دوره 6، شماره 19 - ( 1397 )                   جلد 6 شماره 19 صفحات 195-218 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

bolouri M. People of Stages in folklore Narrated by Sayyeda Nasafi’s Shahrashoobs. CFL. 2018; 6 (19) :195-218
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-11-16587-fa.html
بلوری مریم. معرکه‌گیران در فرهنگ عامه به روایت شهرآشوبِ سیدای نسفی . فرهنگ و ادبیات عامه. 1397; 6 (19) :195-218

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-11-16587-fa.html


استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
چکیده:   (337 مشاهده)
معرکه­گیری از دیرباز در ایران رواج و رونق داشته­ است. برخی افراد با زبان­آوری به جلب مخاطب می­پرداختند یا با زورِ بازو در معابر عمومی کشتی می­گرفتند و پنجه درمی­افکندند. البته کسانی نیز بوده­اند که با هنر خود و اسبابی که به فراخور آن مهیا می­کردند به نمایش و سرگرمی عامه می­پرداختند و هرکدام به طریقی امرار معاش می­کردند. در مقاله حاضر معرکه­گیران را در شعر سیدای نسَفی، شاعر فارسی­گوی ماوراءالنهر در قرن 17 میلادی، بررسی کرده­ایم. نتیجه­ای که از مطالعه شعر و زندگی این شاعر و روزگار سخت و پر از مناقشه او می­گیریم آن است که نگاه او به طبقات عامه و مشاغلی نظیر معرکه­گیری، نه نگاه یک روایتگر، بلکه نگاه منتقدی اجتماعی­ است و نسفی از شعرش برای برجسته­ کردن طبقات مظلوم و ستمدیده استفاده کرده­ است. مشاغلی که عمدتاً به ابزارِ گران و مکان ویژه­ای نیاز نداشته و در آن روزگار تنها جلب نظر مخاطب و سرگرم کردن او، پناه و امیدشان بوده است. بنابراین، شعر شهری او نمونه بسیار خوبی است برای انتقال و معرفی فرهنگ عامه از روزگاری کهن.
متن کامل [PDF 542 kb]   (147 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code