دانشگاه بجنورد ، esmaeil.alipoor@ub.ac.ir
چکیده: (134 مشاهده)
سهخشتی گونهای از سرودههای کرمانجی است که بیش از آنکه معناگرا باشد، ساختارگراست و تصویرسازی بیشترین نقش را در شاکلۀ این شعرها دارد. هدف پژوهش حاضر، توصیف و طبقهبندیِ خوشههای تصویریِ پُرتکرار و تحلیل چرایی و چگونگیِ بازنمایی آنها در سهخشتیهاست. با وجودِ سهخشتیهای مکتوبی که در دهههای اخیر گردآوری شدهاند، به جهت الزام به اَصالت سرودهها و پرهیز از خطاهای احتمالیِ موجود، نمونههای مورد بررسی در این مقاله را از راویان اصلی آنها شنیدیم و ثبت کردیم. با وجود این برای ارائۀ شاهدهای مثال از منابع مکتوب نیز بهره بردیم. پرسشهای اصلی مقاله این است: پایۀ تصویرهای بازنماییشده در این ترانهها از مجموعۀ کدام پدیدهها گرفته شده است؟ این تصویرها را در قالب کدام خوشههای تصویری میتوان طبقهبندی کرد؟ مبنای نظری این تحقیق برای ردهبندی و تحلیل تصویرسازی در سهخشتیها، تصویر زبانی و تصویر مجازی است که متأثر از دو گونه کاربردِ واقعی و مجازی زبان در ادبیات است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که خوشههای تصویری عاشق، معشوق و محیط طبیعی بسامد بیشتری دارند. همچنین تصویرسازی در این سرودهها واقعگرایانه و به قطبِ توصیف و تعبیر نزدیکتر است.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ادبیات عامه کردی دریافت: 1402/12/10 | پذیرش: 1403/4/31 | انتشار: 1403/9/1