1- دانشگاه کردستان ، a.parsa@uok.ac.ir
2- دانشگاه کردستان
چکیده: (1366 مشاهده)
موضوع پژوهش حاضر «شگردهای مشروعیتسازی در امثال و مثلنماهای زبان فارسی و نقش آنها در تحلیل گفتمان» است. پژوهش براساس نظریۀ مشروعیتبخشی ون لیوون صورت گرفته تا نشان دهد که امثال و مثلنماها چگونه میتوانند به گفتمان مشروعیت بدهند. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی است و براساس مؤلفههای ون لیوون مانند اقتدارسازی، ارزیابی اخلاقی، عقلانیسازی و اسطورهسازی استوار است.
جامعۀ آماری دوازده هزار مثل فارسی و سی هزار معادل آنها اثر ابراهیم شکورزاده بلوری است. حجم نمونه سه هزار مثل فارسی است که براساس شیوۀ نمونهگیری تصادفی نظاممند (systematic random sampling) از این کتاب انتخاب شده است.
نتیجه نشان میدهد از میان فرایندهای مشروعیتسازی، مؤلفۀ ارزیابی و سنجش با مجموع 380 مثل و مثلنما بیشترین بسامد را دارد. به نظر میرسد این امر بهدلیل اهمیت ارزیابی از یک سو و تمایل انسانها به سنجش و ارزیابی از سوی دیگر است. همچنین نتیجه بیانگر این است که امثال و مثلنماها در گفتمان با اهداف گوناگونی چون اقناع مخاطب، مشروعیتبخشی به کلام و سلب مشروعیت از دیگری صورت میگیرد که به گونهای در تقابل خود و دیگری نمود مییابد.
واژههای کلیدی: مثل، گفتمان، ون لیوون، مشروعیت، اقتدار، اقناع
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ادبیات عامه کردی دریافت: 1402/5/14 | پذیرش: 1402/8/2 | انتشار: 1402/11/1