Comparison of Bahman Adventure in Ferdowsi's Shahnama and Lakish Bahman –o- Faramarz

Authors
Abstract
The story of Bahman in Shahnameh, despite the apparent independence, isn’t an independent narration; and In fact, it is a part of the main story of Rustam and Esfandiar; but the story, independently, becomes the subject of "Bahman-Name" of Iranshah ibn Abelkhayr and "Bahman and Faramarz" of Nowshad of Abolvafa , famous Lak poet in the Safavid era. The adventure of Bahman in Shahnameh is a brief story. In this story, after Bahman's Enthronement, he has attended to his animosity of the house of Rustam. He addressed there to Bahman's enthronement, his campaign in Sistan (to vengeance of Esfandiar), captive of Zal and Faramarz war, and finally, the marriage of Bahman with Homay and his death. But narrative of "Bahman and Faramarz", is the painful tragedy and partial description about oppressed death of Faramarz. This verse book begins with a description of Faramarz's bravery; narrates Bahman's Unequal battle with him and after describing his deplorable death, describes the story of revenge of Azar borzin in a beautiful and effective narrative voice. In this paper, we are going to analyze and compare the similarities and differences between the narrative of Ferdowsi and the influence of Ferdowsi of Nowshad and also show the degree of Nowshad's independence from Ferdowsi and finally, the particular characteristics of the verse book "Bahman and Faramarz" of Nowshad. Overall, the differences between "Bahman and Faramarz" of Nowshad and Ferdowsi's narrative, are more than their similarities.
Keywords

- آیدنلو، سجاد (1387). «پیشینۀ مکتوب و چند صد سالۀ برخی روایات مردمی شفاهی شاهنامه». فرهنگ مردم. ش 24 - 25. صص 74-83.
- ابن‌بلخی (1363). فارس‌نامه. به کوشش گای لیسترانج و ر. نیکلسن. چ اول. تهران: دنیای کتاب.
- ابوالوفایی، نوشاد (1388). بهمن و فرامرز. گردآوری محمدعلی ابراهیمی و اردشیر موسوی. چ اول. کرمانشاه: مولف.
- اسدی، مهدی (1383). «مقایسۀ بهمن‌نامه با داستان بهمن در شاهنامه». مطالعات ایرانی. ش 6. صص 1-26.
- اکبری، منوچهر (1380). «شایست و ناشایست زنان در شاهنامه». دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی. دورۀ 158- 159. ش 158-159. صص 61-82.
- خوش­کلام، حسام (1392). تأثیر شاهنامۀ فردوسی بر شاهنامۀ لکی. پایان­نامۀ کارشناسی ارشد. به راهنمایی علی نوری. کرج: دانشگاه پیام نور.
- درویشی، محمدرضا (1376). آیینه و آواز. تهران: حوزۀ هنری سازمان تبلیغات اسلامی.
- دهقانی، اعظم (1391). بررسی حماسه­های لرستان. پایان­نامۀ کارشناسی ارشد. به راهنمایی علی نوری. خرم‌آباد: دانشگاه آزاد.
- رضایی نورآبادی، علی‌عباس (1387). «مقایسۀ رستم و سهراب لکی با رستم و سهراب شاهنامه». رشد آموزش زبان و ادب فارسی. ش 88. صص 34-37.
- نصری اشرفی، جهانگیر (1383). نمایش و موسیقی در ایران. تهران: آرون.
- شفیعی کدکنی، محمدرضا (1386). قلندریه در تاریخ. چ اول. تهران: سخن.
- فردوسی، ابوالقاسم (1386). شاهنامه. به‌کوشش جلال خالقی‌مطلق. چ اول. تهران: مرکز دائرۀ‌المعارف بزرگ اسلامی.
- _________________ (1376). شاهنامه. به‌کوشش سعید حمیدیان. چ چهارم. تهران: قطره.
- موسوی، سید سیامک (1380). سوگ‌سرایی و سوگ‌خوانی در لرستان. خرم‌آباد: افلاک.
- نفیسی، سعید (1377). سرچشمۀ تصوف در ایران. چ 9. تهران: فروغی.
- وکیلیان، سید احمد (1387). «فردوسی‌نامه (اثری منحصربه‌فرد از روایت‌های شفاهی شاهنامه)». فرهنگ مردم. ش 24- 25. صص 227-238.
- همایون‌فر، رؤیا (1392). «نقد شاهنامۀ لکی». حافظ. ش 104. صص 49-50.