1- دانشجوی دکترای جامعهشناسی فرهنگی گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
2- استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلان، رشت، ایران. ، h.mosavi@guilan.ac.ir
3- دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
4- دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلان، رشت، ایران
چکیده: (51 مشاهده)
پژوهش حاضر به بررسی ضربالمثلها و باورهای عامیانه مراغیان الموت از منظر معناشناسی فرهنگی و با استفاده از رویکرد توصیف فربه گیرتز پرداخته است. هدف اصلی این پژوهش تحلیل معانی اجتماعی و نمادین این عناصر فرهنگی و نقش آنها در بازنمایی هویت قومی و تنظیم روابط اجتماعی بوده است. یافتهها نشان داد که ضربالمثلهای مراغیان نهتنها ابزارهای زبانی، بلکه ساختارهای معناداری هستند که ارزشهای فرهنگی، هنجارهای اجتماعی و روابط قدرت را تقویت میکنند. برخی از این ضربالمثلها بر اهمیت ازدواج درونگروهی، استقلال اقتصادی و همبستگی اجتماعی تأکید داشته و بهعنوان سازوکارهایی برای انتقال دانش بیننسلی عمل میکنند. از سوی دیگر، باورهای عامیانه این جامعه عمدتاً بر تجربه زیسته و تعاملات با محیط طبیعی استوار بوده و درک مردم از پدیدههای طبیعی و اجتماعی را بازتاب میدهند. نتایج نشان داد که این عناصر فرهنگی در مواجهه با تغییرات اجتماعی و مدرنیزاسیون بهعنوان ابزاری برای حفظ هویت قومی و مقاومت فرهنگی عمل میکنند. پژوهش حاضر اهمیت ثبت و تحلیل این عناصر فرهنگی را برای درک بهتر فرآیندهای هویتسازی و پایداری فرهنگی در جوامع محلی برجسته میکند.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
فرهنگ عامه دریافت: 1403/10/10 | پذیرش: 1404/1/25