نقش ویژگی‌های روایتی در افزایش ظرفیت‌های نمایشی طومار جامع نقالان

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی
2 دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد.
چکیده
هفت­ لشکر ازجمله نمونه­های طومار جامع نقالان در عهد قاجار است که نقالی گمنام در سال 1292ق آن را­ کتابت کرده ­است. هفت­ لشکر در اصل نام یکی از نبرد- روایت­های مشهور نقالی است که از روی شهرت و رواج به یکی از طومارهای جامع نقالان نیز گفته شده است.
جنبه روایی متن عامل پیوستگی ادبیات و نمایش است. تقلید حالات و حرکات اشخاص به­وسیله راوی، متن را به ­سمت داستان ­گویی نمایشی رهنمون می ­سازد. در این میان دخل و تصرف­ های ذهنی- ساختاری نقال در متن طومار، علاوه­بر تبیین جایگاه روایت­گری او، شگردهای روایتی خاصی را درجهت افزایش توان نمایشی اثر فراهم ساخته است.
در مقاله حاضر ویژگی­های روایی طومار جامع نقالان بر اساس نظریه ژراژ ژنت و تأثیر آن در جهت­دهی به ظرفیت نمایشی اثر، بررسی شده­ است. براین اساس، ساختمان روایت­در­روایت در کنار شیوه­ های روایتی چون نظم و وجه یا حالت به­شکل گذشته­نگر و آینده ­نگر، شکل­دهی کانون روایت و رابطه کانون با راوی دانای کل ازجمله ویژگی‌های روایی اثر مورد بحث است که جهت­ دهی نمایشی متن را نیز فراهم ساخته است.
کلیدواژه‌ها

- احمدی، بابک (1386). ساختار و تأویل متن. چ 5. تهران: مرکز.
- اخوت، احمد (1371). دستور زبان داستان. اصفهان: فردا.
- اسکولز، رابرت (1383). ساختارگرایی در ادبیات. ترجمه فرزانه طاهری. چ 2. تهران: آگه.
- امیدسالار، محمود (1381). «بیان ادبی و بیان عامیانه». جستار‌های شاهنامه ­شناسی و مباحث ادبی. تهران: بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار. صص 525-626­.
- آیدنلو، سجاد (1388). متون منظوم حماسی. تهران: سمت.
- -------- (1390­). «ویژگی روایات و طومارهای نقالی». بوستان ادب. س 3. ش 1. صص1-28­.
- تودوروف، تزوتان (1379). بوطیقای ساختارگرا. ترجمه محمد نبوی. تهران: آگه.
- داد، سیما (1385­). فرهنگ اصطلاحات ادبی (واژه­نامه مفاهیم و اصطلاحات ادبی و فارسی و اروپایی). چ 3. تهران: مروارید.
- صرفی، محمدرضا (1386). «کانون روایت در مثنوی». پژوهش­های ادبی. ش 16. صص 137- 159­.
- قادری، نصرالله (1380­). آناتومی ساختار درام. تهران: نیستان.
- کالر، جاناتان (1382­). نظریه ادبی. ترجمه فرزانه طاهری. تهران: مرکز.
- مارتین، والاس (1389­). نظریه­ های روایت. ترجمه محمد شهبا. چ 4. تهران: هرمس.
- مدبری، محمود و نجمه حسینی سروری (1387). «از تاریخ روایی تا روایت داستانی (مقایسۀ شیوه­های روایتگری در اسکندرنامۀ فردوسی و نظامی)». گوهر گویا. س 2. ش 6. صص2-28­.
- مهدی­زاده، بهروز (1390­). قصه­ گوی بلخ (شکل ­شناسی قصه ­های مثنوی). تهران: نشر مرکز.
- نجم، سهیلا (1390­). هنر نقالی در ایران. تهران: مؤسسۀ تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن).
- هفت­ لشکر (طومار جامع نقالان) (1377­). مقدمه، تصحیح و توضیح مهران افشاری و مهدی مداینی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- یاری، منوچهر (1387). «مقدمه­ای بر شگردهای روایت در درام ایرانی». بررسی عناصر داستان ایرانی. گردآورنده و تنظیم حسین حداد. تهران: سورۀ مهر. صص 63-102­.