وجوه نقیضه‌پردازی در اشعار نظام‌الدین قاری یزدی

نویسنده
دانشگاه اصفهان
چکیده
نقیضه‌پردازی یکی از کهن­ترین روش­های طنزپردازی در ادبیات فارسی است. اگرچه پیشینه و بسامد کاربرد این تکنیک در ادبیات ما بسیار کمتر از پارودی در ادبیات انگلیسی است؛ اما همین تعداد معدود نیز چندان که بایسته بوده، برررسی نشده است. اشعار
نظام­الدین قاری یکی از نمونه­های نقیضه­پردازی در ادبیات ماست که از دو جنبه ساختار نقیضه و نیز محتوای فولکلور آن متنی ارزشمند شمرده می­شود. هدف نگارنده در این مقاله پرداختن به ساختار، اغراض، اشکال و محتوای این اثر با استفاده از روش تحلیل و توصیف است. در این تحقیق سعی بر این است با رویکردی جزء­نگر، وجوه گوناگون نقیضه­پردازی در این اثر بررسی شود. پژوهش حاضر نشان می­دهد نقیضه تا چه میزان در شناخت دیگر متون، درک ما از مفهوم طنز نزد قدما و آشنایی با شیوه­های مختلف
نقیضه­پردازی در متون نقیضی مفید خواهد بود. از منظر چنین مطالعاتی است که می­توان به معنا و مفهوم نقیضه در ادبیات فارسی و کارکرد آن پی برد.
کلیدواژه‌ها

- احمد­پناهی سمنانی، محمد (1381). «احمدا، شعر عامه­پسند» .ایران­شناخت. ش 20-21. صص72-113.
- اخوان ثالث، مهدی (1374). نقیضه و نقیضه­سازان. به کوشش ولی­الله درودیان. تهران: زمستان.
- اخوت، احمد (1371). نشانه­شناسی مطایبه. اصفهان: فردا.
- اصلانی، محمدرضا (1385). فرهنگ واژگان و اصطلاحات طنز. تهران: کاروان.
- انوشه، حسن (1379). فرهنگ­نامۀ ادبی فارسی. تهران: سازمان چاپ و انتشارات فرهنگ اسلامی.
- آژند، یعقوب (1381). تجدد ادبیدر دورۀ مشروطه. تهران: انجمن قلم ایران.
- باختین، میخاییل (1387). تخیل مکالمه­ای. رؤیا پورآذر. تهران: نشر نی.
- بروان، ادوارد (1375). تاریخ ادبیات از سعدی تا جامی. ترجمۀ علی­اصغر حکمت. تهران: امیرکبیر.
- تمیم­داری، احمد (1382). فرهنگ عامه. تهران: مهکامه.
- چناری، امیر (1371). متناقض­نمایی در شعر فارسی. تهران: فرزان.
- حافظ، شمس­الدین محمد (1389). دیوان. تصحیح محمد قزوینی. چ 21. تهران: پیام عدالت.
- حلبی، علی­اصغر (1377). عبید زاکانی. چ 1. تهران: طرح نو.
- دانش­پژوه، منوچهر (1380). تفنن ادبی در شعر فارسی. تهران: طهوری.
- رادفر، ابوالقاسم (1386). فرهنگ بلاغی ادبی. تهران: اطلاعات.
- رستگار فسایی، منصور (1382). دیوان ابواسحاق اطعمه. تهران: میراث مکتوب.
- زیرک، نصرالله (1390). «تحلیل ساختار و کاربرد پارودی­های دیوان البسۀ نظام قاری یزدی». زبان و ادبیات فارسی. ش 29. صص140-157.
- سعدی، مصلح­بن­عبدالله (1385). غزل­های سعدی. به کوشش غلامحسین یوسفی. تهران: سخن.
- شفیعیون، سعید (1386(. «تزریق نوعی نقیضۀ هنجارستیزِ طنزآمیز در ادبیات فارسی». ادب­پژوهی. ش 11. صص85-104.
- صدریان، محمد ) 1388(. «تحلیل تعاریف نقیضه». پژوهش زبان و ادبیات فارسی. ش81. صص 171-202.
- صفا، ذبیح­الله (1373). تاریخ ادبیات. ج 4. چ 11. تهران:  فردوس.
- عزتی­پور، احمد (1377). «طنزپردازی گمنام». کیهان اندیشه. ش 78. صص148-161.
- فلاح، غلامعلی و زهرا صابری (1389). «نقیضه و پارودی». متن­شناسی ادب فارسی. س 2. ش 4. صص 17-32.
- قاری، نظام­الدین محمود (1303). دیوان البسه. به کوشش میرزا حبیب اصفهانی. بی نا: استانبول.
- ----------------- (1359). دیوان البسه. به کوشش محمد مشیری. تهران: شرکت مؤلفان و مترجمان ایران.
- قاسمی­پور، قدرت )1385(. «نقیضه در گسترۀ نظریه­های معاصر». نقد ادبی. س2. ش6. صص127-147.
- کتیرایی، محمود (1378). از خشت تا خشت. تهران: ثالث.
- نیکوبخت، ناصر (1388). هجو در شعر فارسی. تهران: دانشگاه تهران/ دانشگاه کاشان.
-Abrams. M.h. (2005). A Glossary of Literary Terms. Tehran:zemestan.1384.
- Rose. M. (2011). Pictorial Irony, Parody and Pastiche. bielefeld
- ---------------------- (1993).Parody, Ancient, Modern, Postmodern. Cambridge: University Press.