الگوهای آزمایش و طبقه‌بندی آن در حکایت‌ها و قصه‌های ایرانی

نویسندگان
دانشجو
چکیده
آزمایش یکی از بن­مایه­های مهم و تکرارشونده در حکایت­ها و قصه­های ایرانی است که با اهداف گوناگون و شیوه­های مختلف ارائه می­شود. آزمایش­ها در قصه­ ها معمولاً به­عنوان شروطی مطرح شده است که شخصیت اصلی یا دیگر شخصیت‌های داستان برای رسیدن به خواسته­های خود ملزم به انجام آن هستند و عنصری هستند برای محک‌زدن توانایی شخصیت‌ها و یا بستری برای بروز استعدادهای درونی آن­ها در خلال داستان. اگرچه ظاهراً این آزمایش­ها تفاوت­های بسیاری با یکدیگر دارند؛ اما در تمامی آن­ها می­توان نشانه­ها و خصوصیاتی مشترک پیدا کرد که امکان طبقه­بندی و دسته­بندی را برای محققان فراهم می‌کند. در این تحقیق نویسندگان از میان قصه­ها و حکایت­های ایرانی مجموع 237 قصه و حکایت را انتخاب کرده­اند و با بررسی ارکان آزمایش (امتحان‌کننده، امتحان‌شونده، شیوه و نوع آزمایش و اهداف آزمایش) در آن­ها درصدد ارائۀ الگویی طبقه‌بندی­شده برای شناخت انواع آزمایش در قصه‌های ایرانی برآمده­اند.
کلیدواژه‌ها

منابع
- آذر افشار، احمد (1376). افسانه و قصه­های آذربایجان. تهران: نشر دی.
- آذرگشسب، اردشیر (۱۳۷۲). مراسم مذهبی و آداب زرتشتیان. چ 3. تهران: فروهر.
- ابوالفتوح رازی، حسین­بن­علی (1381). گزیدۀ روض­الجِنان و رَوح­الجَنان. به کوشش محمدجعفر یاحقی. ترجمۀ محمدحسن خزاعی و محمدمهدی ناصح. مشهد: آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهش­های اسلامی.
- اردستانی، پیرجمالی. تفسیر سورۀیوسف. نسخۀ خطی. کتابخانۀ ملک. ش 4878. نستعلیق سدۀ دوازدهم.
‌- افشاری‌، مهران و مهدی مداینی (1377). ‌هفت‌­لشکر (طومار جامع‌ نقالان‌)، از کیومرث‌ تا بهمن. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- امیری، زهرا (1387). «امتحان و آزمایش از دیدگاه قرآن». کوثر. ش 28. صص 96-100.
- انجوی شیرازی، سید­ابوالقاسم (1357). قصه‌های ایرانی، گل به صنوبر چه کرد. ج 1. چ 2. تهران: امیرکبیر.
- براهنی، رضا (1362). قصهنویسی. چ 3. تهران: نشر نو.
- بلعمی، ابوعلی (1353). تاریخ بلعمی. تصحیح ملک­الشعرا بهار. تهران: زوار.
- بهار، مهرداد (۱۳۸۰) بندهش. چ 2. تهران: توس.
- پاکزاد، عبدالعلی (1387). «ابتلا و آزمایش در قرآن». پژوهشهایقرآنی. ش 54-55. صص 342-377.
- پراپ، ولادیمیر (1392). ریخت‌شناسی قصه­های پریان. ترجمۀ فریدون بدره­ای. تهران: توس.
- پریشانی، زیبا و مسعود شیربچه (1388). بن‌مایه‌ها و عناصر قصه‌های پری‌وار ایرانی. چ 1. نجف­آباد: دانشگاه آزاد اسلامی.
- جامی، نورالدین عبدالرحمان­بن­احمد (1370). مثنویهفتاورنگ. تصحیح مرتضی مدرس گیلانی. تهران: گلستان کتاب.
- جرجانی، حسین­‌بن­حسن‌ (1337). تفسیر گازر. به کوشش‌ جلال‌الدین‌ محدث‌ ارموی. تهران: انتشارات مهر آیین.
- حسنی، حسن (1353). «اوردالی». حقوقمردم. ش 35. صص150-156.
- حسنی رازی، مرتضی (1364). تبصرۀالعوام فی معرفه مقالات­الانام. تصحیح عباس اقبال. تهران: اساطیر.
- حسین‌زاده، علی‌محمد و محمدرضا بهروز (1382). «ابتلا و آزمایش الهی». کلاماسلامی. ش 46. صص 46، 142-160.
- حسینی، محمد (1384). ریخت­شناسی قصه­های قرآن، بازخوانش دوازده قصۀ قرآنی. تهران: ققنوس.
- خدیش، پگاه (1387). ریخت‌شناسی افسانه‌های جادویی. تهران: علمی و فرهنگی.
- خلیلی، محمد (1376). افسانه‌های آذربایجان. ج 1. تهران: مینا.
- خوافی، مجد (1345). روضۀخلد. تصحیح محمود فرخ و حسین خدیوجم. تهران: زوار.
- داریوساباتوچی (1378). «اوردالی (آزمایش ایزدی یا آیین ور)». ترجمۀ مهرداد رایجیان اصلی. کانون. س 44. ش 17. صص 163-180.
- دلاشو، م. لوفلر (1364). زبان رمزی قصه‌های پریوار. ترجمۀ جلال ستاری. چ 1. تهران: توس.
- دهخدا، علی­اکبر (1377). لغت­نامه. چ 2. تهران: مؤسسۀ دهخدا.
