دوره 12، شماره 59 - ( 1403 )                   جلد 12 شماره 59 صفحات 38-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alipoor E. Imagery in Kormanji Se-Kheshties. CFL 2024; 12 (59) :1-38
URL: http://cfl.modares.ac.ir/article-11-74091-fa.html
علی‌پور اسماعیل. تصویرسازی در سه‌خشتی‌های کرمانجی. فرهنگ و ادبیات عامه. 1403; 12 (59) :1-38

URL: http://cfl.modares.ac.ir/article-11-74091-fa.html


دانشگاه بجنورد ، esmaeil.alipoor@ub.ac.ir
چکیده:   (134 مشاهده)
سه‏‌خشتی گونه‌‏ای از سروده‏‌های کرمانجی است که بیش از آنکه معناگرا باشد، ساختارگراست و تصویرسازی بیشترین نقش را در شاکلۀ این شعرها دارد. هدف پژوهش حاضر، توصیف و طبقه‏‌بندیِ خوشه‏‌های تصویریِ پُرتکرار و تحلیل چرایی و چگونگیِ بازنمایی آن‏ها در سه‌‏خشتی‏‌هاست. با وجودِ سه‌‏خشتی‏‌های مکتوبی که در دهه‏‌های اخیر گردآوری شده‏‌اند، به جهت الزام به اَصالت سروده‌‏ها و پرهیز از خطاهای احتمالیِ موجود، نمونه‏‌های مورد بررسی در این مقاله را از راویان اصلی آن‌‏ها شنیدیم و ثبت کردیم. با وجود این برای ارائۀ شاهدهای مثال از منابع مکتوب نیز بهره ‏بردیم. پرسش‏‌های اصلی مقاله این است: پایۀ تصویرهای بازنمایی‌‏شده در این ترانه‏‌ها از مجموعۀ کدام پدیده‏‌ها گرفته شده ‏است؟ این تصویرها را در قالب کدام خوشه‏‌های تصویری می‏‌توان طبقه‏‌بندی کرد؟ مبنای نظری این تحقیق برای رده‌‏بندی و تحلیل تصویرسازی در سه‏‌خشتی‌‏ها، تصویر زبانی و تصویر مجازی است که متأثر از دو گونه کاربردِ واقعی و مجازی زبان در ادبیات است. یافته‏‌های پژوهش نشان می‌‏دهد که خوشه‌‏های تصویری عاشق، معشوق و محیط طبیعی بسامد بیشتری دارند. همچنین تصویرسازی در این سروده‌‏ها واقع‌‏گرایانه و به قطبِ توصیف و تعبیر نزدیک‌‏تر است.
متن کامل [PDF 550 kb]   (165 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ادبیات عامه کردی
دریافت: 1402/12/10 | پذیرش: 1403/4/31 | انتشار: 1403/9/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.