ریخت شناسی منظومه ی امیر و گوهر بر اساس نظریه ی ولادیمیر پراپ

نویسندگان
1 دبیر دبیرستان های شهرستان آمل
2 دانشیار دانشگاه پیام نور آمل
3 عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جنوب تهران
چکیده
ریخت‌شناسی، بررسی ساختاری اثر ادبی است که ولادیمیر پراپ با التفات به رهیافت‌های شکل گرایانه ارائه کرد، و با بررسی یکصد افسانه‌ی جادویی روسی، نمونه‌ای عملی از آن به دست داد. بر اساس نظریه-ی پراپ، افسانه‌های جادویی، به رغم تفاوت‌ها، در ساختار و اصول بنیادین اشتراک دارند و کار ریخت-شناسی این است که این محورهای بنیادین و مشترک را بازیابد. در این پژوهش میدانی- تحلیلی، قدیمی‌ترین روایت شفاهی امیر و گوهر از منظر ریخت‌شناسی پراپ مورد بررسی قرار گرفته است. بنابر نتایج پژوهش، خویشکاری‌های روایت امیر و گوهر، در انطباق با مدل پراپ، با جابه‌جایی با ساختار مورد نظر پراپ مطابقت می‌کند، ترتیب مورد اشاره‌ی پراپ در این روایت رعایت نمی‌شود. مثلاً خویشکاری عروسی که معمولاً در پایان داستان اتفاق می‌افتد، در آغاز روایت امیر و گوهر رخ می‌دهد، همچنان که پایان داستان که معمولا با وصال عاشق و معشوق همراه است، در روایت امیر و گوهر نامشخص تمام می-شود. علاوه بر این، شاهد جایگزینی برخی خویشکاری‌ها در روایت امیر و گوهر هستیم، مانند عامل کرامت یا معجزه که جای عامل جادو را می‌گیرد و یا رقیب که جای شریر را. با این همه و به رغم این تفاوت‌ها، کارکرد و بازتاب این خویشکاری‌ها در هر دو افسانه مشابه است. این تفاوت‌ها از یک سو، به تفاوت افسانه‌ی عاشقانه و افسانه‌ی جادویی برمی‌گردد و از سوی دیگر، به بن‌مایه‌های دینی و مذهبی افسانه‌ی امیر و گوهر معطوف است. در مجموع اجزا و شخصیت‌ها و عملکرد منظومه امیر و گوهر و خویشکاری‌های آن با اندکی جابه‌جایی از مدل پراپ پیروی می‌کند.
کلیدواژه‌ها

- پازواری، امیر (1277). کنزالاسرار. به کوشش برنهارد دارن و میرزا محمد شفیع مازندرانی. چ 1. ج 1. پطرزبورگ.
- پراپ، ولادیمیر (1386). ریخت­شناسی قصه­های پریان. ترجمۀ فریدون بدره­ای. چ 2. تهران: توس.
- --------- (1371). ریشه­های تاریخی قصه­های پریان. به کوشش و ترجمۀ فریدون بدره­ای. چ 1. تهران: توس.
- پین، مایکل (1382). فرهنگ اندیشۀ انتقادی (از روشنگری تا پسامدرنیته). ترجمۀ پیام یزدانجو. چ 1. تهران: نشر مرکز.
- پهلوان، کیوان (1388). موسیقی مازندران. چ 1. تهران: آرون.
- جعفری(قنواتی) محمد (1394). درآمدی بر فولکلور ایران. چ 1. تهران: جام.
- خدیش، پگاه (1387). ریخت­شناسی افسانه­های جادویی. چ 1. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
- خراسانی، محبوبه (1387). درآمدی بر ریخت­شناسی هزارویک شب. اصفهان: تحقیقات نظری.
- ذبیحی، علی و نادعلی فلاح (1393). «امیری یا منظومۀ امیر و گوهر». آینه میراث. س 12. ش1. صص 109-136.
- --------------- (1395). منظومۀ امیر و گوهر(امیری). نسخۀ خطی محفوظ در کتابخانۀ ملی ایران. چ 1. تهران: رسانش نوین.
- ذوالفقاری، حسن (1389). «ریخت­شناسی افسانۀ عاشقانۀ گل بکاولی». فنون ادب. س 2. ش 1 (2)2. صص 49-62.
 -................. (1391). «امیر و گوهر». دانشنامۀ فرهنگ مردم ایران. ج 1. صص 629-630.
-................. (1392). یک­صد منظومۀ عاشقانۀ فارسی. چ 1. تهران: چرخ.
- زهره­وند، سعید و دیگران (1393). «ریخت­شناسی داستان لیلی و مجنون بر اساس نظریۀ پراپ». پژوهشنامۀ ادب غنایی. ش 23. صص 169-190.
- عیسی­پور، عزیز (1393). «عشق­نامۀ امیر و گوهر از زبان چوپانان دیار کوهستان­های تنکابن». فصل فرهنگ. ش 7. صص 178-201.
- فلاح، نادعلی (1389). «امیر و گوهر به روایت افسانه­ها». مجموعه مقالات دومین همایش ملی امیر پازواری. چ 1. بابلسر: دانشگاه مازندران. صص 52-75.
- کبیری، دانا (1391). «کتاری­های زندگی امیرپازواری». مازندنومه. یکشنبه 24دی­ماه1391
- www.mazandnume.com/fullcontent/14741
- کشمیری، بینش (1392). مثنوی رشتۀ گوهر. با مقدمه و تصحیح یوسف اسماعیل­زاده. چ 1. رشت: رخسار صبح.
- ملکونوف، گریگوری والریانوویچ (1364). سفرنامۀ ملکونف به سواحل جنوبی دریای خزر. ترجمۀ مسعود گلزاری. تهران: دادجو.
-..........................(1376). کرانۀ جنوبی دریای خزر یا استان­های شمالی ایران. ترجمۀ امیرهوشنگ امینی. تهران: کتابسرا.
- میرکاظمی، سیدحسین (1374). افسانه­های دیار همیشه بهار: قصه­های مردم مازندران و ترکمن. چ 1. تهران: سروش.
- نجف­زاده بارفروش (م.روجا)، محمدباقر (1368). واژه­نامۀ مازندرانی. چ 1. تهران: نشر بلخ وابسته به بنیاد نیشابور.
- نصری اشرفی، جهانگیر (1383). نمایش و موسیقی در ایران. ج 2.  چ 1. تهران: آرون.
- Melgunof, g. (1868). Das sudlicheufer des kaspischen meres oder die nordprovinzenpersiens. Leipzig.