1- دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی
2- کارشناسارشد زبان و ادبیات فارسی.
3- دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی.
چکیده: (10914 مشاهده)
مردم کرد از روزگاران پیشین با نوای روحبخش موسیقی به آوازخوانی میپرداختند و بازتاب آن را در قالب «سیهچَمانه» در مناطق هورامی، «گورانی» در مناطق کردنشین کردستان و کرمانشاه، و «هوره» در میان ایل کلهر و طوایف سنجانی میبینیم. هوره بخش مهمی از فولکلور قدیم مناطق ایلام، کرمانشاه، کردستان و لرستان را دربر میگیرد و در این زمینه میتوان به هورۀ شاعرانی همچون حسینی (ایلام)، علینظر (اسلامآباد غرب)، سلیمان (گهواره)، اَوْلْعزیز (عبدالعزیز از اسلامآباد غرب) و صیدقلی کشاورز (از روستای لالهوند بخش ماهیدشت کرمانشاه) اشاره کرد. صیدقلی یکی از هورهسرایان مشهور و نامی است که تاکنون صداهای ماندگاری از خویشتن بر جای نهاده است. وی در قالب هوره به بیان عشق خویش به معشوق، درد و تحمل هجران، گاهی «پایهموری» (هورۀ سوزناک و مرثیه) و نیز گاهی به اخوانیات پرداخته است. نویسندگان مقالۀ حاضر میکوشند با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و بررسی نمونههای تصادفی از میان هورههای فراوان صیدقلی کشاورز، ضمن معرفی بیشتر این نوای سنتی، به تبیین و بررسی آنها از دیدگاه
زیباییشناسی بپردازند.
دریافت: 1394/9/26 | پذیرش: 1396/2/1 | انتشار: 1396/2/16