دوره 3، شماره 6 - ( 1394 )                   جلد 3 شماره 6 صفحات 113-75 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahrampoor G. Charbeyti; the Continuation of Traditional Oral Poems. CFL 2015; 3 (6) :75-113
URL: http://cfl.modares.ac.ir/article-11-9046-fa.html
بهرامپور غلامرضا. چاربیتی: ادامۀ سنت شعر شفاهی در ایران. فرهنگ و ادبیات عامه. 1394; 3 (6) :75-113

URL: http://cfl.modares.ac.ir/article-11-9046-fa.html


دبیر ادبیات.شهر طرقبه
چکیده:   (8814 مشاهده)
چهاربیتی گونه‌ای از شعر کهن ایرانی و به باور نگارنده ادامۀ همان سه‌بیتی‌ها یا سه‌خشتی‌های قدیم ایرانی است با وزنی تقریباً هجایی که به‌مرور وزن عروضی یافته است. ساختار این‌گونه شعر بنابر شواهد بسیاری که در دست است، بر مبنای نوعی تکرار استوار است. محتوای چهاربیتی‌ها هم بیشتر ساده و بدوی است و از‌سویی با موسیقی پیوندی ناگسستنی دارد که به همین دلایل می‌توان آن را فرزند شعر کهن و بازماندۀ شعر هجایی دانست. در این گفتار با اشاره به شواهد و نظراتی که از محققان به‌جا مانده، بنا داریم تا اثبات کنیم این گونۀ ادب عامه تداوم «سنت شعر شفاهی» است که خوشبختانه دگردیسی خود را در شواهد بسیاری حفظ کرده و پیوستگی تاریخی سنت موسیقی ایرانی، خاصه در بین مردم روستاها، آن را همچون عتیقه‌ای گران‌بها محفوظ داشته است تا برای بررسی شعر ایرانی قبل از اسلام، پژوهشگران ایرانی و غیرایرانی، مشروط به عدم تعصب، منابع کافی در دست داشته باشند
متن کامل [PDF 503 kb]   (4309 دریافت)    
موضوع مقاله: ادبیات عامه
دریافت: 1394/6/18 | پذیرش: 1394/11/20 | انتشار: 1394/11/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.