ویژگی‌های ساختاری و ادبی دوبیتی‌های سیستان

نویسنده
استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
چکیده
ترانه­های سیستانی بخشی از میراث معنوی و فرهنگ عامۀ سیستان و برگرفته از فرهنگ، تمدن و علایق مردم آن است. مردم این خطه عواطف و احساسات، امیال و آرزوهای خود را به بهترین شیوه با زبان احساس و در قالب ملموس­ترین تصویرگری­ها بیان داشته­اند. با بررسی حدود چهارصد دوبیتی سیستانی، ویژگی­های ساختاری و ادبی آن در این جستار تحلیل شده است. بررسی ساختار و فرم دوبیتی­ها نشان می­دهد که دوبیتی‌های سیستانی همانند دوبیتی­های زبان فارسی وزن، قالب و قافیه و ردیف دارند؛ اگرچه تا حدودی از نظم و قاعدۀ اصلی آن خارج شده‌اند. در بررسی آماری مشخص شد که تمایل سرایندگان به کاربرد ردیف تقریباً دوبرابر قافیه است. در بحث قافیه، نزدیک به نیمی از دوبیتی­ها قافیۀ سالم و بقیه قافیه­های معیوب دارند. برخی از قافیه­ها به شکل قافیه در قالب مثنوی و به شکل قافیه در قالب قطعه آمده است و برخی از دوبیتی­ها بدون قافیه است. کاربرد آرایه‌های تشبیه، کنایه، استعاره، تکرار، تمثیل و دیگر آرایه­ها، طبع­آزمایی و ذوق سلیم مردم این خطه را در ارائه تصویرهای زیبا و دلنشین نشان می­دهد.
کلیدواژه‌ها

الف) منابع کتبی:
- احمدپناهی­ سمنانی، محمد (1384). تاریخ در ترانه. تهران: پژواک.
- -------------- (1383). ترانه­ و ترانه­سرایی در ایران. تهران: سروش.
- افشارسیستانی، ایرج (1367). بزرگان سیستان. تهران: مرغ آمین.
- بهداروند، اکبر (1390). عاشقانه­ها (دوبیتی­های امروز). تهران: نگاه.
- پورنامداریان، تقی (1381). سفر در مه. تهران: نگاه.
- داد، سیما (1382). فرهنگ اصطلاحات ادبی. تهران: مروارید.
- ذوالفقاری، حسن (1392). یکصد منظومۀ عاشقانۀ فارسی. تهران: دالاهو.
- ---------- و لیلا احمدی کمرپشتی (1388). «گونه­شناسی بومی­سروده­های ایران». ادب­پژوهی. ش 7-8. صص 143-170.
- رئیس­الذاکرین، غلام­علی (1370). کندو (فرهنگ مردم سیستان). مشهد: سعید.
- روزبه، محمدرضا (1386). ادبیات معاصر ایران (شعر). چ3. تهران: روزگار.
- سعدی، مصلح­بن­عبدالله (1367). کلیات. به‌کوشش محمدعلی فروغی. تهران: سپهر.
- شفیعی­کدکنی، محمدرضا (1393). صور خیال در شعر فارسی. چ17. تهران: آگاه.
- شمس­قیس رازی، شمس­الدین­محمد (1360). المعجم فی­المعاییر اشعار عجم. تصحیح محمد عبدالوهاب قزوینی. مقابلۀ مدرس رضوی. تهران: زوار.
- شمیسا، سیروس (1393). بیان. چ3. ویراست­4. تهران: میترا.
- ---------- (1393).کلیات سبک­شناسی. چ 4. ویراست­2. تهران: میترا.
- کادن. جی.ای. (1380). فرهنگ ادبیات و نقد. ترجمۀ کاظم فیروزمند. تهران: شادگان.
- کزازی، میرجلال­الدین (1370). زیباشناسی سخن پارسی. تهران: نشر مرکز.
- کوهی­کرمانی، حسین (1317). هفتصد ترانه از ترانه­های روستایی. مقدمۀ ملک‌الشعرای بهار. تهران: بی­نا.
- مؤمنی، منصور (1377). «لیکو». کلک. ش 101-103. صص 111-118.
- میرصادقی، میمنت (1373). واژه­نامۀ هنر شاعری. تهران: کتاب مهناز.
- ناتل­خانلری، پرویز (1337). وزن شعر فارسی. تهران: دانشگاه تهران.
- نیکوکار، عیسی (1356). «زندگی مادی و معنوی مردم سیستان در ترانه­های عامیانه». مردم­شناسی و فرهنگ عامۀ مردم. ش 3. صص 69-90.
- هدایت، صادق (1381). فرهنگ عامیانه مردم ایران. تهران: چشمه.
- یارشاطر، احسان (1393). تاریخ ادبیات فارسی (ادبیات­شفاهی زبان­های ایران). ج 18. تهران: سخن.
-verkiyan.mihanblog.com
ب) منابع شفاهی:
راویان اشعار:
1. مرحوم غلام­علی گلستانه، 2. مرحوم کبری گلستانه، 3. شهربانو پنجه­فولاد، 4. مرحوم غلامحسین سنجرانی، 5. محمد سنجرانی، 6. قمر سرگزی، 7. مرحوم نصرت نارویی، 8. حاج­عباس سنجرانی، 9. کشور کشانی­زاده، 10. عذرا سندگل، 11. محمدحسن میر، 12. شاه­پری میر، 13. مرحوم مصیب شه­بخش، 14. مرحوم فضه سرگزی.