|
فرهنگ و ادبیات عامه، جلد ۷، شماره ۲۸، صفحات ۱۲۳-۱۴۶
|
|
|
عنوان فارسی |
بنمایههای کهن عربی در دو داستان از هزارویکشب
(منادمت شیطان با ابراهیم موصلی و حکایت اسحاق موصلی با شیطان)
|
|
چکیده فارسی مقاله |
هزارویکشب اثری است که تا اواخر سدۀ دوازدهم هجری، پیوسته در حال بالیدن بوده است و از این رو، لایههای تاریخی گوناگون در داستانهای آن بهچشم میخورد؛ ازجمله لایۀ تاریخی بغدادی که داستان خلفای عباسی و درباریانِ درپیوسته با آنان، نمایانگر آن است. داستان منادمت شیطان با ابراهیم موصلی و حکایت اسحاق موصلی با شیطان ـ که هر دو سرآمد خنیاگران زمانۀ خویش بودند ـ در همین لایه جای میگیرد. این دو داستان گرچه در بغداد ساخته و پرداخته شدهاند؛ اما بنمایههای بهکار رفته در زیرساخت آنها نه در بغدادِ عهد عباسی، بلکه در عربستان پیش از اسلام ریشه دارد؛ زیرا این داستانها بر پایۀ دو بنمایۀ کهن عربی پرداخته شدهاند. یکی پیوند دیرسال میان جن و موسیقی و دیگری شناختن جن بهعنوان باشندهای الهامگر که در اعتقاد به «تابع/ رئی الکاهن» و «شیطان الشاعر» پدیدار میشود. جستار پیشرو از رهگذر کاوش در منابع کهن عربی نشان میدهد که چگونه داستانسرا متأثر از این بنمایهها، ابلیس را بسان خنیاگری زبردست ترسیم میکند که مقامی موسیقایی را به ابراهیم موصلی میآموزد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
هزارویکشب، منادمت شیطان با ابراهیم و اسحاق موصلی، جن، موسیقی، الهام. |
|
عنوان انگلیسی |
Arabic old contents in two stories of “One Thousand and One Nights” |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
“One Thousand and One Nights”, has continued to grow until the end of the twelfth Hijri. There are therefore several historical layers in this stories, including the historic layer of Baghdād which represents the history of the Abbasid caliphs and the court that accompanies it. Satan’s companionship history with Abū Isḥāq Ibrāhīm al-Mawṣilī and the history of Ishāq al-Mawsili with Satan – two expert minstrels of their time, fit into this same layer. Although these two stories were made and discussed in Baghdad, the themes used in their infrastructure are not anchored in Baghdad in Abbāssid dynasty but rather in pre-Islamic Saudi Arabia because they are based on two ancient Arab myths. The first is the long-standing link between jinn and music, and the other is the recognition of jinn as an inspirer who emerges in the belief of "obedience to Cohen" and "the devil -the poet". An upcoming exploration of ancient Arab sources shows how the storyteller, influenced by these myths, describes Iblis as a masterful minstrel who teaches musician Abū Isḥāq Ibrāhīm al-Mawṣilī. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
One Thousand and One Nights, the companionship of Satan with Abū Isḥāq Ibrāhīm al-Mawṣilī and Ishāq al-Mawsili, music, inspiration. |
|
نویسندگان مقاله |
سمیه السادات طباطبایی | Somayeh Al-sadat tabatabaei faculty member of Kosar university of Bojnord عضو هیئت علمی دانشگاه کوثر بجنورد
علیرضا حسینی | Alireza Hosseini Assssss عضو هیئت علمی دانشگاه کوثر بجنورد؛ دانشکدۀ علوم انسانی؛ گروه زبان و ادبیات عربی.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-13821-4&slc_lang=fa&sid=11 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|