دوره 13، شماره 61 - ( 1404 )                   جلد 13 شماره 61 صفحات 66-37 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

atooni B. The Untold of the Story of "Zahhak" as Narrated by the Naqqals. CFL 2026; 13 (61) :37-66
URL: http://cfl.modares.ac.ir/article-11-76195-fa.html
اتونی بهزاد. ناگفته‌های داستانِ «ضحاک» به روایت نقالان. فرهنگ و ادبیات عامه. 1404; 13 (61) :37-66

URL: http://cfl.modares.ac.ir/article-11-76195-fa.html


گروه زبان و ادبیات فارسی- دانشکده علوم انسانی- دانشگاه آیت الله بروجردی- بروجرد - ایران ، behzad.atooni@abru.ac.ir
چکیده:   (68 مشاهده)
از بین همه منابعِ پیش و پس از اسلام که به زندگی و شخصیت ضحاک پرداخته‌اند، مفصّل‌ترین و متنوع‌ترین روایت‌ها، مربوط به روایت‌های نقالانِ شاهنامه است. این روایات اگرچه از نظر ساختار و چارچوبِ کُلّی، دنباله‌رو شاهنامه فردوسی‌اند، ولی در آن‌ها، داستان‌ها و اشاراتی بسیار بدیع و نادر دیده می‌شود که در منابعِ کهن، به‌ندرت نمونه‌هایی از آن را می‌توان یافت. این پژوهش که به روش توصیفی ـ تحلیلی و با بهره‌گیری از منابع حماسی، تاریخی و طومارهای نقالی  ـ طومارهایِ چاپ‌شده و برخی دستنویس‌های نقالی که هنوز به چاپ نرسیده‌اند ـ  صورت پذیرفته است، به ناگفته‌هایی از داستان ضحاک در روایات نقالان می‌پردازد و داستان‌ها و اشاراتی را بازگو می‌کند که در شاهنامه و ادب پهلوانی، بی‌پیشینه است. نتیجه پژوهش نشان‌دهنده آن است که ناگفته‌های داستانِ ضحاک به روایت نقالان، یا از ابداعات قصه‌گویان و نقالان‌اند، یا در برخی اشاراتِ متون کهنی غیر از شاهنامه ریشه دارند که تغییرِ شکل داده و به طومارهای نقالی راه یافته‌اند، و یا از داستان‌هایِ شخصیت‌های حماسی و اسطوره‌ای الگوبرداری کرده‌اند.
 
متن کامل [PDF 597 kb]   (54 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ادبیات حماسی عامه
دریافت: 1403/4/31 | پذیرش: 1403/9/7 | انتشار: 1404/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.