پیوند عناصر جادویی و انگاره‌های کهن‌الگویی در قصه‌های عامه

نویسندگان
1 دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی کرمانشاه
2 کارشناسی ارشد دانشگاه رازی کرمانشاه
چکیده
قصه­های عامه یکی از محبوب­ترین انواع ادب شفاهی و بستری مناسب برای مطالعۀ فرهنگ هر ملت است. این قصه­ها دربردارندۀ عناصر جادویی است که از گذشته­های دور، جزئی از باورهای رایج در میان مردم بوده ­است. عناصر جادویی قصه­ها را می­توان به سه گروه شخصیت­های دارندۀ قدرت جادویی، اشیای دارندۀ قدرت جادویی و کلام جادویی تقسیم کرد. ترتیب بسامد و فراوانی­ این عناصر در قصه­ها عبارت­اند از: اشیای برساختۀ بشر، عناصر طبیعت، جادوگران، اشیای خیالی، موجودات خیالی، کلام جادویی، موجودات پیکرگردان، حیوانات جادوگر و شیطان. یافته­ها نشان می­دهند که عناصر جادویی در 89% جامعۀ آماری، در قصه­های دربردارندۀ کهن­الگوی سفر دیده می­شوند. عناصر جادویی در روساخت قصه­ها، در تحلیل عمیق­تر خود با خویشکاری­های انگاره­های
کهن­الگویی در ژرف­ساخت قصه در پیوند هستند. کارکرد دوگانۀ دارندگان قدرت جادویی سبب شده است عناصر جادویی دارای خویشکاری دوگانۀ کهن­الگویی، رهایی­بخش و خطرناک باشند که جادوی سفید و جادوی سیاه نام گرفته ­است. بدین سبب در قصه­ها انگارۀ کهن­الگویی سایه با خویشکاری خطرناک و جادوی سیاه، نقش درگیرکردن قهرمان با چالش­ها را به عهده دارد و انگارۀ کهن­الگویی پیرخرد با خویشکاری یاری­گری و جادوی سفید، نقش رهانندگی قهرمان از چالش­ها را به عهده­ گرفته ­است.
کلیدواژه‌ها

- -------- (1382). اوستا (کهن­ترین سرودهای ایرانیان). گزارش و پژوهش جلیل دوستخواه. چ هفتم. 2ج. تهران: مروارید.
-انجوی شیرازی، سیدابوالقاسم (1353). قصه­های ایرانی. چ اول. تهران: امیرکبیر.
- ---------- (1355). عروسک سنگ صبور (قصه­های ایرانی). چ اول. تهران امیرکبیر.
- ---------- (1393). گل به صنوبر چه کرد. چ دوم. ج 1. تهران : امیرکبیر.
- ---------- (1393 ). دختر نارنج و ترنج. چ سوم. ج 2. تهران: امیرکبیر.
- ایلیاده، میرچا (1387). اسطوره و رمز در اندیشۀ میرچا ایلیاده. ترجمۀ جلال ستاری. چ سوم. تهران: نشر مرکز.
- برفر، محمد (1389). آینۀ جادویی خیال (پژوهش در قصه­های پریان). چ اول. تهران: امیرکبیر.
- بلتهایم، برونو (1392). افسون افسانه­ها. ترجمۀ اختر شریعت­زاده. چ سوم. تهران: هرمس.
- بهار، مهرداد (1386). از اسطوره تا تاریخ. چ پنجم. تهران: چشمه.
------- (1389) پژوهشی در اساطیر ایران. پارۀ نخست. چ هشتم. تهران: آگاه.
- بیهقی، حسینعلی (1367). پژوهش و بررسی فرهنگ عامۀ ایران. چ دوم. مشهد: آستان قدس رضوی.
- پراپ، ولادیمیر(1371). ریشه هایتاریخیقصهها یپریان .ترجمۀ فریدون
بدره­ای. چ اول. تهران: توس.
- پورنامداریان، تقی (1375). دیدار با سیمرغ (هفت مقاله در عرفان، شعر و اندیشۀ عطار). چ دوم. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- جولائی، احمد و طاهره محبی (1381). «ساختارشناسی قصه­های جنوب ایران».
مجموعه­مقالات نخستین همایش ملی
ایران­شناسی. ج 1. تهران: بنیاد ایران­شناسی. صص 499- 523.
- خدیش، پگاه (1388). «بازتاب و کارکردهای سحر و جادو در افسانه­های سحرآمیز». مجلۀ ادبیات و علوم انسانی. س17. ش 56. صص 152- 165.
- لوفر دولاشو، مارگریت (1366). زبان رمزی قصه­های پریوار. چ اول. تهران: توس.
- دماوندی، مجتبی (1388). جادو در اقوام، ادیان و بازتاب آن در ادب فارسی. چ دوم. سمنان: دانشگاه سمنان.
- سجادی، محمود (1381). «نگاهی به ادب مردمی در ایران (فرهنگ عامه)». کیهان فرهنگی. س 19. ش 188. صص 55-61.
- ستاری، جلال (1368). افسون شهرزاد. چ اول. تهران: توس.
- فرای، نورتروپ (1387). ادبیات و اسطوره (مجموعه­مقالات اسطوره و رمز). ترجمۀ جلال ستاری. چ سوم. تهران: سروش.
- لانتیه، ژاک (1388). دهکده­های جادو. ترجمۀ مصطفی موسوی زنجانی. چ اول. تهران: جاودان خرد.
- کمپبل، جوزف (1387). قهرمان هزار چهره. ترجمۀ شادی خسروپناه. چ سوم. مشهد: گل آفتاب.
- کزازی، میرجلال­الدین (1388). رؤیا، حماسه و اسطوره. چ پنجم. تهران: نشر مرکز.
-گلسرخی، ایرج (1377). تاریخ جادوگری. چ اول. تهران: نشر علم.
- مارزلف، اولریش (1371). طبقه­بندی قصه­های عامه. ترجمۀ کیکاووس جهانداری. چ اول. تهران: صدا و سیمای جمهوری اسلامی.
- موسی­پور، ابراهیم (1387). دوازده+یک (سیزده پژوهش دربارۀ طلسم، تعویذ و جادو). گردآوری و ترجمۀ ابراهیم موسی­پور. چ اول. تهران:  کتاب مرجع.
- میرصادقی، جمال (1376). ادبیات داستانی. چ سوم. تهران: سخن.
- یونگ، کارل گوستاو (1387). انسان و سمبول­هایش. ترجمۀ محمود سلطانی. چ ششم. تهران: جامی.
- --------------- (1390). چهار صورت مثالی. چ سوم. مشهد: آستان قدس رضوی.