- دهلوی، امیرخسرو (1964). مجنون و لیلی. تصحیح طاهر احمد اوغلو محرم اوف. چ 1. مسکو.
- دوستخواه، جلیل (1392). اوستا. چ 12. تهران: مروارید.
- راغب اصفهانی (1371). نوادر: ترجمۀ کتاب محاضرات­الادبا و محاورات­الشعراء و البلغاء. ترجمۀ محمدصالح قزوینی. به کوشش احمد مجاهد. تهران: سروش.
- رزمجو، حسین (1370). انواع ادبی و آثار آن در زبان فارسی. مشهد: آستان قدس.
- رضوانیان، قدسیه (1389). ساختار داستانی حکایت‌های عرفانی. چ 1. تهران: سخن.
- رومی، احمد (1378). دقایق­الطریق. به کوشش محسن کیانی. تهران: روزنه.
- ژنده­پیل، احمد­بن­ابوالحسن (1373). مفتاح­النجات. تصحیح علی فاضل. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- ساتن، ال. پی الول (1374). قصه‌های مشدی گلین خانوم. به کوشش اولریش مارزلف و دیگران. چ1. تهران: نشر مرکز.
- سلامی، مسعود و کامبیز صفیئی (1391). « بررسی جهان‌بینی در دو اثر اسطورهای حماسی شاهنامه و سرود نیبلونگن». مطالعات ادبیات تطبیقی. س 6. ش 23. صص 83-108.
- سنایی، مجدود­بن­آدم (1377). حدیقۀالحقیقهوشریعۀ­الطّریقه. به کوشش محمد­تقی مدرس رضوی. تهران: دانشگاه تهران.
- شیعی سبزواری، حسن­بن­حسین (1378). راحۀ‌الارواح. تصحیح محمد سپهری. تهران: میراث مکتوب.
- صرفی، محمدرضا (1379-1380). «آزمون آتش». ادبوزبانفارسی. ش 13-14. صص 31-57.
- طباطبایی، محمدحسین (۱۳۶۲). المیزان فی تفسیرالقران. ج 14. تهران: دارال‍ک‍ت‍ب ‌الاس‍لام‍ی‍ه‌‏‫‏‏‏.
- طبرسی (۱۳۶۰). مجمع­البیان فی تفسیر القرآن. ترجمۀ ‌مترجمان‌. تحقیق رضا ستوده‌. ج ۷۷. تهران: فراهانی‌.
- عطار، فریدالدین (1368). الهینامه. تصحیح هلموت ریتر. چ 2. تهران: توس.
- ----------- (1380). تذکرۀ‌الاولیاء. به کوشش محمد استعلامی. تهران: زوار.
- ----------- (1377) مصیبت­نامه.تهران: جادۀ ابریشم.
- عناصری، جابر (1361). «آتش، آوردگاه پلیدی و پاکی به مناسبت اردیبهشتگان». چیستا. ش 10. صص1284-1298.
- عنصری، ابوالقاسم (1966). وامق و عذرا. به کوشش محمد شفیع. پاکستان: دانشگاه پنجاب.
- عوفی، سدید­الدین محمد (1360-1370). جوامع‌الحکایات و لوامع­الروایات. 7 ج. به کوشش مظاهر مصفا و دیگران. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
- غزالی، محمد­بن­محمد (1392). نصیحة­الملوک. تهران: انتشارات جامی.
- فراهی، میرزا برخوردار (1373). داستان‌های محبوب­‌القلوب. تصحیح علی­رضا ذکاوتی قراگوزلو. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
- کاشانی، حبیب­الله (1379). ریاض­الحکایات. کاشان: مرسل.
- محمد­بن‌­منور (1367) . اسرار­التوحید فی‌ مقامات‌ الشیخ‌ ابی‌­سعید. به‌ کوشش‌ محمدرضا شفیعی‌ کدکنی‌. تهران: آگاه.
- معین، محمد (1363). مزدیسنا و ادب فارسی. تهران: دانشگاه تهران.
- مولوی، جلال­‌الدین (۱۳۷۵). مثنوی معنوی. تصحیح ر. نیکلسن. تهران: توس.
- میبدی، رشید­الدین (1331 - 1339). تفسیرکشف­ الاسراروعدة­ الابرار. به کوشش علی‌اصغر حکمت. تهران: دانشگاه تهران.
- میر‌صادقی، جمال (1366).ادبیاتداستانی؛ قصه، داستان کوتاه،رمان. چ 1. تهران: شفا.
- ناشناس (1354). منتخب رونق­المجالس و بستان­العارفین و تحفه­المریدین. تصحیح احمدعلی رجایی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- نظامى عروضى (1909). چهارمقاله. تصحیح عبدالوهاب قزوینى. لیدن: بریل.
- نورعلی شاه (1348). جنات­‌الوصال. به کوشش جواد نوربخش. تهران: خانقاه نعمت­الهی.
- ن‍ی‍ش‍اب‍وری‌، رض‍ی‌­ال‍دی‍ن‌ (1341). ‌مکارم اخلاق. ب‍ه ک‍وش‍ش‌ م‍ح‍م‍دت‍ق‍ی‌ دان‍ش‌پ‍ژوه. تهران: بی‌جا.
- هلالی جغتایی (بی­تا). دیوان. به تصحیح و کوشش سعید نفیسی. تهران: سنایی.
- وراوینی، سعد­الدین (1367). مرزبان‌نامه. تصحیح محمد روشن. تهران: نو.
- یغمایی، حبیب (1356). ترجمۀتفسیر طبری. چ 2. تهران: توس.