بازخوانی کهن‌الگوی گرگ در فیروزشاه‌نامه

نویسندگان
1 استادیار تاریخ دانشگاه علامه طباطبایی
2 دانشجوی دکتری تاریخ ایران بعد از اسلام
چکیده
از رویکردهای مهم در بررسی متون داستانی عامه، مطالعۀ رمزگونه و معنادار جهان ذهنی آن است؛ جهانی که از تاریخ فرهنگی سخن می­گوید. این موضوع با درک و دریافت معنای عناصر سازندۀ داستان­ ها ممکن و میسر است و به عمق و ریشه­های انسجام­ بخش و معنابخش عناصر مختلف داستان، یعنی ک هن­الگوهای ذهنیت جمعی و مفاهیم مشترک دنیای ذهنی ملت­ها راه می­برد. پژوهش پیش­ِرو با رویکرد پدیدارشناسانه و با نظر به پیشینۀ­ کهن‌الگوی «ماده­گرگ» در فرهنگ و ادب ایران سعی بر آن دارد تا ریشه­ های نقش­مندشدن گرگانه در فیروزشاه­نامه را روشن کند. کهن­ الگوی ماده­گرگ به گونه­ای معنادار در داستان فیروزشاه­نامهتبلور یافته است. تفسیر پدیدارشناسانۀ حضور زنی سال­خورده در جایگاه مادری فرزنداز­دست­داده به نام «گرگانه» گویای این مدعاست. دو سطح افسانه­ای (درندگی گرگ) و اسطوره­ای(ماده‌گرگ و توتم ترکان) در این شخصیت هویداست. ماده­گرگ در فیروزشاه­نامه از شخصیت­های منفی است، سرانجام ناخوشایندی دارد و با آنچه در ذهنیت ایرانیان و ترکان از کهن‌الگوی گرگ و ماده‌گرگ وجود دارد، مطابقت می­کند. همچنین این شخصیت با کهن‌الگوی زن وحشی نیز برابری می­کند.
کلیدواژه‌ها

-      گیلسپی مایکل (1380). «بنیاد تاریخ در حکم پدیدارشناسی». ترجمۀ علی مرادخانی. نامۀ فرهنگ. ش 40. صص 76-93.
-      اسماعیل­پور، ابوالقاسم (1391). اسطوره بیان نمادین. تهران: سروش.
-      انجوی شیرازی، ابوالقاسم (1363). فردوسی­ نامه (مردم و قهرمانان شاهنامه). تهران: علمی.
-      ایگلتون، تری (1380). نظریۀ ادبی. ترجمۀ عباس مخبر. تهران: نشر مرکز.
-      بیات فضولی (1390). درآمدی بر اسطوره­ شناسی (اسطوره ­شناسی ترکان). ترجمۀ کاظم عباسی. تهران: یاران.
-      پینکولا استس، کلاریسا (1387). زنانی که با گرگ­ ها می­ دوند: افسانه­ ها و قصه ­هایی دربارۀ کهن­ الگوی زن وحشی. ترجمۀ سیمین موحد. تهران: نشرپیکان.
-      تسف باریس یاکوولیویچ، ولادیمیر (1383). نظام اجتماعی مغول. ترجمۀ شیرین بیانی. تهران: علمی و فرهنگی.
-      جعفرپور میلاد و دیگران (1392). «بازخوانی دو اسطورۀ ترکی قیزیل آلما و ارگنه­قون در شعر ضیا گوک آلپ از نظرگاه حسین مجیب المصری». مبین. س 4. ش 11. صص 55-81.
-      رضایی اول مریم و شامیان ساروکلائی اکبر (1388). «گرگ در منظومه­های حماسی ایران». مجلۀ دانشکده ادبیات و علوم انسانی تبریز. ش 211. صص 105-134.
-      سرخوش کرتیس، وستا (1376). اسطوره ­های ملل، اسطوره ­های ایرانی. ترجمۀ عباس مخبر. تهران: نشر مرکز.
-      شوالیه، ژان و آلن گربران (1387). فرهنگ نمادها. ترجمۀ سودابه فضایلی. تهران: جیحون.
-      عبداللهی، منیژه (1381). فرهنگ ­نامۀ جانوران در ادب پارسی. 2ج. تهران: پژوهنده.
-      فاضلی محمد (1383). «گفتمان و تحلیل گفتمان انتقادی». پژوهشنامۀ علوم انسانی و اجتماعی. س4. ش 14. صص 81-107.
-      فیروزشاه­نامه، دنبالۀ داراب­نامۀ­ بیغمی (1388). ، به کوشش ایرج افشار و مهران افشاری. تهران: چشمه.
-      قصۀ حسین کرد شبستری (1386)به کوشش ایرج افشار و مهران افشاری. تهران: چشمه.
-      کمپبل، جوزف (1388). قهرمان هزارچهره. ترجمۀ شادی خسروپناه. مشهد: گل آفتاب.
-      گریمال، پی­یر (1367). فرهنگ اساطیر یونان و رُم. ترجمه احمد بهمنش. 2 ج. تهران: امیرکبیر.
-      لمپ، هارولد (1388). تیمور لنگ (فاتح جهان). ترجمۀ علی جواهرکلام. تهران: نیک­فرجام.
-      مختاریان، بهار (1387). «موی بریدن در سوگواری»نامۀ فرهنگستان. ش 40. صص 50-55.
-      منوچهرخان حکیم (1388). اسکندرنامه. به کوشش علیرضا ذکاوتی قراگزلو. تهران: سخن.
-      یونگ کارل گوستاو (1377). انسان و سمبول­ هایش. ترجمۀ محمود سلطانیه. تهران: نشرجامی.
-       Frye, N. (1957). Anatomy of Criticism: Four Essays. Princeton University Press
-       http://eivaq.blogfa.com/post/254/2014/10/1.