The Evaluation of Mythical Symbols on Sangesari Objects and Manual Arts

Authors
Abstract
The nomadic clans of Sangesari are one of the most ancient Iranian peoples whose subsistence is predominantly based on wandering based pastoralism and some of them are still faithfully living in this manner. The goal of this essay is to assess the cultural perpetuation via historical and radical pursuit of the mythical and symbolic features that Sangesari women have traditionally created on many kinds of manual arts especially on woven and ornaments. The cultural entity of any people is substantially historic in which the main discussion is performed around the concept of continuity. Thus, without a paleontology of cultural elements, we cannot make a complete and comprehensive knowledge about culture, since the cultural cognition of any people or group depends on radical and historical investigations. The research method in this study is based on documents and texts and direct observations to Sangesari manual arts.
Keywords

- آموزگار، ژاله (1391). تاریخ اساطیری ایران. تهران: سمت.
- احراری، عبدالله و زهرا تیموری (1394). «تحقیقی در سیر تحول نقش ماهی در فرش». پورتال اتحادیۀ فرش دست­باف ایران در ژاپن.
- اسماعیل­پور، ابوالقاسم (1387). اسطوره، بیان نمادین. تهران: سروش.
- اعظمی سنگسری، چراغعلی (1347الف). «گاهنمای سنگسری». بررسی­های تاریخی. ش 15-16.ص 244.
- --------- (1347ب). «جشن­های ملی سنگسر (آداب و رسوم قومی)». بررسی­های تاریخی. ش 17. صص 94-95.
- ---------- (1349). «باورهای عامیانۀ مردم سنگسر». هنر و مردم. ش 92. صص 50- 54.
- ---------- (1352). «سنگسر و واژۀ سنگسری». گوهر. س اول. ش 7. صص 623- 629.
- ----------- (1371). تاریخ سنگسر، مهدی­شهر. تهران: مؤلف.
- بهار، مهرداد (1389). پژوهشی در اساطیر ایران. تهران: آگه.
- پاکزادیان، حسن (1388الف). آسینک، جیمشیدی زرشؤم. تهران: مؤلف.
- -------------- (1388ب). نقش­مایه­های باستانی در فرهنگ و آثار ایل سنگسری. سنگسر: مؤلف.
- پورداود، ابراهیم (1369). فرهنگ ایران باستان. تهران: مؤسسۀ مطالعات فرهنگی سروش.
- تعدادی سنگسری، فاطمه (1381). ادبیات عامیانۀ سنگسر. تهران: سیب سرخ.
- حاجی علیان، یدالله (1393). چوکرخونه خانه­ای برای بازی (به زبان سنگسری). سمنان: حبله­رود.
- حصوری، علی (1388). مبانی طراحی سنتی در ایران. تهران: چشمه.
- حقیقت، عبدالرفیع (1346). «سنگسر». یغما. س 20. ش 6.ص 313.
- حیدری­پور، سلطانعلی (1394). وات وات (سخن، گفتار، گفت­وگو)، تاریخ اجتماعی مهدیشهر(سنگسر). سمنان: حبله­رود.
- رجبی، پرویز (1391). جشن­های ایرانی. تهران: آرتامیس.
- شاه­حسینی، علیرضا و عنایت­الله رنجبر (1378). ایل­ها و عشایر استان سمنان. سمنان: اتحادیۀ تعاونی­های عشایری استان سمنان.
- صباغیان، ناصر (1390). بررسی زبان سنگسری. آمل: شمال پایدار.
- کتاک، کنراد فیلیپ (1386). انسان­شناسی، کشف تفاوت­های انسانی. ترجمۀ محسن ثلاثی. تهران: انتشارات علمی.
- لیچ، ادموند (1358). لوی استروس. ترجمۀ حمید عنایت. تهران: خوارزمی.
- مصباحیان سنگسری، عباس (1392). «انار و انارستان باغ شهر در جزین». سنگسر نیوز. سایت خبری شهرستان مهدیشهر. (به‌روز‌رسانی:  20/10/ 1394).
- معرفی جاذبه­های تاریخی، فرهنگی، هنری و گردشگری شهرستان مهدیشهر (1394). سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان. سمنان: پردیس.
- وایزمن، بوریس و جودی گراوز (1379). لوی استروس، قدم اول. ترجمۀ نورالدین رحمانیان. تهران: شیرازه.
- هال، جیمز (1380). فرهنگ نگاره­ای نمادها در هنر شرق و غرب. ترجمۀ رقیه بهزادی. تهران: صدای معاصر.
- هینلز، جان (1389). شناخت اساطیر ایران. ترجمۀ ژاله آموزگار و احمد تفضلی. تهران: چشمه.
- Talai, Hasan (2000). »A  New Pointed Pottery Assemblage at Ismailabad; A Late Neolitic Site in The Central Plateau of Iran«. -Documenta Praehistorica. vol. XXVII. Pp.255.
- Lombard, Jacques (2008). Introduction a l’ethnologie. France, Paris: Armand Colin.