- بیهقی، حسینعلی (1365). پژوهش و بررسی فرهنگ عامۀ ایران. مشهد: ادارۀ موزههای آستان قدس رضوی.
- جعفرپور، میلاد (1389). «سبکهای ازدواج در سمک عیار (بررسی برخی گزارهها با رویکرد فمینیستی)». نقد ادبی. ش 11– 12. صص143- 170.
- جعفری قنواتی، محمد (1386).«بحثی در افسانههای عاشقانۀ ایرانی (با تکیه بر افسانۀ دختر فتنۀ خونریز)». فصلنامۀ فرهنگ مردم ایران. ش 7 -8 . صص 129- 136.
- ذوالفقاری، حسن (1392). یکصد منظومۀ عاشقانه فارسی. تهران: چشمه.
- رضاییراد، محمد (1382). «درآمدی بر ریختشناسی قصههای عاشقانه». مجموعه مقالات زن و فرهنگ. تهران: انتشارات پژوهشگاه مردمشناسی. ص184- 236.
- ساتن، ل. پ. الول (1374). قصههای مشدی گلینخانوم (110 قصۀ عامیانۀ ایرانی). تهران: نشر مرکز.
- سرامی، قدمعلی (1368). از رنگ گل تا رنج خار (شکلشناسی داستانهای شاهنامه). تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
- شمشیری، بابک
(1391). «
عرفان اسلامی و دلالتهای آن در حیطۀ روانشناسی ازدواج و خانواده».
روشها و مدلهای روانشناختی. ش 10. صص81-94.
- عباسلو، احسان (1391). «نقد صورتگرایانه». کتاب ماه ادبیات. ش65. صص 93- 98.
- مشتاقمهر، رحمان و سعید کریمی قرهبابا (1388). «شکلشناسی داستانهای کوتاه محمود دولتآبادی». نقد ادبی. ش 8. صص 73-110.
- مارزلف، اولریش (1391). طبقهبندی قصههای ایرانی. ترجمۀ کیکاووس جهانداری. چ 3. تهران: سروش.
- موسوی بجنوردی، کاظم (1392). دانشنامۀ فرهنگ مردم ایران. ج 1. تهران: مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی.
- میهندوست، محسن (1380). پژوهش عمومی فرهنگ عامه. تهران: توس.
- نوروزیطلب، علیرضا(1389). «جستاری در شکلشناسی اثر هنری و دریافت معنا». نشریۀ هنر و معماری، باغ نظر. ش14. صص 69- 86.
- هیلنبرد، کارل(1390). «لارنس پاول الول ساتن». نشریۀ جهان کتاب. ش 268-269. صص12-13.