|
فرهنگ و ادبیات عامه، جلد ۷، شماره ۲۵، صفحات ۱۲۷-۱۵۵
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل زیباییشناختی چلسروها |
|
چکیده فارسی مقاله |
چلسرو1 یا چهلسرود ازجمله فالهای بسیار متداول مردم لرستان است که آن را بهصورت دستهجمعی اجرا میکنند. در هر تفأل، چهل بیت مد نظر است که بیت چهلم، فال نیتشده را تفسیر میکند. در این مقاله بر اساس منابع کتابخانهای، کارکرد زیباییشناختی پانصد بیت از چهلسرودهها که به روش میدانی گردآوری شده، در دو بخش روساختِ «آواها، واژگان، موسیقی و صورخیال» و ژرفساختِ «عاطفه، اندیشه و معنی» تجزیه و تحلیل شده است. دستاورد پژوهش نشان میدهد در بخش روساخت «آواها»، حرکت توأم با موسیقی را گاه با آرامش و گاه با خشونت در ابیات میآفرینند. همنشینی واژگان در تداعی عواطف و معنی شعر نقشی مؤثر دارد. در پارهای از ابیات، وزن و قافیه ایراد دارد که قابل اغماض است. موسیقی درونی ابیات به ترتیب، مرهون آرایههای واج آرایی، واژهآرایی و جناس است و موسیقی معنوی نیز بهترتیب فراوانی، ناشی از مراعات نظیر، حسن تعلیل، اغراق و ... است. کنایه و سپس تشبیه در آفرینش صور خیال نقشی بسزا دارند. در بخش ژرفساخت، از نظر عاطفی در فالهای خوب، شور و هیجان توأم با شادی، ملموس است که در فالهای بد، به یأس میانجامد. از نظر معنی، به ترتیب فراوانی، موضوعات عشق و دوستی؛ منابع طبیعی مانند کوه و درخت و...؛ اعتقادات مذهبی؛ و علائقی همچون شکار، دامپروری، کشاورزی و.. در ابیات مشهود است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ادبیات عامیانه، زیباییشناسی، لرستان، فال، چهلسرود |
|
عنوان انگلیسی |
The aesthetic analysis of Chehel – Soroud |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Chehel-soroud is one of the most popular and current types of omen among Lorestan people which they perform collectively. In every presage, forty couplets are attributed to interpret the intended 40th couplet. In the present research and based on library resources, the aesthetic function of the 500 chehel-soroud couplets collected by the field method was analyzed in two parts of "Phones , Vocabulary, Musics and figures of speech " and the surface structure including Emotion, Thought and Meaning. The research findings showed that at surface structure of phones movement with music is sometimes created with serenity and sometimes with violence. The association of vocabulary plays a role in the association of emotions and the meaning of poetry. The association of vocabulary plays a role in the association of emotions and the meaning of poetry. In some parts of the verses, meter and rhyme are unacceptable, which is to some extent negligible. Internal music is due to figures like phonotactics , morphophonemics and pun. Spiritual musics in its turn is as a result of figures like Mora'at al nazir, Hossn-e- Ta'lil and hyperbole. Metonymy and assimilation play a key role in the creation of figures of speech. Emotionally, at deep structure level, good omens are accompanied by enthusiasm while sinister ones lead to despair. In terms of meaning and regarding the frequency , themes of love and friendship, natural resources such as mountains and trees, religious beliefs and interests such as hunting, breeding, agriculture etc. are evident in the couplets. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Folk literature, aesthetics, Lorestan, omen, chehel –soroud |
|
نویسندگان مقاله |
معصومه ارشد | masoomeh arshad dr دانشجو دکتری آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
فرهاد طهماسبی | mo ab phd استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد علوم و تحقیقات
رقیه صدرایی | farhad t dr استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد علوم و تحقیقات
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-41006-18&slc_lang=fa&sid=11 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|