آماده انتشار، مهر و آبان 1404                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشیار گروه فلسفه هنر، دانشکده هنر و معماری، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان ، ایران. ، h.ardalani@yahoo.com
2- دانشجوی دکتری، پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
چکیده:   (46 مشاهده)
دیوها در افسانه‌های آذربایجان، گاه مظهر شر و بدی و ستمکاری هستند که از لحاظ بدنی قدرتمندند و بر انسان پیروز و غالب‌اند و گاه در برخی موقعیت‌ها، انسان یا به لحاظ توان و نیروی بدنی یا به لحاظ ذکاوت و هوش آن‌ها را مغلوب می‌کند. پژوهش حاضر این تغییر و تحول را از منظر انسان‌شناسی فرهنگی بررسی می‌کند و سوال اصلی پژوهش این است که دیو در افسانه‌های آذربایجان از نظرگاه‌های انسان‌شناسی توضیح دهندۀ چه پدیده‌های فرهنگی است و بر اساس کدام مقتضیات فرهنگی به وجود آمده است. این پژوهش با روش توصیفی_تحلیلی مبتنی بر بررسی شخصیت دیو در افسانه‌های مکتوب آذربایجان با روش گردآوری داده‌ها به صورت کتابخانه‌ای به شناخت و تحلیل فرهنگ مردم آذربایجان پرداخته و به نتایجی از این دست رسیده است که بر اساس نظرگاه‌های کارکردگرایی مالینوفسکی، فرهنگ ازدواج اجباری، فرهنگ مرد سالاری، فرهنگ رزم و حماسه و هوشیاری در برابر دشمن و دفع فریب‌خوردگی، فرهنگ تقدیرگرایی، فرهنگ ارزشمندی عشق پاک و نیز توسعه یافتگی فرهنگی با عنایت به رشد فکری و بینشی مردم در طی دوران، در شکل‌گیری شخصیت دیو در افسانه‌هایشان تأثیرگذار بوده و این وجوه فرهنگی بیانگر احوال و خلقیات مردم آن جامعه و روشنگر هویّت فرهنگیشان است.
 
     
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مردم شناسی
دریافت: 1403/9/6 | پذیرش: 1404/1/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.