- احمدی، بابک (1380). ساختار و تأویل متن. تهران: نشر مرکز. چ9.
- اخوت، احمد (1377). دستور زبان داستان. اصفهان: نشر فردا.
- اسکولز، رابرت (1383). درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیات. ترجمۀ فرازنه طاهری. تهران: آگاه. چ2.
- اشمیتس، توماس (1389). درآمدی بر نظریۀ ادبی جدید و ادبیات کلاسیک. ترجمۀ حسین صبوری. تبریز: انتشارات دانشگاه تبریز.
- افشاری، مهران و مهدی مداینی (1377). هفتلشکر (طومار جامع نقالان). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- امامی، نصرالله (1385). مبانی و روشهای نقد ادبی. تهران: جامی. چ3.
- پارساپور، زهرا (1383). مقایسۀ زبان حماسی و غنایی (با تأکید برخسرو و شیرین و اسکندرنامۀ نظامی). تهران: دانشگاه تهران.
- تجلیل، جلیل (1365). معانی و بیان. تهران: نشر دانشگاهی. چ3.
- تودوروف، تزوتان (1379). بوطیقای ساختارگرا. ترجمۀ محمد نبوی. تهران: آگه.
- جولایی، احمد (1389). قابلیتهای دراماتیک ادبیات کهن فارسی. تهران: فراز.
- حقشناس، علیمحمد (1380). آواشناسی(فونتیک). تهران: آگه. چ7.
- --------------- (1373). «گونههای ادب». کلک. ش 53. صص 77-85.
- دشتی، مریم و محمدعلی صادقیان (1388). «لحن حماسی در قصاید عنصری». نامۀ فارسی. ش 48-49. صص 174-150.
- سعیدیان، حمید (1372). درآمدی بر اندیشه و هنر فردوسی. تهران: نشر مرکز.
- شفیعی کدکنی، محمدرضا (1386). موسیقی شعر. تهران: آگاه. چ10.
- شمیسا، سیروس (1370). نگاهی تازه به بدیع. تهران: فردوس. چ3.
- ------------- (1389). کلیات سبکشناسی. تهران: میترا. چ2.
- صفوی. کوروش (1373). از زبانشناسی به ادبیات (نظم). ج1. تهران: چشمه.
- طالبیان، یحیی (1380). «آمیختگی اغراق با شگردهای بیانی در شعر فردوسی». مجلۀ دانشکده ادبیات و علوم انسانی تهران. ش 158-159. صص 205-222.
- علویمقدم، مهیار (1377). نقد ادبی معاصر (صورتگرایی و ساختارگرایی). تهران: سمت.
- علیپور، مصطفی (1387). پژوهشی در واژگان و ساخت زبان شعر معاصر. تهران: فردوس. چ3.
- عمرانپور، محمدرضا (1384).«عوامل ایجاد. تغییر و تنوع و نقش لحن در شعر». پژوهشهای ادبی. ش 9-10. صص 127-150.
- کامینز، ام. آر سیمونز (1372). «تحلیل آوایی شعری از هاپکینز». زبان و ادبیات. صص 40-48.
- میرصادقی، جمال (1385). عناصر داستان. تهران: سخن. چ5.
- نجم، سهیلا (1390). هنر نقالی در ایران. تهران: مؤسسۀ تألیف و ترجمه و نشر آثار هنری (متن).