، کمال­الدین اصفهانی، سعدی، صائب تبریزی و شعرای معاصر، چون فروغ فرخزاد و قیصر امین­پور بازتاب پیدا کرده ­است.

در این پژوهش که برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز آن از روش‎ کتابخانه‌ای استفاده شده ‌است، پس از بیان معانی لغوی و اصطلاحی واژۀ اختلاج و مبانی فیزیولوژیک این عارضه و علل حادث­شدن آن در بدن انسان، جایگاه اختلاج در باورهای عامیانۀ ایرانیان قدیم و بازتاب آن در ادبیات فارسی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد که اختلاج یکی از باورهای عامیانۀ ایرانیان قدیم بوده ‌است و اگر عضوی از بدن شخص می­جهید، آن را نشانۀ وقوع رویدادی خوش و ناخوش می‌دانسته‌اند.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


- آذرنوش، آذرتاش (1384). فرهنگ معاصر عربی ـ فارسی. چ 6. تهران: نشر نی.
- ابن­سینا، شیخ­الرئیس (1390). قانون. ج سوم. ترجمۀ عبدالرحمن شرفکندی (هه­ژار). چ 13. تهران: سروش.
- اصفهانی، ابوالفضل کمال‌الدین اسمعیل (1348). دیوان. تصحیح حسین بحرالعلومی. تهران: کتابفروشی دهخدا.
- الجاجرمی، محمد (1350) مُونس­الاحرار فی دقائق­الاشعار. تصحیح میرصالح طبیبی. ج 2. تهران: سلسلۀ انتشارات انجمن آثار ادبی.
- الحسینی المدنی التتوی، عبدالرشید بن عبدالغفور (1337). فرهنگ رشیدی (دورۀ دوجلدی). تصحیح محمد عباسی. تهران: چاپ رنگین.
- الهامی، فاطمه (1385). «انعکاس باورهای عامیانه و عقاید خرافی در شعر نظامی». پیک نور. دانشگاه پیام­نور. س 5. ش 3. صص 114-104.
- امین­پور، قیصر (1389). مجموعۀ کامل اشعار. چ 5. تهران: مروارید.
- انجمن روان­پزشکی آمریکا (2013). راهنمای تشخیصی و آماری اختلال­های روانی Dsm-v. ترجمۀ هابایاک آوادیسیانس و همکاران (1394). تهران: رشد.
- باقری خلیلی، علی­اکبر (1383). «باورهای عامیانۀ طبی در پاره­ای از متون ادبی». پژوهش­نامۀ علوم انسانی و اجتماعی. س 4. ش 14. صص 13-15.
- بهایی، علامه شیخ بهاء­الدین محمدالعاملی (1368). اربعین. ترجمۀ شمس­الدین محمد خاتون­آبادی. چ 1. تهران: حکمت.
- تبریزی، صائب (1368). دیوان اشعار. تصحیح محمد قهرمان. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- جامع­الدعوات کبیر(بی­تا). چاپ سربی. تهران.
- جرجانی، سید اسماعیل (1380). ذخیرۀ خوارزمشاهی. تصحیح و تحشیۀ محمدرضا محرری. چ 1. تهران: فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران.
- جمالی یزدی، ابوبکرمطهر (1386). فرخ­نامه. تصحیح ایرج افشار. چ 2. تهران: امیرکبیر.
- ---------------. فرخ­نامه. نسخۀ خطی شمارۀ 4951 موجود در کتابخانۀ ملک تهران.
- حکیم میسری (1366). دانشنامه در علم پزشکی. تصحیح برات زنجانی. چ 1. تهران: مؤسسۀ مطالعات اسلامی دانشگاه مک­گیل شعبۀ تهران.
- خاقانی شروانی، افضل­الدین (1391). دیوان اشعار. تصحیح ضیاء­الدین سجادی. چ 10. تهران، زوار.
- دُنیسری، شمس­الدین محمدبن امین­الدین ایوب (1350). نوادر التّبادُر لتحفۀ البهادُر. تصحیح محمدتقی دانش­پژوه و ایرج افشار. تهران: انتشارات بنیاد فرهنگ ایران.
- دهخدا، علی­اکبر (1372). لغت­نامۀ دهخدا. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- ذوالفقاری، حسن (1394). زبان و ادبیات عامه. چ 1. تهران: سمت.
- زرین­کوب، عبدالحسین (1362). یادداشت­ها و اندیشه­ها. چ 4. تهران: جاویدان.
- زواره­ای، ابوالحسن علی­بن­حسن. مکارم­الکرائم. نسخۀ خطی با شمارۀ عمومی 1577 موجود در کتابخانۀ جامع گوهرشاد آستان قدس رضوی.
- سعدی شیرازی (1389). کلیات سعدی. تصحیح محمدعلی فروغی. چ 15. تهران: امیرکبیر. 
- سلحشور، مریم (1374). «باورهای عامیانه در شعر صائب». ادبیات فارسی. پژوهشگاه علوم انسانی. ش 3. صص 135-123.
- سنایی غزنوی، ابوالمجدمجدود­بن­آدم (1368). حدیقۀ­الحقیقه و شریعۀ­الطریقه. تصحیح سید حسن مدرس رضوی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- شکورزاده، ابراهیم (1346). عقاید و رسوم عامۀ مردم خراسان. تهران: انتشارات بنیاد فرهنگ ایران.
- غیبی، سید محمودرضا (1383). «فرهنگ عامه در خمسۀ نظامی». نامۀ پارسی. تهران. س 9. ش 4. صص 41-63.
- فرخزاد، فروغ (1393). دیوان اشعار. انتخاب محمد حقوقی. چ 11. تهران: انتشارات نگاه.
- کلینی، محمد (1365). کافی. ج دوم. تهران: دارالکتب­الاسلامیه.
- گنجی، مهدی و حمزه گنجی (1394). آسیب-شناسی روانی. Dsm-5. تهران: ساوالان.
- محمد حسین بن خَلف تبریزی (1342). برهان قاطع. تصحیح محمد معین. چ 2. تهران: چاپ اُفست رشیدیه.
- مشتاق­مهر، رحمان و فریبا عظیم­زادۀ جوادی (1394). «بررسی و تحلیل باورهای عامیانه در دیوان کمال­الدین اصفهانی». مطالعات ایرانی. دانشگاه شهید باهنرکرمان. س 4. ش 28. صص 229- 250.
- مصاحب، غلامحسین (1380). دائرۀ­المعارف فارسی. ج 1. تهران: امیرکبیر.
- معین، محمد (1381). فرهنگ معین (دورۀ شش جلدی). چ 19. تهران: امیرکبیر.
- منشی، ابوالمعالی نصرالله (1373). کلیله­ودمنه. تصحیح و توضیح مجتبی مینوی طهرانی. چ 12. تهران: امیرکبیر.
- میرجمال الدین حسین بن فخرالدین حسن انجو شیرازی (1359). فرهنگ جهانگیری (دورۀ دو جلدی). تصحیح رحیم عفیفی. چ 2. مشهد: مؤسسۀ چاپ و انتشارات دانشگاه مشهد.
- نظامی، الیاس­بن­یوسف (1392). خسرووشیرین. تصحیح بهروز ثروتیان. چ 2. تهران: امیرکبیر.
- نفیسی، علی­اکبر (1343). فرهنگ نفیسی. ج 1. تهران: چاپ اُفست مروی.
- هدایت، صادق (1378). فرهنگ عامیانۀ مردم ایران. چ 1. تهران: چشمه.