دوره 10، شماره 46 - ( 1401 )                   جلد 10 شماره 46 صفحات 164-127 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghorbani K, Kheiri S, Chireh N. Cultural Study of the Cause of Emotions and Their Control in Iranian Folk Culture: Proverbs of Dehkhoda. CFL 2022; 10 (46) :127-164
URL: http://cfl.modares.ac.ir/article-11-66885-fa.html
قربانی خاور، خیری سیمین، چیره نسرین. مطالعه فرهنگی بروز و کنترل هیجان در فرهنگ‌ عامۀ ایران (نمونۀ موردی: امثال ‌و حکم دهخدا). فرهنگ و ادبیات عامه. 1401; 10 (46) :127-164

URL: http://cfl.modares.ac.ir/article-11-66885-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد ، kh.gorbani@iau-mahabad.ac.ir
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد
چکیده:   (1903 مشاهده)
این مقاله به بررسی عوامل فرهنگی مؤثر بر شکل‏گیری هیجان‏ها و عواطف و شیوه مدیریت آن‌ها در  امثال ‌و حکم دهخدا می‌پردازد. برای دستیابی به این هدف، از روش «تحلیل محتوای استنباطی» استفاده ‌شده است. جامعه آماری، کتاب چهارجلدی امثال ‌و حکم دهخداست و نمونه تحقیق تمامی امثال ‌و حکم فارسی موجود در این اثر است. روش کار به ‌این‌ ترتیب است که نخست شواهد مربوط به هیجان‏های اصلی یعنی «خشم و نفرت، ترس، شادی و غم، عشق، تعجب و شرم» از  امثال ‌و حکم دهخدا استخراج‌ شده سپس شواهد، طبقه‌بندی و بسامد هیجان‏ها، عوامل بروز آن‌ها و راهکارهای مدیریتی‌شان مشخص‌ شده است. درنهایت براساس روان‏شناسی جدید تفاوت‏ها و شباهت‏ها تعیین و به بررسی وجوه فرهنگی آن‌ها پرداخته ‏شده است. نتیجه حاکی از این است که از میان هیجان‏ها به ترتیب هیجان‏های خشم، ترس، شادی و غم بیشترین بسامد را به خود اختصاص داده‏اند. بقیه هیجان‏ها در فرهنگ ‌عامه برخلاف روان‏شناسی جدید، کم‌تر موردتوجه بوده‌اند و  با توجه به این‏که شواهدی برای راهکارهای مدیریتی آن‌ها یافت نشده یا در فرهنگ ما بُعد منفی نداشته‏اند؛ مانند هیجان عشق یا هیجان محسوب ‏نمی‌شده‏اند؛ مانند هیجان تعجب یا یک اصل اخلاقی به‌شمار می‏آمده‏اند؛ مانند هیجان شرم. علاوه‏براین، عوامل بروز هیجان‏ها و راهکارهای مدیریتی به نوعی در مظاهر فرهنگی ایران مانند عقاید دینی، سیاسی، تربیتی و غیره ریشه دارند.
 
متن کامل [PDF 953 kb]   (2395 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ادبیات عامه
دریافت: 1401/2/29 | پذیرش: 1401/10/6 | انتشار: 1401/7/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.