Characteristics of satire and humor language in Ta̕̕ ziye and Shabihe

Authors
Abstract
Ta̕̕ ziye is crystalized as lyric, melancholic and popular rituals on the occasion of the martyrdom of Imam Hussein (AS) and his companions in the desert of Karbala in the year 61 AH. In general Ta̕̕ ziye and Shabihe are used interchangeably provided they are to some extent different. By the evolution of these two popular types, satire and humor have been emerged in Shabihhe. Also, it has been appeared a kind of educational –dramatic genre which was tragic, funny and was called ridiculous Ta̕̕ ziye as well. Ashqya humiliation, relief and scorn of Shiite mourning and mockery of symbols of power are among the functions of satire and humor in Ta̕̕ ziye. Some features of satire and humor language in Ta̕̕ ziye and Shabihe are: Antonymy , exaggeration , zooming out and colloquial form of everyday language. By adopting a descriptive – analytical research methodology, this study by reviewing the related literature tries to show that satirical expression and its techniques are widely used in dramatic works.
Keywords

- احترامی، منوچهر (1390). «هست آسان لاف­‌زدن کنار میدان». کتاب طنز6. تهران: سورۀ ‌‌مهر.
- اعتماد­السلطنه (1356). روزنامۀ خاطرات. به کوشش ایرج افشار. چ 3. تهران: امیرکبیر.
- باختین، میخائیل (1387). تخیل مکالمه­‎‌ای. ترجمۀ رویا پور­آذر. تهران: نی.
- بکتاش، مایل و فرخ غفاری (1383). تئاتر ایرانی(سه مجلس تعزیه). تهران: قطره.
- بلوکباشی، علی (1383). حدیث قدسی مصائب در نمایش آیینی. تهران: امیرکبیر.
- بیضایی، بهرام (1383).نمایش در ایران. چ دوم. تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
- جوادی، حسن (1384). تاریخ طنز در ادبیات فارسی. تهران: کاروان.
- حلبی، علی­‌اصغر (1377). تاریخ طنز و شوخ­‌طبعی در ایران و جهان اسلامی تا روزگار عبید زاکانی. تهران: بهبهانی.
- خالقى، روح­‌الله (1353). سرگذشت موسیقى ایران. تهران: صفی­‌علیشاه.
- رجایی زفره­‌ای، محمد­علی (1310). مجالس تعزیه (مجموعۀ 10مجلس تعزیه). تهران: کتابخانۀ ملی. نسخۀ خطی.
- شفیعی‌کدکنی، محمد­رضا (1389). مفلس کیمیافروش. چ چهارم. تهران: سخن.
- شمیسا، سیروس (1376). انواع ادبی. چ پنجم. تهران: فردوس.
- شهیدی، عنایت­‌الله (1380). پژوهشی در تعزیه و تعزیه­‌خوانی. تهران: اسلامی.
- صالحی‌­راد، حسن (1380). مجالس تعزیه. ج1 و 2. تهران: سروش.
- صلاحی، عمران (1384). «گپ و گفتی با عمران صلاحی». آفرینه. ش 5. صص 58 -61.
- ضیاء، موحد (1378). سعدی. تهران: طرح نو.
- عناصری، جابر (1365). تعزیه، نمایش مصیبت. تهران: جهاد دانشگاهی.
- ----------.(1362). «مولودی­خوانی یا عروس­قریش، نمونه­‌ای از جنبه­های شادی­افزای تعزیه­‌خوانی».قاموس. ش 4. صص 241- 247.
- --------- (1379). گل­واژه‌های عزا و گلبرگ‌­های رثا. تهران: کیومرث.
- فتحعلی­‌بیگی، داود (1374). «مبانی مضحکه در نمایش سنتی». هنر. ش 30. صص 343-350.
- ------------ و ه‍اش‍م ‌‌ف‍ی‍اض(1382). دفتر تعزیه. ج 1و 2. ته‍ران‌: ن‍م‍ای‍ش‌‌.
- محمدحسین ناصر‌بخت، رضا میرزایی و وحید ذاتی(1388). دفتر تعزیه9. ت‍ه‍ران‌: ن‍م‍ای‍ش‌‏.
- ------------- و مهدی دریایی (1390). دفتر تعزیه. ج 11. تهران: نمایش‏.
- مختاباد امرئی، مصطفی (1385). «تعزیه، هنر نمایش مصیبت‌­آمیز ایرانیان». علوم ‌انسانی. ش 14. صص 89-98.
- مسعودی، شیوا (1389). «تبیین جامعه‌­شناختیعناصرکارناوالیتهدرنمایش­هایعصرناصری». جامعه­‌شناسیهنروادبیات. ش1.صص 167-197.
- مقدادی، بهرام (1378). فرهنگ اصطلاحات ادبی از افلاطون تا عصر حاضر. تهران: فکر امروز.
- ملک­‌پور، جمشید (1385). ادبیات نمایشی در ایران. ج1 و 2. تهران: توس.
- ناصر­بخت،محمد­حسین (1386).تأثیر ادبیاتمکتوبایرانیبر تعزیه.تهران:انجمن نمایش.
- ناظرزاده ‌کرمانی، فرهاد (1385). درآمدی به نمایش­‌نامه­‌شناختی. چ دوم. تهران: سمت.
- همایونی، صادق (1354). تعزیه و تعزیه­خوانی. شیراز: سازمان جشن هنر.