دوره 4، شماره 10 - ( 1395 )                   جلد 4 شماره 10 صفحات 189-165 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi M. Rhyme and Row Function in Traditional Quatrains among Fars Public. CFL 2016; 4 (10) :165-189
URL: http://cfl.modares.ac.ir/article-11-2375-fa.html
مرادی محمد. کارکردهای متمایز قافیه و ردیف دوبیتی‏ های عامه در لفظ و معنا. فرهنگ و ادبیات عامه. 1395; 4 (10) :165-189

URL: http://cfl.modares.ac.ir/article-11-2375-fa.html


استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز
چکیده:   (11068 مشاهده)
بررسی جنبه‏های ساختاری و عناصر شاعرانه در دوبیتی‌ها‌، به‌دلیل جایگاه آن در اتصال شعر رسمی و عامه، می‏تواند برخی از ویژگی‏های متمایز این دو حوزه را تبیین کند. باتوجه به اهمیت نقش قافیه و ردیف در این قالب، در این مقاله به روش تحلیلی- مقایسه‏ای، ضمن بررسی بیش از 3،000 دوبیتی عامه، زوایایی چون شباهت‏ها و تفاوت‏های لفظی و معنایی و تسامح‏های مرسوم در موسیقی کناری آن‌ها، متناسب با تفاوت اقلیم، تحلیل و با ادب رسمی مقایسه شده است.
خلاف جلوه‏های جغرافیایی، روستایی، فردی و طبیعی، مباحث ایدئولوژیک، فلسفی، اجتماعی و شهری در موسیقی کناری دوبیتی‏های عامه نمود ندارد. از جنبه‏های تمایز کله‏فریادهای خراسان، نگاه نسبتاً زمینی به معشوق و اشارۀ مستقیم به نام زنان در جایگاه ردیف است. همچنین در شروه‏ها، اصرار بر برخی التزام‏های آوایی و همچنین استفاده از تلمیح و جناس (به‏ویژه جناس مرکب) بسامد بسیاری دارد. از تسامح‏های لفظی مرسوم در قافیه‏گزینی، شگردهایی همچون استفاده از ردیف به جای قافیه، رعایت‌نکردن حرف قبل از روی، تکیه بر حرف یکسان قبل از روی، استفاده از ضمایر، شناسه‏ها به جای قافیه و حذف صامت میانی، ویژۀ شعر عامه است و در دوبیتی‏های رسمی کمتر از آن‏ها استفاده شده است. 
متن کامل [PDF 496 kb]   (8345 دریافت)    

دریافت: 1395/7/11 | پذیرش: 1395/7/1 | انتشار: 1395/7/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.