دوره 7، شماره 29 - ( 1398 )                   جلد 7 شماره 29 صفحات 92-69 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shariatirad M, sharifi valadani G, Toghiani E. An Analysis of the Reflection of Plant Patterns in the Traditions of the People of Kohgiloye Vobir Ahmad. CFL 2019; 7 (29) :69-92
URL: http://cfl.modares.ac.ir/article-11-35714-fa.html
شریعتی راد محمدرضا، شریفی ولدانی غلامحسین، طغیانی اسفرجانی اسحاق. تحلیل بازتاب بن مایه های گیاهی در آیین های مردمان کهگیلویه وبویراحمد. فرهنگ و ادبیات عامه. 1398; 7 (29) :69-92

URL: http://cfl.modares.ac.ir/article-11-35714-fa.html


1- دانشجوی دکتری ادبیات حماسی
2- استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان ، gsharifi22@yahoo.com
3- استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان
چکیده:   (3887 مشاهده)
آیین­ها ازجمله مناسکی هستند که سبب گردهمایی مردم و حفظ و بازتولید بن­مایه­های فرهنگی در هر قوم می­شوند. در میان مردمان کهگیلویه­و­بویراحمد آیین­هایی وجود دارند که ضمن ریشه داشتن در ایران باستان، بن­مایه­های گیاهی را نیز نشان می­دهند؛ از جملۀ این آیین­ها که امروزه نیز گاه با همان سبک و سیاق گذشته انجام می­شود، می­توان به آیین پل­بُرون و شَربَه­خوانی، قربانی، بلاگردانی و چاله­گرم­کنون اشاره کرد. آیین پل­برون در فقدان همسر انجام می­شود که زنان موهای خود را پس از گشودن می­بُرند و در زیر درخت بلوط دفن می­کنند. در آیین قربانی، حیوان مورد نظر زیر درخت بلوطی در بالای کوه و یا در زیر بوته­ای در کنار رودخانه قربانی می­شود تا خون آن به نشانۀ باروری زمین ریخته شود. در آیین بلاگردانی نیز ضمن بستن تکه پارچه­هایی به درخت برای رفع چشم­زخم، از گیاهان کوهی نیز برای بلاگردانی استفاده می­شود. در آیین چاله گرم­کنان، ضمن بردن سبزه بر سر قبور در پیش از عید نوروز، آشی با هشت چوب بلوط پخته و در بین مردم اهالی تقسیم می­شود. هدف این پژوهش، تحلیل بن­مایه­های گیاهی در آیین­های مردمان
کهگیلویه­و­بویراحمد، با توجه به جنبه­های ادبی این بن­مایه­ها در اشعار محلی آن‌هاست. این پژوهش به­شکل بنیادی، بر پایۀ مطالعات کتابخانه­ای ـ میدانی و به روش تحلیل محتوای کیفی و مصاحبه­های نیمه­ساختاریافته انجام ‌شده است. بسیاری از بن­مایه­های گیاهی مانند پَل­بُران، بلاگردانی و دود دادن، ریختن خون بر خاک در آیین قربانی و بردن سبزه بر سر، در آیین­های مردمان کهگیلویه­وبویراحمد نمودی اساطیری دارد که در فرهنگ ایران باستان یافت می­شود.
 
متن کامل [PDF 502 kb]   (1290 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ادبیات عامه لری و بختیاری
دریافت: 1398/5/26 | پذیرش: 1398/8/4 | انتشار: 1398/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.