- احمدی، بابک (1386). ساختار و تأویل متن. چ 5. تهران: مرکز.
- اخوت، احمد (1371). دستور زبان داستان. اصفهان: فردا.
- اسکولز، رابرت (1383). ساختارگرایی در ادبیات. ترجمه فرزانه طاهری. چ 2. تهران: آگه.
- امیدسالار، محمود (1381). «بیان ادبی و بیان عامیانه». جستارهای شاهنامه شناسی و مباحث ادبی. تهران: بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار. صص 525-626.
- آیدنلو، سجاد (1388). متون منظوم حماسی. تهران: سمت.
- -------- (1390). «ویژگی روایات و طومارهای نقالی». بوستان ادب. س 3. ش 1. صص1-28.
- تودوروف، تزوتان (1379). بوطیقای ساختارگرا. ترجمه محمد نبوی. تهران: آگه.
- داد، سیما (1385). فرهنگ اصطلاحات ادبی (واژهنامه مفاهیم و اصطلاحات ادبی و فارسی و اروپایی). چ 3. تهران: مروارید.
- صرفی، محمدرضا (1386). «کانون روایت در مثنوی». پژوهشهای ادبی. ش 16. صص 137- 159.
- قادری، نصرالله (1380). آناتومی ساختار درام. تهران: نیستان.
- کالر، جاناتان (1382). نظریه ادبی. ترجمه فرزانه طاهری. تهران: مرکز.
- مارتین، والاس (1389). نظریه های روایت. ترجمه محمد شهبا. چ 4. تهران: هرمس.
- مدبری، محمود و نجمه حسینی سروری (1387). «از تاریخ روایی تا روایت داستانی (مقایسۀ شیوههای روایتگری در اسکندرنامۀ فردوسی و نظامی)». گوهر گویا. س 2. ش 6. صص2-28.
- مهدیزاده، بهروز (1390). قصه گوی بلخ (شکل شناسی قصه های مثنوی). تهران: نشر مرکز.
- نجم، سهیلا (1390). هنر نقالی در ایران. تهران: مؤسسۀ تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن).
- هفت لشکر (طومار جامع نقالان) (1377). مقدمه، تصحیح و توضیح مهران افشاری و مهدی مداینی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- یاری، منوچهر (1387). «مقدمهای بر شگردهای روایت در درام ایرانی». بررسی عناصر داستان ایرانی. گردآورنده و تنظیم حسین حداد. تهران: سورۀ مهر. صص 63-102.