کارکردهای متمایز قافیه و ردیف دوبیتی‏ های عامه در لفظ و معنا

نویسنده
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز
چکیده
بررسی جنبه‏های ساختاری و عناصر شاعرانه در دوبیتی‌ها‌، به‌دلیل جایگاه آن در اتصال شعر رسمی و عامه، می‏تواند برخی از ویژگی‏های متمایز این دو حوزه را تبیین کند. باتوجه به اهمیت نقش قافیه و ردیف در این قالب، در این مقاله به روش تحلیلی- مقایسه‏ای، ضمن بررسی بیش از 3،000 دوبیتی عامه، زوایایی چون شباهت‏ها و تفاوت‏های لفظی و معنایی و تسامح‏های مرسوم در موسیقی کناری آن‌ها، متناسب با تفاوت اقلیم، تحلیل و با ادب رسمی مقایسه شده است.
خلاف جلوه‏های جغرافیایی، روستایی، فردی و طبیعی، مباحث ایدئولوژیک، فلسفی، اجتماعی و شهری در موسیقی کناری دوبیتی‏های عامه نمود ندارد. از جنبه‏های تمایز کله‏فریادهای خراسان، نگاه نسبتاً زمینی به معشوق و اشارۀ مستقیم به نام زنان در جایگاه ردیف است. همچنین در شروه‏ها، اصرار بر برخی التزام‏های آوایی و همچنین استفاده از تلمیح و جناس (به‏ویژه جناس مرکب) بسامد بسیاری دارد. از تسامح‏های لفظی مرسوم در قافیه‏گزینی، شگردهایی همچون استفاده از ردیف به جای قافیه، رعایت‌نکردن حرف قبل از روی، تکیه بر حرف یکسان قبل از روی، استفاده از ضمایر، شناسه‏ها به جای قافیه و حذف صامت میانی، ویژۀ شعر عامه است و در دوبیتی‏های رسمی کمتر از آن‏ها استفاده شده است.
کلیدواژه‌ها

- ابتهاج، هوشنگ (1381). سیاه‏ مشق. تهران: کارنامه.
- احمدپناهی سمنانی، محمد (1368). ترانه‏ های ملی ایران. بی‏جا: بی‏نا.
----------------- (1364). ترانه‏ های ملی ایران. بی‏جا: بی‏نا.
- --------------- (1383). ترانه و ترانه‏ سرایی در ایران. تهران: سروش.
- باباچاهی، علی (1368). شروه‏ سرایی در جنوب ایران. تهران: مرکز فرهنگی و هنری اقبال لاهوری.
- باباطاهر همدانی (1331). دیوان کامل. تهران: ادب.
- باقر لارستانی(1350). دوبیتی‏ها. به اهتمام صادق همایونی. شیراز: مصطفوی.
- باقری، ساعد و محمدرضا محمدی نیکو (1372). شعر امروز، پژوهشی مبتنی بر مجموعه شعرهای منتشرشده (69-57). تهران: الهدی.
- تاکی، مسعود (1381). چهارجوی بهشتی، رباعی و دبیتی دوبیتی دیروز و امروز. تهران: چشمه.
- حق‏شناس، علی‏محمد (1390). مقالات ادبی، زبان‏شناختی. تهران: نیلوفر.
- ذوالفقاری، حسن (1394). «کاربرد و ویژگی‏های دوبیتی در بومی سرودهای ایرانی». ادب‏ پژوهی. ش 32. صص 63-95.
- رستگار فسایی، منصور (1380). انواع شعر فارسی. شیراز: نوید.
- روزبه، محمدرضا (1388). ادبیات معاصر ایران، شعر. تهران: روزگار.
- ژوکوفسکی، والنتین (1382). اشعار عامیانۀ ایران (در عصر قاجاری). به اهتمام عبدالحسین نوایی. تهران: اساطیر.
- سلاجقه، پروین (1387). از این باغ شرقی. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
- سیپک، ییری (1389). ادبیات فولکلور ایران. ترجمۀ محمد اخگری. تهران: سروش.
- شمیسا، سیروس (1369). آشنایی با عروض و قافیه. تهران: فردوس.
----------- (1387). سیر رباعی. تهران: علم.
- شهرانی، عنایت‏الله (1370). «دوبیتی‏های تاجیکی در بدخشان». ایران‏نامه. ش 35. صص 5-19.
- عرفان، حیدر (1371). ترانه‏ سرایان بوشهر یا دشتستان بزرگ. تهران: نقش جهان.
- علی‏پور، منوچهر (1383).پژوهشی در شعر کودک. تهران: تیرگان.
- علی‏زاده رودسری، اصغر (1376). 40 دوبیتی به گویش شرق گیلان، رودسر. رودسر: ریسونیک.
- فایز، محمدعلی (1374). ترانه‏ های فایز. به کوشش مهروش طهوری. تهران: قدیانی.
- فضیلت، محمود (1378). آهنگ شعر فارسی. تهران: سمت.
- فقیری، ابوالقاسم (1342). ترانه‏ های محلی فارس. شیراز: بی‏نا.
- کافی، غلام‏رضا (1381). دستی بر آتش. شیراز: نوید.
- کرمی، محمدحسین (1380). عروض و قافیه در شعر فارسی. شیراز: دانشگاه شیراز.
- کمرپشتی، عارف (1390). «وزن و قافیه در دوبیتی‏های مازندرانی». مجموعه مقالات همایش ملی ادب محلی و محلی‏ سرایان ایران زمین. یاسوج: دانشگاه آزاد اسلامی. صص 477-484.
- کیانوش، محمود (1379). شعر کودک در ایران. تهران: آگاه.
- لریمر، د. ل. (1353). فرهنگ مردم کرمان. به کوشش فریدون وهمن. تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
- ماهیار، عباس (1387). عروض فارسی. تهران: قطره.
- مرادی، محمد (1389). جریان‏ شناسی غزل شاعران جوان استان فارس. شیراز: بنیاد فارس‏شناسی.
- میرنیا، سیدعلی (1369). فرهنگ مردم. تهران: پارسا.
- میهن‏دوست، محسن (1355). کله‏ فریاد، ترانه‏ هایی از خراسان. تهران: مرکز مردم‏شناسی ایران.
- نظامی، الیاس (1381). کلیات. به تصحیح حسن وحید دستگردی. ج2. تهران: نگاه.
- وحیدیان کامیار، تقی (1357). بررسی وزن شعر عامیانه. تهران: آگاه.
- همایونی، صادق (1345). ترانه ‏هایی از جنوب. بی‌جا: ادارۀ فرهنگ عامه.
___________ (1348). یک‏ هزار و چهارصد ترانۀ محلی. شیراز: کانون تربیت.
 ـــــــــــــــــ(1379). ترانه‏ های محلی فارس. شیراز: بنیاد فارس‏شناسی