فعل در زبان دوبیتی‌های امیر پازواری

نویسندگان
1 دکتری زبان‌شناسی و عضو گروه فرهنگی پژوهش‌های مجلس
2 استادیارگروه زبان های خارجی. استادیار گروه زبان شناسی و زبان های خارجه دانشگاه پیام نور-ایران
چکیده
زبان مازندرانی یکی از زبان‌های رایج در کشور ایران است که از دیرباز با وجود تعامل با دیگر زبان‌های ایرانی توانسته است ساختار و ماهیت خود را حفظ کند و به­عنوان یکی از زبان‌های زندۀ دنیا به پویایی خود ادامه دهد؛ ولی با وجود شناخت و بررسی قواعد زبانی حاکم بر آن، در محافل علمی‌ مهجور مانده است. نگارندگان در تحقیق حاضر با مطالعۀ اشعار امیر پازواری – شاعر مازندرانی عصر صفویه- علاوه­بر استخراج و دسته­بندی قواعد زبان طبری، آثار این شاعر را با رویکردی سبک­شناسانه بررسی کرده­اند. آنچه با نگرش توصیفی -تحلیلی به دوبیتی‌های امیر پازواری در این نوشتار به­دست آمده، بیانگر آن است که سیستم فعل در زبان طبری جدید، به­ویژه در آثار امیر پازواری در مبنا شامل دو مضارع و ماضی و چهار وجه اخباری، امری، التزامی ‌و شرطی است. از نظر زمانی در چهار قسم حال، گذشته، آینده (شکل خاصی برای تشکیل ندارد) و نقلی تقسیم می‌شود و از نظر شکلی فقط به صورت حال، گذشته، نقلی و شرطی است. افعال از نظر ترکیب به صورت زمان‌های ساده و مرکب هستند. در مجموع نتایج نشان­دهندۀ اثرپذیری اندک این زبان از زبان­های رایج اطرافش به­خصوص فارسی معیار و در نتیجه ثبات تاریخی آن زبان است.
کلیدواژه‌ها

اشمیت، رودیگر (1939). راهنمای زبان­های ایرانی. ترجمۀ آرمان بختیاری و دیگران. به کوشش حسین رضایی باغ­بیدی. تهران: ققنوس. 
ﺑﺎﺭﻓﺮﻭﺷﺪﻫﻲ، ﻣﻴﺮﺯﺍﻣﺤﻤﺪﻣﻘﻴـــــﻢ (1391). کهن­ترین امیری­های مازندران. تصحیح و پژوهش یوسف الهی و شهرام قلی پورگودرزی. ساری: شلفین.
بینش کشمیری (1969). مجموعه مثنویات بینش. موزه سالار جونگ، حیدرآباد. ش
 1094 .
فاطمی، ساسان (1377).« دربارۀ آواز امیری». مجموعه مقالات همایش در شناخت فرهنـگ و ادب مازندران: به یاد امیر پازواری. تهران، خانۀ  سبز. صص 177-203.
دوران، برنارد (1377).  کنزالاسرار مازندرانی.  ج 1. به کوشش محمدنبی کجوری و جعفر عقیلی. تهـران [چاپ افست از روی نسخۀ 1277ق سن پطرزبورگ].
------------ (1349). کنزالاسرار مازندرانی. ج 2. به کوشش محمدکاظم گل­باباپور. تهـران [چاپ افست از روی نسخۀ 1283ق سن پطرزبورگ].
دهخدا، علی­اکبر (1325). لغت­نامۀ دهخدا. به کوشش محمد معین. تهران: دانشگاه تهران.
ذبیحی، علی و نادعلی فلاح (1393). «امیری یا منظومۀ امیر و گوهر». . آینۀ میراث. ش 1(54). صص 109-136.
ســتوده، منــوچهر و محمــد داودی درزی کلایی (1384). دیــوان امیــر پــازواری. تهران: رسانش.
شفیعی کدکنی،‌ محمدرضا (1380). ادوار شعر فارسی. ‌چ 1. ‌تهران: سخن.
شکری، گیتی (1374). گویش ساری. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
شمیسا، سیروس (1388). سبک­شناسی شعر. چ 4. ویرایش دوم،. تهران: میترا.
مبشری، لطف­الله (1336). «آهنگ امیر مازندرانی». مجلۀ موسیقی. ش 17. ص75.
مهدی­پور عمرانی، روح­الله (1393). امیر پازواری و بومی­سرای بزرگ مازندرانی: مشاهیر ایرانی. تهران: تیرگان.
نوری، نظام­الدین (1380). تاریخ ادبیات مازندران. تهران: زهره.
ولک رنه، وارن آوستن (1373).‌ نظریۀ ادبیات. ترجمۀ ضیاء موحد و پرویز مهاجر. چ 1. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
ویلفرید ال. گورین و دیگران (1377). ‌‌راهنمای رویکردها ‌نقد ادبی. ترجمۀ زهرا مهین­خواه. چ 3. تهران: اطلاعات.
هدایت، رضاقلی­خان (1316). ریاض­العارفین. تهران: بی­نا.
یزدان­پناه لموکی، طیار (1385).، تاریخ مازندران باستان. تهران: چشمه.
Yoshie, S.( 1996). Sari Dialect. Tokyo: Matsushita Publishers.
Tafazzoli, A. (1999). "Fahlaviyat".  Encyclopaedia Iranica. vol. 9.