1- دانشجوی کارشناسی ارشد زبان انگلیسی
2- استادیار زبانشناسی، دانشگاه اصفهان
چکیده: (9201 مشاهده)
استفاده از عبارات و اصطلاحات عامیانۀ تحصیلی در بین دانشجویان اصفهانی رواج دارد. در این مقاله این اصطلاحات از دو منظر ساختواژی و معنایی بررسی شده است. به این منظور با توجه به تقسیمبندی شقاقی (1386) از انواع فرایندهای واژهسازی، فرایندهای ساختواژی دخیل در ساخت اصطلاحات عامیانۀ تحصیلی تعیین شد. همچنین در بررسی قواعد معنایی در ساخت این اصطلاحات از آنچه اکرامی (1384) بهعنوان عمدهترین شیوههای ساختن واژه و اصطلاح معرفی کرده است، استفاده شد. شرکتکنندگان این پژوهش 90 دانشجوی اصفهانی بودند و ابزار جمعآوری اطلاعات ارائۀ پرسشنامهای در دو بخش بود. با بررسی و تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامه در مجموع 160 اصطلاح عامیانۀ تحصیلی که دانشجویان اصفهان استفاده کردهاند، بهدست آمد، سپس دادههای حاصل از نظر ساختواژی تحلیل شد که بر اساس آن فرایندهای ساخت این اصطلاحات به ترتیب: ترکیب، واحدهای واژگانی فراتر از واژه، گسترش استعاری، وامگیری، اشتقاق، ابداع، ترکیب- اشتقاق، کوتاهسازی و سرواژهسازی بودند و در این میان فرایند واژهسازی ترکیب با 6. 31 % بیشترین سهم و فرایند آمیزش با 62. 0% کمترین سهم را به خود اختصاص داده است. از آنجا که در زبان فارسی ترکیب و اشتقاق رایجترین فرایندهای واژهسازی هستند، انتظار میرفت پس از ترکیب، فرایند واژهسازی اشتقاق بالاترین سهم را در ساخت اصطلاحات عامیانۀ تحصیلی داشته باشد، در حالی که اینگونه نیست.
دریافت: 1394/9/28 | پذیرش: 1396/2/1 | انتشار: 1396/2/16