ویژگی‌های زبان طنز و مطایبه در تعزیه‌ها و شبیه‌‌نامه‌‌ها

نویسندگان
1 استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه بوعلی‌سینا
2 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی
چکیده
تعزیه به نمایش‌­های آیینی منظوم، محزون‌ و عامیانه­‌ای گفته می‌­شود که بیانگر واقعۀ شهادت امام حسین(ع) و یارانش در سال 61ق در صحرای کربلاست. معمولاً دو اصطلاح «تعزیه» و «شبیه» را به جای یکدیگر به کار می‌برند؛ درحالی­که آن دو
متفاوت­اند
. با تکامل این گونۀ عامیانه، طنز و مطایبه به شبیه­‌نامه­‌ها وارد شد. همچنین گونه­‌ای نمایش تعلیمی به وجود آمد که افزون­بر غم­‌انگیزی، خنده‌­آور و مضحک بود و تعزیه یا شبیه «مضحک» نام گرفت. طنز و مطایبه در تعزیه و شبیه­‌نامه­‌ها، کارکردهایی مانند تحقیر اشقیا، تشفی خاطر شیعیان عزادار و تمسخر مظاهر قدرت دارد.برخی ویژگی­‌های زبان طنز و مطایبه در شبیه و تعزیه­‌ها عبارت­اند از: تضاد، بزرگ‌­نمایی، کوچک­‌نمایی و به کارگیری گفتاری عامیانه. این پژوهش با روشی توصیفی - تحلیلی، ضمن بیان پیشینۀ طنز در این گونه، نشان می‌­دهد که بیان طنز­آمیز به همراه شگردهایش در آثار نمایشی حزن­انگیز نیز وجود دارد.
کلیدواژه‌ها

- احترامی، منوچهر (1390). «هست آسان لاف­‌زدن کنار میدان». کتاب طنز6. تهران: سورۀ ‌‌مهر.
- اعتماد­السلطنه (1356). روزنامۀ خاطرات. به کوشش ایرج افشار. چ 3. تهران: امیرکبیر.
- باختین، میخائیل (1387). تخیل مکالمه­‎‌ای. ترجمۀ رویا پور­آذر. تهران: نی.
- بکتاش، مایل و فرخ غفاری (1383). تئاتر ایرانی(سه مجلس تعزیه). تهران: قطره.
- بلوکباشی، علی (1383). حدیث قدسی مصائب در نمایش آیینی. تهران: امیرکبیر.
- بیضایی، بهرام (1383).نمایش در ایران. چ دوم. تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
- جوادی، حسن (1384). تاریخ طنز در ادبیات فارسی. تهران: کاروان.
- حلبی، علی­‌اصغر (1377). تاریخ طنز و شوخ­‌طبعی در ایران و جهان اسلامی تا روزگار عبید زاکانی. تهران: بهبهانی.
- خالقى، روح­‌الله (1353). سرگذشت موسیقى ایران. تهران: صفی­‌علیشاه.
- رجایی زفره­‌ای، محمد­علی (1310). مجالس تعزیه (مجموعۀ 10مجلس تعزیه). تهران: کتابخانۀ ملی. نسخۀ خطی.
- شفیعی‌کدکنی، محمد­رضا (1389). مفلس کیمیافروش. چ چهارم. تهران: سخن.
- شمیسا، سیروس (1376). انواع ادبی. چ پنجم. تهران: فردوس.
- شهیدی، عنایت­‌الله (1380). پژوهشی در تعزیه و تعزیه­‌خوانی. تهران: اسلامی.
- صالحی‌­راد، حسن (1380). مجالس تعزیه. ج1 و 2. تهران: سروش.
- صلاحی، عمران (1384). «گپ و گفتی با عمران صلاحی». آفرینه. ش 5. صص 58 -61.
- ضیاء، موحد (1378). سعدی. تهران: طرح نو.
- عناصری، جابر (1365). تعزیه، نمایش مصیبت. تهران: جهاد دانشگاهی.
- ----------.(1362). «مولودی­خوانی یا عروس­قریش، نمونه­‌ای از جنبه­های شادی­افزای تعزیه­‌خوانی».قاموس. ش 4. صص 241- 247.
- --------- (1379). گل­واژه‌های عزا و گلبرگ‌­های رثا. تهران: کیومرث.
- فتحعلی­‌بیگی، داود (1374). «مبانی مضحکه در نمایش سنتی». هنر. ش 30. صص 343-350.
- ------------ و ه‍اش‍م ‌‌ف‍ی‍اض(1382). دفتر تعزیه. ج 1و 2. ته‍ران‌: ن‍م‍ای‍ش‌‌.
- محمدحسین ناصر‌بخت، رضا میرزایی و وحید ذاتی(1388). دفتر تعزیه9. ت‍ه‍ران‌: ن‍م‍ای‍ش‌‏.
- ------------- و مهدی دریایی (1390). دفتر تعزیه. ج 11. تهران: نمایش‏.
- مختاباد امرئی، مصطفی (1385). «تعزیه، هنر نمایش مصیبت‌­آمیز ایرانیان». علوم ‌انسانی. ش 14. صص 89-98.
- مسعودی، شیوا (1389). «تبیین جامعه‌­شناختیعناصرکارناوالیتهدرنمایش­هایعصرناصری». جامعه­‌شناسیهنروادبیات. ش1.صص 167-197.
- مقدادی، بهرام (1378). فرهنگ اصطلاحات ادبی از افلاطون تا عصر حاضر. تهران: فکر امروز.
- ملک­‌پور، جمشید (1385). ادبیات نمایشی در ایران. ج1 و 2. تهران: توس.
- ناصر­بخت،محمد­حسین (1386).تأثیر ادبیاتمکتوبایرانیبر تعزیه.تهران:انجمن نمایش.
- ناظرزاده ‌کرمانی، فرهاد (1385). درآمدی به نمایش­‌نامه­‌شناختی. چ دوم. تهران: سمت.
- همایونی، صادق (1354). تعزیه و تعزیه­خوانی. شیراز: سازمان جشن هنر.