- آیدنلو، سجاد (1394). «برخی روایات نقالی و شفاهی در ملحقات نسخ و چاپهای شاهنامه». فرهنگ و ادبیات عامه. س 3. ش 5. صص 51- 100.
- امیدسالار، محمود (1381). «راز رویینتنی اسفندیار». جستارهای شاهنامهشناسی و مباحث ادبی. تهران: بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار. صص 3-30.
- انجوی شیرازی، سیدابوالقاسم (1384). گل به صنوبر چه کرد. چ 4. تهران: امیرکبیر.
-........................................... (1363). فردوسینامه. 3 ج. چ 2. تهران: علمی.
- اوشیدری، جهانگیر (1371). دانشنامۀ مزدیسنا. تهران: مرکز.
- پاک، عبدالصالح (1391). افسانههای اقوام ایران. تهران: کتابسرای تندیس.
- پورنامداریان، تقی (1369). «سیمرغ و جبرئیل». مجلۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی. ش 90 - 91. صص 463- 478.
- تاکههارا، شین و سید احمد وکیلیان (1389). افسانههای ایرانی به روایت امروز و دیروز. چ 3. تهران: ثالث.
- جویری، محمد (1385). کلیات قصصالانبیا. به کوشش علیاصغر عبداللهی. تهران: دنیای کتاب.
- حجازی، بهجتالسادات (1388). «بازآفرینی اسطورههای سیمرغ و ققنوس». مطالعات عرفانی دانشگاه کاشان. ش 10. صص 119- 148.
- خالقی مطلق، جلال (1372). «یکی داستان است ر آب چشم». گل رنجهای کهن. به کوشش علی دهباشی. تهران: مرکز. صص 53- 98.
- خزاعی، حمیدرضا (1382). افسانههای خراسان: اسفراین. مشهد: ماهجان.
- خزایی، محمد و فربود فرنیاز (1382). «بررسی تصویر نماد سیمرغ». نشریۀ هنر و معماری. ش 20. صص 4- 14.
- ذوالفقاری، حسن و علی اکبر شیری (1394). باورهای عامیانۀ مردم ایران. تهران: چشمه.
-.......................... و محبوبه حیدری (1391). ادبیات مکتبخانهای ایران. تهران: رشدآوران.
- سجادی، سید جعفر (1375). فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی. چ 3. تهران: طهوری.
- سلطانی گرد فرامرزی، علی (1372). سیمرغ در قلمرو فرهنگ ایران. تهران: مبتکران.
- سلطانی، علی (1354). «نقش سیمرغ در آثار اخوانالصفا». نگین. ش 126. صص 37- 39.
- سهروردی، شهابالدین یحیی (1394). مصنفات فارسی شیخ اشراق. به کوشش احمدرضا نوری. تهران: منشور سمیر.
- شاکد، شائول (1387). تحول ثنویت (تنوع آرای دینی در عصر ساسانی). ترجمۀ احمدرضا قائممقامی. تهران: نشر ماهی.
- صداقتنژاد، جمشید (1374). طومار کهن شاهنامۀ فردوسی. تهران: دنیای کتاب.
- صدیقی، علیرضا (1386). «آشیانۀ سیمرغ از درخت ویسپوبیش تا کوه البرز». مجلۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی مشهد. ش 158. صص 89- 100.
- طومار نقالی شاهنامه (1391). به کوشش سجاد آیدنلو. تهران: بهنگار.
- عطار نیشابوری، فریدالدین (۱۳۸۳). منطقالطیر. تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی. تهران: سخن.
- فردوسی، ابوالقاسم (1386). شاهنامه. به کوشش جلال خالقی مطلق. تهران: دائرةالمعارف بزرگ اسلامی.
- قلیزاده، خسرو (1389). «خاستگاه سیمرغ از دیدگاه اسطورهشناسی تطبیقی». پژوهشهای ادبی. ش 28. صص 61- 96.
- محیط طباطبایی، احمد (1335). «سیمرغ در چند حماسۀ ملی». نشریۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز. ش 36. صص 44- 51.
- مختاری، محمد (1379). اسطورۀ زال. چ 2. تهران: توس.
- نوزاد، فریدون (1345). «سیمرغ و قاف در ادبیات ایران». وحید. ش 39. صص 225- 236.
- نیری، محمدیوسف (1385). «سیمرغ در جلوههای عام و خاص». مجلۀ علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. ش 48. صص 215- 248.
- هفتلشکر (1377). به کوشش مهران افشاری و مهدی مداینی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی.
- همدانی، محمدبنمحمود (1387). عجایبالمخلوقات و غرائبالموجودات. ویرایش جعفر مدرس صادقی. چ2. تهران: مرکز.
- Bane, Theresa (2015). Encyclopaedia of Beasts and Monsters in Myth, Legend and Folklore. North Carolina: M.C Far land.
- Drower, E. S. (1937). The Mandaeans of Iraq and Iran. Oxford: Clarendon Press.
- Schmidt, Hans-Peter (2002). SIMORḠ, Encyclopaedia Iranica. ed. Ehsan Yarshater.
- Prop, Vladimir (1997). The Nature of Folklore, Theory and History of Folklore. Minneapolis: University of Minnesota press, Fourth Edition.
- Ong, Walter J. (1982). Orality and Literacy: The Technologizing of the Word. London: Methuen.
- Zaehner. R. C. (1955). Zurvan a Zoroastrian Dilemma. oxford university press.